Värme allmänt
Jesca_j: [citat] Joo, vi har lika mycket isolering i ryggåstaket som i övriga taket: ~600-650mm.
Peter2400: Köp inget oljefyllt element, det har diskuterat i ett flertal trådar. Här är en länk till ett vettigt alternativ till biltema. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137141706
vedeldaren: Synd att man inte kan läsa Tyska som alla bruksanvisningar verkar vara på när man skall ha något på Conrad. Engelska hade ju gått bra också.
johanpelle: Hmmm. Focus/Jämä är väl inte så liten panntillverkare. Supporten brukar vara bra. Focus ingår numera i Nibe konglomeratet, Om pannan är bra är det nog knappast någon som kan säga eftersom modellen är ny.
beagleboy: Problemet löst... Tog en skiftnyckel och brukade lite våld så släppte axeln...
Chelsea: För att slippa skapa en ny tråd, tänkte jag låna denna lite!! Renoverar sovrummet. Har platta på mark. Gjuter med EPS-Cement ca 9cm och sedan lägger vi vattenburen golvvärme. 2 Frågor. 1. Vad skall jag gjuta in golvvärmen med? Flytspackel, Snabbcement eller annat? Det rör sig om minst 5cm totalt ovanpå EPS-Cementen. 2. Vad skall jag lägga ovan på det "färdiga" golvet innan jag
Pompe1997: Jag vet inte riktigt. Läste bara på en annons at man kunde kopla den till befintlig panna.
joflopp: Glöm inte att det går att få ROT-avdrag på arbetskostnaden för installation av braskamin. :)
DIY_freak: [citat] Tycker snarare att det är frågan som är konstig. En termostat tillverkas ju för en viss variant av ventil så det är ju inga som helst problem att med hur stor precision man vill anpassa dessa efter varandra. Vad är det som säger att det måste vara ett (oavsiktligt) millimeterstort spel mellan dem? Förstår inte heller ditt resonemang med att man skall skruva på termostaten vid
ante100: Justerskruven är fullt öppen på alla radiatorer i båda slingorna. Du menar alltså att jag skall "strypa" på de övriga 5 radiatorerna? Det blir väl samma som att vrida ner termostaterna och enligt alla trådar angående värmepumpar är det värmeekonomiskt förkastligt. Rådet alla ger är ju att ha termostaterna på fullt och ändra värmekurvan på pumpen för att få optimal
Kloge: Eurofire borde väl sälja sådana som reservdelar?
Mattias_Maria: Tusen tack för all hjälp och svar! Jag ska ta in några offerter så att jag får en rimlig koll på kostnaden att konvertera. Är utgiften rimlig så känns det som ett bra läge att slå till och dela upp på material och arbete mellan rot och konverteringsbidrag. Lustigt att jag inte fick go på att dela upp i material och arbete av länstyrelsen när jag presenterade tanken att konvertera,
apotekarnes: Eller denna: http://www.tradera.com/Eurotemper-70x70x40-cm-med-thermostat-varmer-stor-yta-auktion_102972681 nu är dt iofs bara 2 timmar kvar av auktionen i skrivande stund. 1800 är väl att betrakta som billigt.
dof: [citat] Glömde en sak. Detta gäller bara om problemet alltid funnits där. Är det ett nytt problem så är det troligast något i rokes svar.
bryggtomten: Jag är ju lika nyfiken som er på vad som finns och vad som fattas..... Som jag nämnde förut så hade ungarna flunsan så det blev ingen tripp till huset i helgen. Däremoot ska jag försöka åka ut en kväll i veckan med kamera och ta hem alla papper... Återkommer d^_^b
Savoy: Rekommenderar FTX. Fördelar: - Slipper kallras - Forcerad balans i huset, vilket gör att god lufttillgång alltid tillgodoses även om någon öppnar en dörr eller fönster i en annan del av huset (till skillnad från frånluftssystem) - Kontroll på tilluften, enklare att filtrera - Slipper höra utomhusljud genom väggventiler - Möjlighet att kyla (begränsat) tilluften under sommaren om du
Chelsea: Renoverar sovrummet. Har platta på mark. Gjuter med EPS-Cement ca 9cm och sedan lägger vi vattenburen golvvärme. 2 Frågor. 1. Vad skall jag gjuta in golvvärmen med? Flytspackel, Snabbcement eller annat? Det rör sig om minst 5cm totalt ovanpå EPS-Cementen. 2. Vad skall jag lägga ovan på det "färdiga" golvet innan jag lägger laminatgolv. Laminatet är ca 1 cm. Behöver jag lägga
stedevil: [citat] Ja, det inger ju hopp om att du har så låg temp i radsystemet så du inte behöver shunt. Men ta reda på fakta (mät temperaturen på framledningsvattnet).
stedevil: [citat] Att den inte klarar värma hänger ihop med att även effekten sjunker ungefär lika mycket som COP gör. DVS när värmen behövs som bäst ger pumpen som minst i kW, dessutom för sämst verkningsgrad (COP). Därför viktigt att överdimensionera Luftpumpar om man vill att de verkligen ska funka när det blir kallt. Få försäljare som tydligt upplyser om detta dock...
prototypen: ALLT syns genom en plastmatta, t.ex den utomhuslagrade spånskivebiten som vi skruvade fast kvällen före golvläggaren kom, 10 st skruv är den skruvad med men lyckligtvis raka rader och jämn delning. Gipset ska väl då vara golvgips som är hårdare. Protte
plm: Hej! Har ett ny instalerat värmesystem med vattenburna radiatorer och vedpanna/acc. tank. Har läst rätt mycket här på forumet om det här med låg returtemp, strypning av radiatorerna och returen chuntreglering mm. Nu har jag inte införskaffat någon automatisk styrning ännu, så jag har reglerat manuellt. Har hittat rätt läge på chunten under rådande förhållande. Det har varit 6-8
Pompe1997: Tack för alla svar som ni lagt in. Nu e jag på bättre förstånd. d^_^b
johanpelle: VieBmann är väl kända för kortlivade pannor av tunn plåt som inte har samma livslängd som exempelvis pannor från CTC.Skulle den nya pannan inte rosta alltså??? Måste helt klart vara frågan om lurendrejeri. Vem är det som tvingar er att anlita samma inkompetenta firma igen som inte säljer etablerade produkter och som inte klarat av att få ordning på l-v pumpsinstallationen. Ta in
roke: Herregud mogge. Vad fan är det som händer? Håller med stedevil, kontakta försäkringsbolaget och betala inte en krona. Det du råkat ut för låter ju helt otroligt. Vad är det för företag? Har det varit helt solklart mellan beställaren och entreprenören om hur det ska göras innan jobbet startade? Välkommen kanske jag ska passa på att säga.
swecul: nja, det är ju lätt att kolla då det är 150 cm mellan mark och botten just där, irriterande var ju bara att det är precis i hörndelen av köket där man ofta står och arbetar.. tofflor på...
O.M: Hej! Funderar på att byta ut min befintliga Albin 205 -72 panna som körs på pellets till en TMV Alpha Keram från mitten av 90-talet. Jag funderar på att sätta min Janfire Flex-a brännare i oljedelen i TMV-pannan och ha möjligheten att elda ved i vedluckan, tror ni detta fungerar bra? Funderar också på att sätta in 1000-1500 liter ack.tank samtidigt. Vilken typ av acktank är