Jag har idag gamla rejäla stålstammar i källaren som antagligen var gjorda från början för två slingor med ett-rörs-system. Sedan har det kommit till några avstick, några i stål för länge sedan och några med koppar relativt nyligen.

Eftersom dessa stammar är mycket gamla och läcker lite ibland när man gör något jobb så skulle jag vilja byta ut dessa.

Tanken är att använda 22mm koppar och dra stammar (tur/retur) som går horisontellt nära taket (som de gamla) och på dessa sätta ett antal T-kopplingar där man kan dra 15mm rör till element (två-rörs och max 2 element per avstick). Stammarna blir ca 1,5m långa och slutar med en plugg.

Verkar detta vettigt?

Finns det några fallgropar med att vattnet inte vill gå på vissa sätt om man bygger fel?

Kom igen nu, rörisar såväl som hempulare! ;)

Det blir nog bra det du nämner....

Håll bara koll på tilloppsrör //returer...genom golv mm så det kopplas rätt...:)

Mvh

Se till att det finns avluftningsnipplar på högstapunkerna där luft kan samlas även för stamledningarna då dom vad jag förstår kommer att ligga ovanför elementen på sina ställen, eller menar du i taket i källaren för att sedan göra avstickare uppåt till elementen?, hur som helst beakta problem med ev.luftfällor

Om jag förstår saken rätt som tänker du bygga om till ett 2-rörsystem?, och det är helt riktigt och rätt att göra så vid renoveringen

Personligen skulle jag gå på lite grövre rör, beroende på hur långa slingorna blir men det är nog mest bara för att jag är lite "ålderdomlig" i mitt synsätt på hur radiatorkretsen ska dimensionernas tror jag :)

cu22 och cu15 kommer nog att fungera också, risken är att du får hålla lite högre temperatur på framledning än vad du skulle kunna göra med lite grövre rör beroende på storlek på element och rummens behov, men det går ju enkelt att räkna på det så det blir rätt/bra

Lågtempsystem är ju att föredra för de flesta moderna värmekällor idag för bästa besparing

/R

Tack för synpunkterna!

Jo, det är i källarens tak det gäller. Det är nog inte dumt med avluftningsnipplar där ändå eftersom det redan nu finns ett element i källaren och det kan mycket väl tillkomma fler.

rog_ohl, tror du 22mm är klent på stammen eller är det slingorna på 15mm du tror kan vara lite klena? Vill helt klart ha ett system som klarar tillräckligt låga temperaturer för att kunna köra VP i framtiden.

Är det inte radiatorernas dimensionering som är mer betydelsefull än en storlek upp på rören? Visst, med för små rör så blir strömningsmotståndet för stort oavsett hur kraftigt pump man har, men stora rör och små radiatorer gör ingen människa glad. Fråga mig, som satte dit ett alldeles för lite element i badrummet. :)

Men stammar som är 1,5m långa, det verkar skumt. Bild?

Oavsett, 22 + 15 är väl det mest praktiska. Annars järnrör om det är lite längre sträckor i källaren.

Längden på slingorna/stammen och hur många radiatorer på varje avgör ju

Avstickare cu15 till varje enskilda radiator är ok

Men till huvudstammen/arna skulle jag nog välja minst cu28 eller cu32

Har man underdimensionerat så blir åtgärdskostnaden för hög så man tar den helt enkelt inte, utan kör med högre framledningstemp istället med ökade kostnader på Värmepumpen (förkortad livslängd) och högre driftskostnader

Men som jag skrev tidigare, det går ju räkna på det så man vet ganska exakt vilka dimensioner man behöver för olika framledningstemperaturer beroende på vilken storlek på elementen man har och rummens behov osv

Snacka med din rörfirma, dom har nog till och med färdiga beräkningsmallar för direkt besked

/R

-MH- skrev:
Men stammar som är 1,5m långa, det verkar skumt. Bild?
Nuvarande gamla stammar går från murstock/panna ut som två armar till ett element på ena sidan huset och till ett annat element på andra sidan huset.

Men varför ska man ha så långa stammar? Det normala är väl i ett modernt system att grena ut mer eller mindre direkt från pannan till respektive slinga och det är förgreningen vid pannan som jag kallar den nya stammen och som är tänkt att vara ca 1,5m lång med 22mm koppar.

Finns det andra bättre sätt att göra på?

Jag tror nog att en bild förklarar mer än tusen ord. Har du 1 eller 2 våningar?
l

Litet hus, 1½ -plan. Planerar en utbyggnad så att huset ska hamna på ca 120kvm.

Fixar en bild eller två ikväll!

Lite rörigt (hehe) men den stam det står T på är tur och bakom den ligger retur. Som synes så drar de iväg och de går upp till ett element.

• 2009-11-10 22-40-03_0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt på kåpa på elcenralen, är du snäll.

22mm prisol och en stark kamrat? :)

-MH- skrev:
Sätt på kåpa på elcenralen, är du snäll.

22mm prisol och en stark kamrat? :)
Jodå, kåpan ska tillbaka. Hade precis min kompis på besök som är elektriker. Centralen ska bytas mot en ny fin med JFB :)

Jag är ingen stor anhängare av prisol. Kan vara bra för kallvatten eller när man vill dra långa längder utan att skarva, men i övrigt tycker jag det är bättre med ren koppar. Finns det andra fördelar med prisol?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.