Det borde väl innebära att du släpper in mer luft i skorstenen och minskar draget genom kaminen? I sådana fall tycker jag att du borde kunna få bra värme genom att bara strypa tilluften lagom mycket (om du bortser från att det uppenbarligen tjuter p.g.a. den stora tryckskillnaden). Den stora fördelen med insats jämfört med öppenspis är ju att man hindrar skorstenen från att dra ut så mycket varm luft.thomas2 skrev:
Precis som det nämnts tidigare verkar det som att du har väldigt bra drag i skorstenen. Är den väldigt lång, eller vad kan det bero på?
Luften blåser ut från sotluckan när den är öppen. Håller jag ett ljus så slocknar det direkt. Jag tror att luften går uppifrån och ner men är inte helt säker.
Skorstenen är c.a 7 m hög.
Stryper jag tilluften så tjuter det som sakt och då slutar det nästan att brinna.
Skorstenen är c.a 7 m hög.
Stryper jag tilluften så tjuter det som sakt och då slutar det nästan att brinna.
Aha, sotluckan sitter alltså förmodligen inte i den pipa som kaminen är ansluten till, utan du får helt enkelt mer tilluft när du öppnar luckan. Nu tror jag att problemet är att du har för lite tilluft istället, förmodligen för att huset är för tätt eller att du har mekanisk frånluftsventilation som gör att du har undertryck i huset. Testa att öppna någon tilluftsventil eller fönster i närheten och se om det löser problemet när du eldar. I sådana fall får du fixa någon tilluftsventil att öppna när du eldar.thomas2 skrev:
sotluckan sitter i samma pipa som kaminen är ansluten till. Ser röret från sotluckan som syns på bilden ovan.
Huset är från 1930. självdrag, inte välisolerat, krypgrund under. Jag har testat att ha ett fönster vidöppet i 5 min vid eldning men det är samma problem då.
Huset är från 1930. självdrag, inte välisolerat, krypgrund under. Jag har testat att ha ett fönster vidöppet i 5 min vid eldning men det är samma problem då.
OK, så då släpper du helt enkelt in mer luft i skorstenen. Då borde du kunna få det att funka bra med sotluckan stängd och strypa tilluften lagom mycket till kaminen. Inte helt stängda eftersom det uppenbarligen brinner sämre på grund av för lite syre då. Kanske inte fullt öppna heller eftersom du verkar tycka att det blir bättre med mindre luftflöde genom kaminen.thomas2 skrev:
Klicka här för att svara