Hej.
Det är så att jag tänkte bygga ett nytt terrarium till ormarna jag har hemma. Terrariumet kommer bli 240*120*80 cm Långt, högt, brett. Jag kommer att under dagen behöva ha en temperatur i terrariumet mellan 28-32 grader.Kvällstemp, runt 26

Jag blev nyfiken på ifall man kunde gjuta botten och lägga värme slingor på sen flytspackla.Typ: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=132792&category_id=780 ,skulle det gå skulle det bli betydligt billigare än att gå till djuraffären. Men jag vet inte hur mycket värme dom avger utöver själva golvet, det vill säga vad kommer temperaturen i terrarium bli och vad är begränsningarna på givarna.

Tack för svar.
Robban

Det går väl alldeles utmärkt men gjut in slingorna direkt i betongen (flytspackel är dyrare än betong sedan KAN det släppa från betongen och med slingorna direkt i betongen så får du en tunnare konstruktion med snabbare reglering). Risken finns att temperaturen inte går ner till 26 på kvällen med en tjock platta.

Effektbehovet är svårt att sia om då det beror hur mycket värme som kommer att avges till rummet och hur mycket ventilation som krävs.

Givare finns för ALLA temperaturer, gäller bara att hitta rätt.

Protte

Termostaten går till 35 grader så det borde vara möjligt att komma upp i 34 grader om man har lock på terrariet så den goa värmen inte slipper ut

Protte

Jag hade nog gått på någon PWM styrd lösning istället.
Sedan känns 24V lite säkrare också.

Jag hade valt en KELVIN XK300.
Då har du bara 30V i kablen och du kan fästa den på terariets undersida med tejp och lite isolering under.
Kelvin systemen fungerar så att värmen i själva kabeln kontrolleras en gång var 10e sekund och effekten pulsas ut i kabeln för att hålla en väldigt stabil temperatur. Då kommer hela terariets bottenplatta. värma terariet. 300W borde absolut räcka till att värma utrymmet till 34 grader.

En lösning med 230 kabel och termostatgivare ger ganska stora temperatur svängningar på grund av hysteresen i termostaterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.