funderade litegrann på alla rör o grejjer som går i pannrummet..
jag bifogar en enkel skiss (en bild säger mer än 1000 ord va?).

som ni kan se sitter elpatronen paralellt med pannan och har en egen circulationspump.

men vad är dessa två svarta rören med frågetecknen på bilden till?
det ena röret har en cirkulationspump och det andra en Termometer.

och när vi endast eldar med ved, bör elpatronens cirk.pump och varmvattenberedarens avstängningsventil vara på och vise versa?

de röda kryssen betyder SKJUTVENTIL..

• panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer rören från någon mojäng som sitter i rökgången?

Du har inte markerat var returen från radiatorerna sitter,
var expansionskärlet är anslutet,
var cirkulationspumpen till radiatorerna är
och var shunten för att ställa värmen till radiatorerna sitter?

Rent spontant hade jag gissat att de svarta rören är till radiatorslingan och tolkat
klumpen där nere som shunten.

sorry, det var bara en snabbskiss från huvudet.

ja dom svarta rören kommer från en mojäng som sitter i rökgången.

och nu när du nämnde expansionskärlet så är det mer troligt att det sitter på röret jag nämnt som "varmvatten element", det sitter högst upp på vinden med en avluftning upp på taket och ett "sölrör" som mynnar ut vid ett avlopp i pannrummet.

jag har lite svårt att följa rören då de flesta är inbyggda/dolda men jag antar att dom svarta rören är just tur/retur till radiatorerna. dom är dessutom kraftigt isolerade.

anledningen till att ja inte ritat dit shunten är för att jag inte riktigt vet vart den sitter. det går in en axel i rökgången bredvid den där "mojängen" så ytterligare en sak som pekar på att du har rätt.

låter detta rimligt?

som vi har det idag så har vi full fart (läge 3/3) på cirkulationspumparna, shunten ställd på max värme till radiatorerna, luckan i rökgången fullt öppen och dragluckan i princip helt stängd (struntat i den mekaniska termostatstyrningen), så har det varit sen vi köpte kåken och det funkar bra men jag har börjat fundera på hur man egentligen bör ställa in detta. kanske går att få lite effektivare uppvärmning.

i detta läge så går det rekordsnabbt att få upp tempen på pannan, blir varmt direkt i huset, dock får man slänga in nån pinne rätt ofta för att hålla den tempen.

provade att slå ner c-pumparna på halvfart pga det susande ljudet i rör o element och vips så blev det tyst men man fick elda som en galning för att få upp tempen på pannan men när man väl fick upp till ca 80 grader så höll den sig där väldigt länge, dock blev det sämre värme i huset trots heta element.
Det går inte ihop enligt mig...

sen att c-pumpen alltid pumpar genom elpatronen när den ej används känns som att det ger nån slags kylande effekt då det kalla vattnet går "förbi" pannan, eller tänker jag galet här?

Edit: som ni märker är man ingen värmeexpert och manualen till pannan är på en A4 sida och behandlar mest hur man oljeeldar..

Bifogar en bild på "mojängen" och i shuntaxeln skymtar där till vänster

• shunt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.