Hej,

Jag grubblar över valet att lägga golvvärme i badrummet eller inte.

Badrummet kommer att vara på källarplan, under mark, med oisolerad platta (50-talshus).
Rekommendationen är ju att bila upp golvet och isolera ca 400 mm under för att det överhuvudtaget skall vara lönt med golvvärme, men det känns inte aktuellt.

Är det skillnad på värmeförlust utan isolering beroende på om man väljer vattenburen eller el-slingor?
Vilket skulle vara mer kostnadseffektivt i mitt fall, om jag väljer att inte isolera något.. el / vatten?

Tack på förhand!

Har du någon annan uppvärmning i rummet? Om det finns annan uppvärmning hade jag valt en el-slinga. Den reagerar snabbare och kan användas som ren komfort när man är i rummet och sedan stängas av.

larsg skrev:
Har du någon annan uppvärmning i rummet? Om det finns annan uppvärmning hade jag valt en el-slinga. Den reagerar snabbare och kan användas som ren komfort när man är i rummet och sedan stängas av.
Det finns ingen annan uppvärmning i rummet idag, men värmepannan står ju precis i närheten så jag har haft funderingar att dra in ett element eller liknande.

Om man nu skulle gå på el-slinge varianten, går det att styra det per automatik när den skall slås på / av?
Syftet är av ren komfortskäl, så det hade ju varit fint att kunna t ex ha golvvärmen på under morgonen, då någon alltid brukar duscha den tiden och slå av den dagtid. Sen på med golvvärme på kvällstid OM tempraturen i rummet är lägre än XX grader.. osv.

Det kan innebära risker för fuktskador på grund av en lokal uppvärmning i grundplattan, så man kan få allvarliga skador med fuktproblem i andra änden av plattan under huset. Innan du gör det rekomenderas en koll av vad som kan hända på sikt, för vi vill inte att du skall råka illa ut.

en effektiv element kommer att värma din golv också fast ej upp till 28 grader men en bra bit åt det hållet om du höjer värmen i hela rummet :).
För att minska känslan av kall golv kan du välja klinker som är inte helt spegelblanka och slätta för att minska kontaktytan mellan fot och golv. Vidare kan man använda en snygg trätrall utanför duschen för att ha en varm area att stå på och torka sej. Det ger också en komfortkänsla :). För att bygga på komforten i en källare - en generös hantdukstork?
Golvet i själva duschen blir snabbt varm av duschvatten så just där kommer du inte att sakna golvvärme.
Elvärme i oisolerad källargolv kostar multum och blir kanske avstängd när man jämför nyttan med elräkningen?
gaia

Tack för all svar.

Jag får ta en rejäl funderare om det verkligen är värt besväret med golvvärme. Just nu lutar det åt att installera ett element (eller två) istället. :)

Jag skulle lagt in vattenburen golvvärme och på något sätt ordna så att det går att stänga av eller styra så att de passar de tider rummet ska användas.
Komfort får ju kanske kosta lite?
Om ett alternativ är att vända upp och ner på hela huset för att få i lite isolering så kanske det alternativet går bort?
Okej då, då får det väl vara så då. Varma golv är ju skönt.
För det mesta är allt byggande en kompromiss på ett eller annat sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.