1 668 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
byta rör till element
Hej
Har en kåk som jag bygger lgh i ca 350m2 totalt
Har renoverat övervåningen, men inte bytt rören till elementen( huset är byggt på 30talet)
Jag kan dra rör i taket mellan över och undervåning.
Hur byggs ett elemetrörssystem upp idag?
Huset är ca 25m långt, behöver en matning till bortre ändan av huset, ca 20m , kommer att ligga i/under betongplattan för jag ska såga ett spår för VA & El genom hela huset, den här matningen ska värma ca 170m2, resterande yta ligger ovanför och vid sidan om pannrummet
Bygger man som man gör med golvvärme?
Fjärrvärme är uppvärmningen
Tacksam för svar
Nino
Har en kåk som jag bygger lgh i ca 350m2 totalt
Har renoverat övervåningen, men inte bytt rören till elementen( huset är byggt på 30talet)
Jag kan dra rör i taket mellan över och undervåning.
Hur byggs ett elemetrörssystem upp idag?
Huset är ca 25m långt, behöver en matning till bortre ändan av huset, ca 20m , kommer att ligga i/under betongplattan för jag ska såga ett spår för VA & El genom hela huset, den här matningen ska värma ca 170m2, resterande yta ligger ovanför och vid sidan om pannrummet
Bygger man som man gör med golvvärme?
Fjärrvärme är uppvärmningen
Tacksam för svar
Nino
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Du kan väl mata både över och undervåningen från stammen i mellanbjälklaget så värmer du inte tappvattnet i betongplattan.
Tänk på att du behöver en eller flera bälgar på ett 25 m långt rör för att klara längdutvidgningen och undvika knäppande rör.
2 rör längs med och en massa T-kors.
Protte
Tänk på att du behöver en eller flera bälgar på ett 25 m långt rör för att klara längdutvidgningen och undvika knäppande rör.
2 rör längs med och en massa T-kors.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Troligen men lägg rören i en böj mellan T-röret så kan de röra sig.
Protte
Protte
Hur noga är det att beräkna dimension på matningsrör och rör till elementen?
Idag är det 1" rör fram till elementen, tänkte såga av rören 2cm över golvnivå sen prova att skjuta i dom nya rören i dom gamla... kan det gå? bara en bit alltså max en halvmeter eller så...
Idag så sitter in och utlopp till element på var sin sida av elementet, därför vore det bra att använda gamla elementen, och golven är nylagda
Idag är det 1" rör fram till elementen, tänkte såga av rören 2cm över golvnivå sen prova att skjuta i dom nya rören i dom gamla... kan det gå? bara en bit alltså max en halvmeter eller så...
Idag så sitter in och utlopp till element på var sin sida av elementet, därför vore det bra att använda gamla elementen, och golven är nylagda
Klicka här för att svara