Kom hem för ca 1,5 tim sen och kände direkt att något luktade skumt inne. Gick raka vägen och kände på murstocken och den var mycket varmare än den normalt brukar vara. Kollade i pannrummet och rökgastempen stog på 50 och veden i pannan var slutbrunnen. Gick sedan upp och kollade läget igen och upptäcker att murstocken är så varm att jag bränner mig ungerfär 1,5 meter upp från golvet på våning ett och lika varm vidare upp mot taket. På andra vången avtar vämen och på vinden är den inte kall men inte heller så varm. Jag bryter loss lite gamla skåp (huset är under renovering) för att komma åt muren exakt där pannkanalen går och satan va varmt det är där. Ska ta hål i taket så att jag kan känna i trossbotten längs muren......återkommer. Måste väl ha varit soteld?

Verkar onekligen så, är du säker på att det har det slocknat nu då ?!

Vet du om du har nått i kanalen typ stålpipa, insatsslang?

Du bör kontakta sotaren före du eldar igen !

/R

Konstigt att ingen ringt isf. Jag bor i ett litet samhälle och alla känner alla. Mitt hus ligger dessutom mycket centralt. Kan inte varit någon rejäl soteld...kan man ha en liten soteld :)

Jo, det kan brinna begränsat, därför undrade jag om du vet om det är någon insats i kanalen och om du var säker på att det slocknat nu? :)

/R

Det är en rak pipa hela vägen från källaren. Ca 13m. Men det är bara på ett omårde som det var sådär skit varmt. Jag bröt bort ett skåp och under bakom skåpet satt en ekbräda limmad (med vad jag tror är kontaktlim) mot murstocken. Limmet hade lätt fökolnat är som rökanalen från pannan går. Men färgen på muren verkar oberörd. Sedan upptäckte jag också bakom skåpet att någon bankat i nåt som ser ut som 3 st träkilar rakt in i murstocken, precis fär som rökkanalen går.

Har vart upp på taket och kört igenom lo och viska och det är, det kom ut väldigt underligt material i källaren. Ska försöka posta bilder.

• IMG_0888.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1: ser synnerligen märklig ut, svårt att bilda sig en uppfattning om vad det ska vara och varför man gjort så där?

Det verkar som man tänkt att det ska med tiden börja brinna i fastigheten??

Du bör nog hugga ut det där och mura igen med c-bruk och tegelsten!

Bild2: Ser mest ut som vanlig aska/tjära från ett rökkanal?
det blir sådär när det pyreldas i pannan, speciellt om veden inte är riktigt torr i en överförbränningspanna

/R

Redigerat:
Jag har eldat några år med ett rör högst upp i skorstenen. I somras tog jag bort röret eftersom det vär i princip tätt. Veden brukar för det mesta vara torr. När jag tog bort röret blev det ett satans drag. Jag har ingen motdragslucka men har mätare för rökgastemp, brukar sätta spjället (alltså det på utgången på pannan) på ungefär hälften. På en sotlucka som sitter direkt i början av röret som går från pannan till muren brukar jag sätta mellan en lite grej så att det späder med lite luft. Har motdragslucka liggandes men den har inte kommit dit. Dragregulatorn på pannan är alltid fullt öppen vid eldning. Tempen brukar ligga mellan 250 och 350 beroende på väderlek. Känns som det inte ska vara nån risk för soteld men....

Vad har du för panna?

Rökgastemp på en acceptabel nivå är ingen garanti mot soteld

Har du ofullständig förbränning i en äldre överförbränningspanna med helt vattenmantlad eldstad så är det svårt att få till bra förbränning nästan hur man än gör så det tjärar på friskt i skorsten ändå

/R

Hmm...ja det är ju en äldre överförbränningspanna (1965) en stor jäkel. Tror jag skulle få mycket bättre förbränning om jag hade allt fullt öppet. Men då blir det ju skyhög rökgastemp och det har jag inte vågat pga att jag vet att det finns tjära i skorstenen.

Men om jag nu haft en soteld, är det då mycket renare i pipan nu än det var innan? Jag har eldat med ved i 6 år här nu. Vill ju inte gärna ha en soteld igen.

Röret från pannan till murstocken är drygt en meter långt och min tempmätare sitter precis i början av röret. 275 grader där kanske är bra mycket mindre när röken väl är framme vid murstocken. Kanske ska gå upp lite i temp för att få bättre föbränning. De första åren hade jag alltid alla spjäll fullt öppna vid eldning (då satt röret i toppen på skorstenen kvar) och då var pannan oftast ljusgrå/vit inuti eldstaden, men då hade jag ingen tempmätare så jag vet inte vad rökgastempen var. Sedan sade sotaren att jag borde sätta in en tempmätare och inte låta den gå över 300, och efter det har pannan alltid varit svart inuti.

Frågan är väl hur du reglerar ner temepraturen? Gör du det genom att minska ingående draglucka (syretillföresel) får du ofta ofullständig förbränning som innebär tjärkokning som sedemera bygger på i rökkanalen, oavsett insatsrör eller inte. Om du har för hög rökgastemperatur ska du ha en dragbegränsning mellan pannan och rökkanalen, men öppet tilluftsspjäll. Då får du mera fullständig förbränning genom att det finns gott om syre, de varma gaserna transporteras saktare genom systemet och hinner därmed också lämna sin värme till vattensystemet. Inställningen i laddomat (eller motsvarande) kan också påverka avkylningen av gaserna. Och självklart är det så att om du ökar tillflödet av kallt vatten sänker du ju utgående rökgastemepratur, men det ska göras med försiktighet.

Som jag skrev så reglerar jag ner tempen genom att strypa på sista spjället i pannan, samt att jag låter en sotlucka på röret mellan panna och mur vara öppen liiite så det späder med luft. Dragregulatorn är helt öppen.

Har en motdragslucka liggandes som jag ska montera nu.

Sotaren var här idag och provtryckte skorstenen och han hittade inget att anmärka på. Han kallade det för glödbrand och menade att det inte var speciellt ovanligt när man eldar i såna här pannor. Det har alltså pyrt i ett parti av skorstenen och men aldrig blivit någon soteld.

Om man tänker efter så var ju inte pipan så varm trots allt, Jag lade ju utsidan av fingrarna mot muren och det var på gränsen till att brännas. Kan det varit 60-70 grader???

Vi hade soteld för några månader sedan. Vi upptäckte det direkt, stod lågor upp från skorstenen...hrm. Phu! Svettigt. Ringde brandkåren direkt och dom satte stopp för det:-) Men efteråt sa både dom och sotaren att det är mkt renare i skorstenen efter en soteld. Sen sa dom också att det lättare blir soteld efter att man har haft sotaren hemma och rört om...:-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.