Värme allmänt
rog_ohl: [citat] btw: Köp och installera en draglucka också om du inte redan har en, den kommer att hjälpa dig att hålla konstant drag och underlättar när det kommer till att justera och få brännaren att gå bra, såg att din ev leverantör saluför dessa också /R
CarMan: du får läsa vad som käller för just ditt flytspackel. det är en klar fördel att har 100% jämt innan man lägger fixet, man bli grångligt att få det jämt annars
stedevil: Gör inget dumt bara, som tex att lödda fast koppar direkt mot järnrör/element. Mässing mellan. :)
Hocke: Vill dom ha värmepump så kanske dom ska titta på en EVI HEAT split sun, eftersom dom redan har solfångare.
Hocke: Eller så är systemtrycket precis lika som höjden till elementet. Be någon fylla på vatten i systemet medans du luftar, så märker du om det kommer luft eller vatten. Kommer det varken luft eller vatten så är det nog som Immobil säger....
mats401: Hej allihopa jag ökade trycket på vattnet så gick det finnt att luftad^_^b
Mattias2: Köp en så stor radiator du har råd/plats med, då kan du hålla en lite lägre temp och få bättre värmespridning i rummet.
MIXTRAREN: Om du stänger av pumpen blir det mindre jobb och du slipper att några av radiatorventilerna fastnar i stängt läge, så när du startar pumpen är det som vanligt rätt temperatur i respektive rum utan omjusteringar.
Västerhaninge 17: Golvvärme är en komfortgrej ,skönt att gå på barfota.Radiatorvärme är utprovat och fungerar mycket tillfredställande,du slipper golvärmens tröghet. Gillar du vedeldning och bygger nytt skall du absolut andvända en riktig vedpanna med actank/ar med solfångare på taket (till sommarvarmvattnet) Är du lite lat skall du välja berg/jordvärme. Allt annat blir
Hawkai: Är det skillnad på termostat o termostat till vattenburna element? Det finns ju billiga på Jula/CO mfl o dyrare hos VVS-butiken. VAD är skillnaden, vad ska man köpa o varför? Mvh
Miss_Spyro: Tack för alla smarta tips! Har inte fått ut något mer så det borde vara tomt. Lysa med ficklampa gör ingen nytta då slangen är blå. Jag har sugit igenom tråd och när den aldrig kom fram (150m grizzly i 54 m slinga) tryckte jag till med tryckluften och sen var den trådrullen förbrukad. hehe Gick inte att dra i tråden för att få ut den igen så jag knöt fast en bit isolering och
Rotselleri: Hej, har sedan en tid bevakning av trycket på golvvärmen. Trycket faller konstant, men mycket sakta (?), typ från 1 bar till 0,9 på 1 månad. Inget läckage noterat vid kopplingarna. Nytt expansionskärl. Sannolikt ingen luft i systemet. Jag och några till har krälat runt under huset och inget syns underifrån i krypgrundens trossbotten. Ingen lukt i grund eller hus. Inga fläckar, inget
rog_ohl: Bästa ekonomi är när pannans verkningsgrad är som bäst, och det är den i regel när det är större mängd vatten som ska värmas, allaså större temperaturskillnad på inkommande vatten i pannan och till den temp pannan är inställd för att värma, men kallare än 60° in i pannan ska du inte ha, men det ordnar den termiska ventilen Så det kan nog stämma ganska bra 25-40%, ju mer du
Avemo: Antagligen kan du spara en del genom att ordna så att hyresgästerna inte kan komma åt att skruva upp termostaten. Vissa luftvärmepumpar sägs fungera ner till -20. En eller ett par sådana som värmer de gemensamma utrymmena kanske kan kapa en del. Erik
GK100: Som Matss skriver kan du säkert ansluta mot de två anslutningar du nämner. Vad jag däremot kommer att tänka på är hur du ska styra brännarens start-stopp på ett bra sätt. Tanken med ett sådant system är ju att man eldar med ved till dess att acken är fylld och sen lever på den lagrade energin med satsvis återladdning till pannan med VVB och shunt för värmeledningen. I ditt fall
