-MH- skrev:
Varför skulle man spara energi på det? Energibehovet minskar inte beroende på framledningstemperaturen.
Nej, det kanske blir marginell skillnad i energiåtgång, men jag kan nog tänka mig att det blir något högre energiåtgång om man drar ut t ex 60 grader än 40 grader, finns väl en del förluster i rören och andra delar som inte är radiatorer. Sen slipper vi hålla på och eventuellt skruva på termostaterna i vår kalla del av huset, dvs källaren. Man kan ta bort dem helt och hållet egentligen.

mikaelbe skrev:
Nej, det kanske blir marginell skillnad i energiåtgång, men jag kan nog tänka mig att det blir något högre energiåtgång om man drar ut t ex 60 grader än 40 grader, finns väl en del förluster i rören och andra delar som inte är radiatorer.
Bara de delar som ligger utanför klimatskalet. Inte så vanligt.

Sen slipper vi hålla på och eventuellt skruva på termostaterna i vår kalla del av huset, dvs källaren. Man kan ta bort dem helt och hållet egentligen.
Man sparar däremot enrgi på att använda termostater så att det inte blir för hög temperatur i något rum.

Hur testar man enklast om termostaten fungerar som den ska? Vad händer när den blir gammal och börjar fungera sämre? Stryper/öppnar den flödet långsammare eller håller den inte rätt temperatur eller vad händer? Hur justeras moderna termostater?
Jag har mätt lite i olika rum och kan konstatera att på nedre våningen så hålls det konstant en för hög temperatur. Den är typ 22-24 grader fast min shunautomatik är ställd på 20 grader. Det är också ganska varierande temperatur på elementen. En del är varma och en del är kalla. På övre våningen är det jämnare temperatur och där ligger temperaturen på strax under 21 grader i alla rum. Här är det bytt element på senare tid så det är nyare termostater. Risken om jag sänker temperaturen på shuntautomatiken lär väl vara att jag då får för kallt på övervåningen. Alla termostater står på max öppna, men det känns ju lite dumt att strypa flödet på alla element på nedre plan. Givaren sitter på nedre plan och termostaten är helt bortkopplad på det element som sitter i samma rum.

Verkar skumt att du får mer värme än vad shuntautomatiken är inställd på. Har du nån termometer som sitter efter shunten som verifierar att det är 20 grader? Verkar lite lågt med 20 grader som framledningstemperatur, kan väl inte räcka att värma huset, borde komma upp mot 40 i alla fall. Du kan ju känna på röret också och bedöma vad det är för temperatur.

Vad händer om du plockar av termostaterna på radiatorerna på nedervåningen? Blir de ungefär lika varma, förutsatt att "pinnen" fjädrar ut? Du skulle kunna ta samma termostat (som du har satt på max) och flytta runt mellan radiatorerna. Vad händer med tempen på respektive radiator då?

Angående förluster:
Finns en lång tråd om detta, finns olika skolor och det beror på vad man har för uppvärmningsystem mm: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/88140-optimal-framledningstemperatur-2.html.
Jag tycker man kör med det som man tycker är bäst och för mig är det så låg framledningstemperatur som möjligt och finrtrimma med termostater :). Jag har ackumulatortankar och pelletsbrännare, vill ha få start- och stopp på brännaren, vill lagra så mycket energi som möjligt i tankarna för att undvika förluster i pannan mm.

frede skrev:
Hur testar man enklast om termostaten fungerar som den ska? Vad händer när den blir gammal och börjar fungera sämre? Stryper/öppnar den flödet långsammare eller håller den inte rätt temperatur eller vad händer? Hur justeras moderna termostater?
Vet ej, Danfoss påstår att deras termostater går tvärt sönder, så någon justering år då ej att göra. Deet innebär att den är alltid öppen. Det vanligaste felet är nog att ventilen hänger sig.

Jag har mätt lite i olika rum och kan konstatera att på nedre våningen så hålls det konstant en för hög temperatur. Den är typ 22-24 grader fast min shunautomatik är ställd på 20 grader. Det är också ganska varierande temperatur på elementen. En del är varma och en del är kalla. På övre våningen är det jämnare temperatur och där ligger temperaturen på strax under 21 grader i alla rum. Här är det bytt element på senare tid så det är nyare termostater. Risken om jag sänker temperaturen på shuntautomatiken lär väl vara att jag då får för kallt på övervåningen. Alla termostater står på max öppna, men det känns ju lite dumt att strypa flödet på alla element på nedre plan. Givaren sitter på nedre plan och termostaten är helt bortkopplad på det element som sitter i samma rum.
Om nu alla termostater står på max öppna, så kan vi bortse från dem. De är avstängda. Kvar att reglera din rumstemeperatur är då shunten. För att det skall funka (när termostaterna är bortkopplade) krävs att du har justerat in flödet (inte med termostaterna alltså), utan med förinställning i ventilen eller separat returventil.

Varför känns det dumt att strypa alla element på nedre plan? Alla element utom ett (i det rum där du har kallast) måste antagligen strypas.

Vet du principen för hur shuntautomatiken ställer in värmen utan termostater?

Tack för era svar. Jag ska testa så fort jag får tid. Nu håller jag på att riva tapet. Även det väldigt roligt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.