M
-MH-: Finns även med "omvänd vinkel" ifall du vill ha termostaten uppåt i bilden.
3 svar · 850 läst
·
F
fjällbo: Koppla in vattenburet element i källare? Hej! Jag bor i ett gammalt radhus och har byggt ett sovrum i källaren ( 8,5 kvm) Nu vill jag ha ett element i rummet och undrar om någon vet hur man kopplar på detta? (det är två-rörs element i huset) Kan man gå på närmaste element med två t-kopplingar? Tacksam för svar! :)
3 svar · 9,7k läst
J
jmowitz: Sant, den kanske inte är så dum egentligen!
2 svar · 11,7k läst
H
Hans53: Finns något tips om hur man kan kontrollera en termostat med kapillär-styrning? Mitt problem är att termostaten i shunten inte reglerar ned tempen. Tar jag skjutmåttet och mäter avståndet mellan termostatens anliggning och ventilsätet och motsvarande mått på ventilen, så kommer inte termostaten i kontakt med ventilen. Jag har mätt avståndet vid 30 gr. manuellt inställt med
0 svar · 1,1k läst
C
clippan: Hej, har funderingar på att ha elvärmeslinga i golvet i ett tillbygge. Ytan är ca 1,6*3,0 meter. Tanken är att gjuta en platta i hela det utrymmet och sedan dela av det i en liten förstuga och en liten toalett med handfat. En vägg ska således sättas upp på lämpligt ställe på golvet. När jag nu börjar läsa om elvärmeslingor så står det att dessa inte får läggas med "något
0 svar · 816 läst
M
mulpac: [citat] OK, så då släpper du helt enkelt in mer luft i skorstenen. Då borde du kunna få det att funka bra med sotluckan stängd och strypa tilluften lagom mycket till kaminen. Inte helt stängda eftersom det uppenbarligen brinner sämre på grund av för lite syre då. Kanske inte fullt öppna heller eftersom du verkar tycka att det blir bättre med mindre luftflöde genom kaminen.
20 svar · 5,3k läst
H
harvest: Satsa på ett FTX ventilationssystem, dyrare installation, dyrare underhåll men komfortmässigt mycket bättre. De ända uteluftsventilerna som eliminerar dragproblemen är de som placeras bakom radiatorerna. men i ditt fall med golvvärme och uteluftsventiler får man räkna med att det blir ett antal kalla punkter i huset och hoppas att dessa inte sammanfaller med placeringen av sängar,
11 svar · 1,7k läst
M
Micke59: Hej! Vet inte om detta är relevant, men en kompis med luft/luft värmepump råkade ut för att elementet i utedelen, som skall smälta eventuell is; av någon anledning stod på hela tiden och kostnaderna drog iväg häftigt. Vet inte om det finns liknande i luft/vatten värmepumpars utedel men det finns det säkert någon på detta forum som vet.
6 svar · 918 läst
apotekarnes
apotekarnes: Det kan ju knappast vara bra för elektroniken i TV:n.
1 svar · 583 läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Mattläggaren sa att det inte var några problem att fästa mattan mot murstocken. Han kommer att spackla över putsen där mattan ska vikas upp. Sen får det bli vit våtrumsfärg på putsen. Det blir nog rätt snyggt.
6 svar · 9,1k läst
W
withnail: [citat] Visst sköter den framledningstemperaturen själv men det finns även en ratt för maxtemp som skall stå på något lämpligt värde. Max är 80C men har haft den på 50, sänkte till 40 för det blev så jäkla varmt på övervåningen (innegivaren är på undervåningen) . Vill helst inte ratta på termostaterna från 80-talet för de har en tendens att fastna... Någonstans mellan 60
11 svar · 1,9k läst
F
fredda: Det är ett liggande 200l kärl jag har så det blir svårt att få till det enligt roke's första bild. Det "försvinner" så många liter expansion för varje cm jag måste flytta ner svallerröret. Kärlet är placerat på en kallvind som inte är så kall längre för att taket är tilläggsisolerat på utsidan med cellplast.
4 svar · 1,0k läst
·
M
mroing: ja troligen styr någon/några termostater flera slingor. Troligen den termostat som är närmast hallen. Sätt den på fullt och se om du får någon värme. Du kan sedan troligen strypa den andra slingan något för att flytta över något mer värme i hallen om de två golven nte håller samma temperatur.
1 svar · 781 läst
H
hassekumlin: Tack! Det visade sig sitta ett schema på insidan av "locket"!