johanpelle: Jag tror ctc 1100 är bra mycket bättre. Kan du koppla in den själv så blir det billigt. Se bara till att du får tag på en brännare som är framåtbrinnande och inkluderar allt du behöver som t.ex. termostatstyrning. En gammal oljepanna kan inte själv styra en pelletsbrännare mer än några få grader uppoch ned. Finns massor av beg. brännare på Blocket. Vet folk som "fyndat" och sedan
Jasse64: [citat] Tveksamt om det är isolerat. Jag kan inte se det på ritningen. Frågan är väl vilken teknik man använde-75 då huset är byggt. Funderar över om man ska bila upp hela plattan och få ner isolering. Jädrans jobb men kanske värt det. Jag har sett en bildserie där någon gjorde ordning en gammal källare. Blev fantastiskt bra men som sagt, massor med jobb. Din idé med Upnors
kire77: Har nyligen köpt ett enplanshus med källare från 62. Fjärrvärme installerades för några år sedan då man bytte ut oljepannan. I källaren finns radiatorer i tvättstugan, gillestugan och i ett rum vi tänkt inreda till en tonåring. Det finns också ett antal förråd och ett fd pannrum utan radiatorer. Det finns inga radiatorer i korridoren som löper genom källaren vilket gör att det
BAS: Du behöver inte oroa dig. Fläktkonvektorn har mycket större luftflöde än "självdraget". Det är en ganska vanlig lösning att placera fläktkonvektor och ventilation i tvättstugan.
apotekarnes: Jag hörde nån "expert" säga att ett hus släpper ut ungefär 2/3 i värmeförluster genom väggar, tak, fönster och dörrar, 1/6 genom ventilation och 1/6 genom varmvatten. Detta är nog väldigt ungefärliga siffror, men kan kanske ge en fingervisning.
apotekarnes: Jag håller på att installera en golvvärmeförderare från uponor (wgf) och ska till att skruva dit avstängarna. Ska man lita på att o-ringen tätar eller ska man lina? Jag tycker att det känns osäkert att bara lita på o-ringen. Det blir ju visserligen lättare att demontera, men hur ofta plockar man isär sin fördelare?
mandg: Hej! Tack för svaren. Ja jag har sökt på google.se efter lite manualer men hittar inget, pannan är ifrån början av 1980... Sökte på typ nr på styrningen men hittade inget dessvärre...tänkte börja få svar här på forumet annars så får jag kontakta n¨gon vvs lev eller liknande, markeringen bör ju vara universell...
GustavW: Köpte en Baxi 40kW panna, 3st 500L tankar och 1 laddomat21 för 5000kr. Sålde tankarna, de utan beredare för 500kr/st. Den med för 1000kr, det var nog lite för billigt för jag blev nerringd..
mexitegel: Ja, den hänger upp&ner. Eller egentligen inte eftersom det inte finns något upp eller ner på den ;)
roke: Jag skulle lagt in vattenburen golvvärme och på något sätt ordna så att det går att stänga av eller styra så att de passar de tider rummet ska användas. Komfort får ju kanske kosta lite? Om ett alternativ är att vända upp och ner på hela huset för att få i lite isolering så kanske det alternativet går bort? Okej då, då får det väl vara så då. Varma golv är ju skönt. För
apotekarnes: [citat] En kalori värmer en cm3 vatten en grad. Att värma upp 1000 liter en grad = 1 000 000 kalorier. En kalori är lika mycket som 4.19 joule eller en 4,19 wattsekunder. Att värma upp en kubik en grad kostar alltså 4190000 wattsekunder eller 1164 wattimmar eller 1,164 kWh. Denna siffra kan du multiplicera med temperaturdifferensen vid max- resp. min-temperatur. Vid golvvärme kanske
stedevil: [citat] Du kan ju säga att de besiktningsmän och hantverkare du talat med säger att det INTE blir problem och att du KOMMER att genomföra ändringen om du inte får invändningen skriftligt inom 5-6 dagar (eller vad som är lämpligt tidsram för dig). Det är som sagt BRF som ska ha ordentligt på fötterna för att kunna neka dig en ändring. Om du istället för tillstånd får papper så