2 445 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Val av vedpanna?
Medlem
· Västernorrland
· 2 inlägg
Hejsan
Jag har tittat på lite olika vedpannor för att byta ut vår befintliga anläggning.
Värmer idag ca 280 m2 men tanken är att vi ska värma ca 480 m2 när källare och alla utrymme är inkopplade.
Skulle vilja hitta någon panna som klarar att värma allt på 1 till 2 ilägg, men verkar svårt för en rimlig peng. Nån som har tips?
Kör idag med en iwabo X5 flisförugn, men den är inne på sista versen. till den har vi kopplat 1500 liter acc. tank. Så är helt inne på att öka tankvolymen till minst 4 - 5 m3. räcker det?
Olika pannleverantörer rekommenderar ju helt olika storlek o höjd på skorstenen till pannor med samma effekt. Hur kan det komma sig? Med dom nya pannorna med fläkt så borde ju skorstenen inte spela lika stor roll som innan??
Jag har tittat på lite olika vedpannor för att byta ut vår befintliga anläggning.
Värmer idag ca 280 m2 men tanken är att vi ska värma ca 480 m2 när källare och alla utrymme är inkopplade.
Skulle vilja hitta någon panna som klarar att värma allt på 1 till 2 ilägg, men verkar svårt för en rimlig peng. Nån som har tips?
Kör idag med en iwabo X5 flisförugn, men den är inne på sista versen. till den har vi kopplat 1500 liter acc. tank. Så är helt inne på att öka tankvolymen till minst 4 - 5 m3. räcker det?
Olika pannleverantörer rekommenderar ju helt olika storlek o höjd på skorstenen till pannor med samma effekt. Hur kan det komma sig? Med dom nya pannorna med fläkt så borde ju skorstenen inte spela lika stor roll som innan??
Med 5000 liter i tankarna är det kanske inte antal ilägg som är det viktiga utan tiden som krävs för att ladda. 5 kubik lagrar uppemot 400 kW och en liten panna på 30kW skulle behöva 13 timmar för att ladda fullt. Vill du komma ner i 4-5 timmars eldning behöver du en panna på minst 100kW. Mina kunskaper om så stora pannor är begränsad, men googla runt lite så hittar du nog information.
5000 liter räcker långt, även för stora ytor.
5000 liter räcker långt, även för stora ytor.
varför inte köra vidare med flis?
Att värma 480m2 med komfort överallt kostar, antingen tid eller pengar..
4000-5000L är nog redan i underkant, allt handlar om hur värme behovet ser ut.
Skorstenen har mycke att göra med om det är tryckande eller sugande fläkt,
därför kan stora variationer förekomma på pannor med samma kW.
Att värma 480m2 med komfort överallt kostar, antingen tid eller pengar..
4000-5000L är nog redan i underkant, allt handlar om hur värme behovet ser ut.
Skorstenen har mycke att göra med om det är tryckande eller sugande fläkt,
därför kan stora variationer förekomma på pannor med samma kW.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 inlägg
-ap-: Jo, vi ska köra vidare med flis men vill gärna ha en panna som klarar av värmebehovet då tillgången på ved är bättre. Pannan vi använder idag fungerar ju bara som en värmeväxlare men fungerar att eldas med ved. Men tidsåtgången för eldning blir ganska stor. Så det vi söker är ju en panna med uttag för brännare för flis/pellets och som kan eldas upp på ganska kort tid.
Vet inte exakt hur värmebehovet ser ut. familjen består av 3 personer, snitttemperatur som vi har haft ligger på mellan 21 - 23 grader. Blir värmeåtgången större eller mindre med golvvärme? Det har vi i halva huset.
Finns det något bra program för att beräkna pannstorlekar och acc. volymer mm.??
Det vi har tittat mest på har ju varit pannor med sugande fläkt, och då har jag iaf fått för mig att skorstenen inte har samma påverkan?? Rätt eller fel??
5000 L är kanske inte tillräckligt, vi får räkna på det. Men idag kör vi med slutet system, vid vedeldning är väl öppna system att föredra??
apotekarnes: Hur beräknar du att 5000 L lagrar 400 Kw? Vad vi söker är ju en panna som klarar att hålla huset varmt under dagen och möjligtvis 2 dagar vid bra väder, men att man efter arbetet tänder pannan och gör ett eller ett par ilägg och att tankarna sen är laddade.
Vet inte exakt hur värmebehovet ser ut. familjen består av 3 personer, snitttemperatur som vi har haft ligger på mellan 21 - 23 grader. Blir värmeåtgången större eller mindre med golvvärme? Det har vi i halva huset.
Finns det något bra program för att beräkna pannstorlekar och acc. volymer mm.??
Det vi har tittat mest på har ju varit pannor med sugande fläkt, och då har jag iaf fått för mig att skorstenen inte har samma påverkan?? Rätt eller fel??
5000 L är kanske inte tillräckligt, vi får räkna på det. Men idag kör vi med slutet system, vid vedeldning är väl öppna system att föredra??
apotekarnes: Hur beräknar du att 5000 L lagrar 400 Kw? Vad vi söker är ju en panna som klarar att hålla huset varmt under dagen och möjligtvis 2 dagar vid bra väder, men att man efter arbetet tänder pannan och gör ett eller ett par ilägg och att tankarna sen är laddade.
Samma vid samma temp. Dock kan man ofta sänka rumstemp någon grad med samma komfort då golven är varma.Demonmechanic skrev:
Baxi har ett bra excelark på sin hemsida om man vill slippa räkna allt själv. Man kan byta ut värdena på baxipannor till någon annan panna på arkets datasida om du vill jämföra andra pannor än bara Baxi.
Antingen du har fläkt eller ej så gäller:
Skorstenen måste vara stor nog att svälja mängden rökgaser.
När den väl blivit varm så har man sug i princip oberoende hur hög den är.
Ju högre skorsten desto större risk är det att du får för högt sug. Avhjälpes med en dragbegränsare.
Mest en tycke o smak fråga. Men slutet blir ju i varje fall klart dyrare. Slutet kräver dubbla volymen (10% av totalvolymen) mot öppet (5%). 5-600L trycktank blir ju klart mer i kr än 250-300L "vad som helst som inte läcker vatten".
5000L * (90-40)C * 4,18 kJ/LC = 1045000 kJ
1045000 kJ *1h / 3600s = 290 kJh/s = 290 kWh
Hur mycket energi använder ni idag för att värma per dygn? Räkna ut det så först så kan du räkna på resten sen.
Här hittar du också ett excelark för lite grova uträkningar av acktanksvolym, fanns även beräkning av toppeffekt i fliseldningsarket...
Nere till höger på sidan.
Dimensioneringshjälp...
Nere till höger på sidan.
Dimensioneringshjälp...
En kalori värmer en cm3 vatten en grad. Att värma upp 1000 liter en grad = 1 000 000 kalorier. En kalori är lika mycket som 4.19 joule eller en 4,19 wattsekunder. Att värma upp en kubik en grad kostar alltså 4190000 wattsekunder eller 1164 wattimmar eller 1,164 kWh. Denna siffra kan du multiplicera med temperaturdifferensen vid max- resp. min-temperatur. Vid golvvärme kanske tankarna kan variera mellan 95 resp 30 grader, vilket ger en diftemp på 65 grader. 65*1,164=75,7kWh. 5 kubik ger då 75,7*5=378kWh.Demonmechanic skrev:
Lite förnklat kan man räkna på (antal kubik)*1,164*difftemp.
I ditt fall t.ex. 5*1,164*65=378.
Jag är väl ingen mattepedagog direkt, men jag gör mitt bästa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden