Vet inte vart jag ska vända mig för att få svar angående värmekontnaderna i vårt hus! Vi har idag ett luft/vatten system som värmer vårt hus. Utedelen är en CTC EcoAir från 2005 och den är dockade till en gammal oljepanna från 1980 konverterad till el, elpatronen är på 4,5 kilowatt. Varmvattenberedaren är monterad inne i oljepannan och ä på 100 liter.

Nu till mitt problem, våra elräkningar går bara högre och högre, när vi flyttade in i augusti fick vi första räkningen i september för 1,5 månad den låg på 2200:- denna månad fick vi endast för oktober månad och den låg på 2809:-! Jag kan inte fatta varför det är så dyrt när vi ska ha ett så pass bra uppvärmingssytem! Vi har ca 20 grader inne i huset och huset är på 100 kvm, är det rimlig med så hög elräkning då? Vad är normalt?

Vi har varit i kontakt med en firma som kom och kikade på vårt system, de tyckte att eftersom pannan är från 1980 så borde vi byta den, det kommer kosta 50-60 000:- bör den bytas eller ska den bara ställas in???

Vet varken ut eller in men så här kan vi inte ha det för vintern är inte ens här än och elräkningen är redan hög! Snälla alla tips, råd eller synpunkter är välkomna!

Har du pluggat igen rökkanalen från pannan (om du inte eldar i den) så det inte drar ut en massa värme genom skorstenen?
Har du kollat att elpatronen inte ligger inkopplad i onödan så du verkligen utnyttjar värmepumpen nu när det är någorlunda varmt?

Hmm elkostnad är en sak och värmekostnad en annan. Hur stort är huset, hur många är ni i familjen? Av erfarenhet så vet jag att hushållselen är dyrare än man tror och alla lampor, datorer, tv och framför allt torktumlare och tvätt, disk mm drar rejält när man kör det ofta.

Har du separat mätare?, hur ser ditt elavtal ut? Jag får känslan att du även bör kolla upp pannan och pumpar lite mer, men det känns inte orimligt med den kostnaden per månad, kanske lite dyrt.

Kostnaden är väl inte orimlig om man bara kör elpatronen? Kan vara värmepumpen som är trasig eller dåligt intrimmad´med systemet.

I vilket fall, en ny panna för 50-60.000 låter som en lite väl dyr lösning på problemet.
Mycket bättre i så fall att du installerar typ en acktank och sätter en elpatron i den (alt flyttar den som sitter i pannan om den e hyggligt fräsch). Det går inte på mer än 10.000-15.000.

Men red först ut vad felet är, för de som var hos dig verkar mest vilja sälja dig dyra prylar du inte behöver.

Kolla det som "mulpac" föreslår, för gamla konverterade oljepannor brukar ha dålig styrning, så att när inte värmetillskott behövs i huset då styr shunten om till att värma själva oljepannan i stället och all värme försvinner upp igenom skorstenen. Förslaget att ersätta pannan med ackumulatortank är väl bra. Du kan ju också kontakta kommunens enregirådgivare, som väl ger råden gratis till sina invånare och har det som sitt yrke.

Hej!
Vet inte om detta är relevant, men en kompis med luft/luft värmepump råkade ut för att elementet i utedelen, som skall smälta eventuell is; av någon anledning stod på hela tiden och kostnaderna drog iväg häftigt. Vet inte om det finns liknande i luft/vatten värmepumpars utedel men det finns det säkert någon på detta forum som vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.