2 svar · 1,2k läst
Allium
Allium: Jodå, en vanlig dämpare funkar även för att minska överhörning mellan rummen. Skall egentligen dimensioneras så att man inte försämrar väggens ljuddämpning, annars använder man JLDB-principen (Ju Längre Desto Bättre) . /JAM
2 svar · 2,1k läst
S
stedevil: Nja, jag är tveksam. Bara isolering neråt räcker inte, du måste ju ha nått som kyler snabbare än den värme som läcker in genom väggarna och golvet trots isolering. Kan du sätta vinkällaren i ett hörn så du har 2 kylande ytterväggar? Då kanske du har en chans.
2 svar · 932 läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Här finns nog tillräckligt med information under dokument http://www.termoventiler.se/index.php
1 svar · 3,7k läst
L
ljungskulla: Vi hade soteld för några månader sedan. Vi upptäckte det direkt, stod lågor upp från skorstenen...hrm. Phu! Svettigt. Ringde brandkåren direkt och dom satte stopp för det:-) Men efteråt sa både dom och sotaren att det är mkt renare i skorstenen efter en soteld. Sen sa dom också att det lättare blir soteld efter att man har haft sotaren hemma och rört om...:-)
12 svar · 7,2k läst
·
M
-MH-: En termovar kanske? Vet faktiskt inte.
84 svar · 10,2k läst
·
Immobil
Immobil: Den ska sitta på kallvattnet!
4 svar · 2,0k läst
P
plm: ok, tack ska ni ha! / Peter
4 svar · 2,2k läst
B
BAS: Om du ska ha värmepump så är det den högsta tempen i systemet som drar ner COP d.v.s. ju lägre temp desto billigare drift. Kör GV på hela så du slipper schunta ner.
6 svar · 1,1k läst
B
BAS: Är det varmt uppe och kallt nere, eller är det varmt på ena sidan och kallt på andra sidan? Om det är kallt på ena sidan är radiatorn felkopplad (fel strömningsritkning)
3 svar · 1,2k läst
I
injonil: [citat] Jodå, kåpan ska tillbaka. Hade precis min kompis på besök som är elektriker. Centralen ska bytas mot en ny fin med JFB :) Jag är ingen stor anhängare av prisol. Kan vara bra för kallvatten eller när man vill dra långa längder utan att skarva, men i övrigt tycker jag det är bättre med ren koppar. Finns det andra fördelar med prisol?
12 svar · 2,7k läst
·
S
somelvis: Ingjutna skarvar är godkända på värmesystem pga det låga trycket och den begränsade mängden vatten. Alternativ för att slippa skarvar är att byta hela slangen ända fram till fördelaren och det är knappast realistiskt. Möjligen kan man lägga en lokal slinga i badrummet och ha en Pushpump för denna.
11 svar · 1,2k läst
R
rog_ohl: Ja har du kulvert fram till den här byggnaden också så blir kostnaden för en shuntgrupp med varmare framledningstemp till alldeles för dyr om du ska ha mindre radiatoryta då har du inte så mycket att fundera på, golvvärme givet :) Det blir bättre och inte heller dyrare än element att lägga golvvärme med isolering i det rummet också /R
9 svar · 4,4k läst
P
PX-21: Håller med..;) Kanske en aning överkurs? Byta en av kaminerna till en termostatstyrd "pelle"kamin.. Mvh
17 svar · 16,4k läst
K
Krippat: Rent praktiskt går det bra, om du har de rätta specialverktygen. Däremot är det tveksamt hur länge kalkbruket sitter kvar. Det är inget jobb för amatörer, misslyckas du, kan du minska arian i pipan så det inte går att elda och då får du stora problem. Har sotaren dömt ut skorstenen, får han/hon inte godkänna den om du inte har använt ett typgodkänt medel. Mitt råd till dig är
5 svar · 2,4k läst
C
cirkussandberg: Har tyvärr inga exakta svar på dina frågor, men jag har inte märkt av någon avsevärd ökning av energiförbrukningen, så där känns det helt ok. Dessutom innebar utbyggnaden, som var i 2 plan också att vi fick mer yta att värma på övervåningen, där vi har elradiatorer och jag ser ju inte vilken el som förbrukas var :( Vad gäller temperatur har jag ingen termostat man ser gradantal
9 svar · 6,2k läst
vedtony
vedtony: kanske dum fråga men. var stryper man returen?
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.