1 341 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ackumulatortank eller tankar?
Hej.Är det någon eller några här som vet om det är bäst med 2st 750 l tankar eller en på 1500 l har en gammal på 500 l som jag ska byta ut. eldar med en vedex 3000 och laddomat. Ska man köpa färdig isolerad eller isolera själv? tacksam för svar./ Mats
1500 L är inte så mycket, Har du beredare i 500 L tanken skulle du kunna sätta in en 1500L tank o sammanlänka dessa med grova anslutningar/rör o 500 L tanken gärna lite högre än 1500 L tanken.. Isolera in allt väl sedan, Både tankarna o alla rör..
En kompis gjorde på liknade sätt men i ett övertrycksfritt system där oljetanken på 3200L gjordes om till tank, Oljetanken va bara 135 cm hög så 500L tanken med slingor som köptes till va 45 cm högre.. Fungerar mycket bra o tankarna är sammanbundna med 1 1/2" rör o isolerade 40 cm i sidorna o 50 cm i toppen, Laddning görs på röret som sammanbinder tankarna vid 500 l tanken o uttag till radiatorerna sitter ovan för röret som sammanbider tankarna på 500 l tanken ..
Han eldar 2 ggr/mån på sommaren utan att behöva max ladda tankarna,..
Mkt bra anläggning som han behöver elda max 2 ggr på 6 dar i till hus på 155 m2 + källare byggt -56 o till en kostnad av 63000:- , Han köpte ny panna, 500 l tank, rör (järn) shuntstyrning, Laddomat 21, Isolering till tankarna o rörisolering, Avstängningskranar på alla rör mm mm
En kompis gjorde på liknade sätt men i ett övertrycksfritt system där oljetanken på 3200L gjordes om till tank, Oljetanken va bara 135 cm hög så 500L tanken med slingor som köptes till va 45 cm högre.. Fungerar mycket bra o tankarna är sammanbundna med 1 1/2" rör o isolerade 40 cm i sidorna o 50 cm i toppen, Laddning görs på röret som sammanbinder tankarna vid 500 l tanken o uttag till radiatorerna sitter ovan för röret som sammanbider tankarna på 500 l tanken ..
Han eldar 2 ggr/mån på sommaren utan att behöva max ladda tankarna,..
Mkt bra anläggning som han behöver elda max 2 ggr på 6 dar i till hus på 155 m2 + källare byggt -56 o till en kostnad av 63000:- , Han köpte ny panna, 500 l tank, rör (järn) shuntstyrning, Laddomat 21, Isolering till tankarna o rörisolering, Avstängningskranar på alla rör mm mm
Det med en oljetank som ackumulatortank.Det har jag funderat lite på har en sådan ute i längan som tidigare ägare släpat hem. Men var inte säker på om det skulle fungera så jag tänkte köpa klingor till tigersågen och göra mig av med den men det värkar korkat just nu. det sitter 2 elpatroner och varmvattenberedare i 500 l får kolla lite på det nu när man är arbetslös.tack / Mats
Då tycker jag du ska kolla in tråden "övertrycksfritt system" o använda oljetanken o nuvarande 500 l tank med beredare o elpatroner, Lägg penhar på isolering o panna samt shuntstyrning gärna en Thermomatic ERA 10PE+ som även startar elpatronen om shunten varit fullt öppen mer än 1 tim
Klicka här för att svara