Hej jag har problem med min brännare som stoppar då och då så jag undrar om det finns något larm som jag kan ha uppe i sovrummet så jag vet när brännaren larmar :rolleyes:
 
Kommer inte på nåt larmknep.....dyrtips!vebbkamera
Men kan ju börja att fråga varför stannar bränn/och vilken?

Mvh
 
misslyckad start larmar den
 
Beror väl aldeles på vad det är för sorts brännare.
Det som säljs som originaltillbehör kan nog vara dyrt.
Billigare i längden kan det bli att köpa en begagnad fungerande brännare på Blocket i stället för att slita med en brännare som inte fungerar.
Brännare ska inte stoppa då och då.
 
Mycket spån i förråd ..=spån i skruv =ojämn matning= för liten startdos...
Åtgärd! rensa förråd och skruv ....höj startdos om inte du har problem med spån..;)
Mvh
 
Min termiabrännare har en kontakt som sluter när det blir larm. En batterieliminator + en lampa (lysdiod) är vad som behövs till den.

Protte
 
Jag har en sådan här som rökgastermometer och då ser jag när brännaren är i drift och hur den står när brännaren står stilla.Jag har noterat att den t.ex.står på 50gr,när den är som lägst och om den då visar 30gr,då vet jag att det är nåt fel med brännaren.Jag har sändarens "spjut" i rökröret och mottagaren har jag uppe i våningen,så jag kan läsa både nere och uppe.

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=stektermometer
 
Fast då vet han ju inte om den stoppat på grund av fel eller för att den är nöjd med temperaturen..

mats401 vad har du för brännare? Den kanske redan har en utgång för larm inbyggd?
 
Vi har byggt en lösning med mobiltelefon med kontantkort till vår pelletsbrännare. Mobilen skickar ett SMS om brännaren larmar/felstannar. Superbra!
 
jag har en viking bio ca 4 år gammal
lösningen med mobiltele hur funkar det ??finns det att köpa?? eller kan man fixa det själv tro
 
I instruktionsboken till brännaren står det om larmutgång. Den är 220 V och kan driva en glödlampa.
Måste vara bättre att fixa till brännaren så den inte stannar. Vilken felindikering får du när det stannar?
 
Och jag har föreslagit en åtgärd..längre upp i tråden..;)
i 99 fall brukar vara det..

Mvh
 
Fel på en pelletsanläggning, spån, nja

För brant matarskruv
För böjd slang mellan skruv och brännare.
Felvinklat inlopp på skruven.
Pellets som fastnar vid nivågivaren.

Och jodå, sedan hivade jag in en storsäck vattenskadad pellets också så visst kan det vara spån också.

Visst är det bra att ha larm kopplat under inkörningen av anläggningen

Protte
 
har kollat på inneröret det är ett hål på sidan gör det något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.