Värme allmänt
teo77: Hur gick det? Jag har samma problem. När jag mätte resistansen i kabeln var den oändligt, vilket pekar på avbrott. Min jordfelsbrytare löser också ut efter ett par minuter.
Bambi: Tack för svaren! Om det var luftläckage i huset så borde väl golven glöda, gå sig riktigt varma när termostaten är ställd på 4:an på 5 -skala, men grannen som har termostaten ställd lägre får varmare golv, det är markant skillnad. Mvh
PX-21: Ju bättre isolerat desto bättre...helst för lågtemp systemet...bergvärme.. I dagens tider skall man inte knussla med uppvärmningen...småsummor i sammanhanget när man har råd att bygga nytt..;)....Kör bergvärme..:) Mvh
Herr_Zakrisson: I vårt hus så sker värmeproduktionen sommarhalvåret enbart genom FLVP´s kompressor och instrålad solvärme (plus alla normala elförbrukare i huset som belysning, kyl, frys tvättmaskin, tv etc). Ingen direktverkande el. Vinterhalvåret så sker den huvudsakliga värmeproduktionen/tillskottet med braskamin. Ingen direkverkande el. Jag tycker dock efter att ha haft FLVP i drift i 3 år att
-MH-: 1) Ställ in termostaterna på den temperatur rummet skall ha på ALLA radaitorer, ofta skall det vara på ung. 3:an (om det är moderna pjäser). 2) Höj tilloppstemperaturen, tex till 60 grader (stäng av automatiken). Nu kommer all flödesreglering att ske över termostaterna, vilket inte är helt optimalt men bättre än ingen flödesreglering alls. Flödet kommer att minska, och returtempen
PX-21: Är det järnrör upp?(Böj med mutter//ventil-term)...släpp ut trycket i expansionskärlet /lossa på den övre muttern och vrid ventilen mot väggen...Dra åt muttern igen /fyll upp igen.... Som sagt ser ju inte hur det ser ut hos dig.. Mvh
-MH-: Antagligen för att man genom att bara styra framledningstemperaturen ofta får för varmt eller för kallt i de olika rummen. Men i snitt blir det säkert OK. :)
exerg: en viss hjälp kan du få med bivalentshunt om du vill rädda några grader av v-vattnet
peasley: Hej Har köpt en calmar v65 med laddomat 21-100 som jag hade tänkt koppla till en tank på 3000 och två stycken på 750 totalt 4500 liter.frågan är hur kopplar man ihop dessa på bästa vis.Tacksam för alla svar både för och emot. mvh
pipewelder: Om du inte får nåt svar får du köra lite på känn. Kontrollera lågan, rökgastemp och hastighet på skruv. Såna grejor.
Stenper: För periodvis uppvärmning av ett garage skulle jag vilja ha en takmonterad elvärmefläkt på ca 6 kW. Jag är alltså ute efter en med utblås nedåt. Jag är kanske dålig på att googla men jag har inte lyckats hitta en, någon som vet var dom finns?
Matss: Även om den öppnar så kommer det att gå ånga andra vägen, en säkerhetsventil ger ett stort motstånd även öppen. Men det är väl bara att låta blia att koka :) Om du ansluter tankens topp till botten av ett exp.kärl som står lägre får du automatiskt luftning och tanken fylld med vatten. Nackdelen blir ett svagt undertryck i tankens delar som ligger över exp.kärlets vattenyta. Du
mague: Har en gammal Jämä-panna som är pelletskonverterad. Den har pelletsbrännaren på vänstersidan där oljebrännaren tidigare satt (tror jag ?), på högersidan sitter två elpatroner i botten. Ovanför dessa har de "pluggat" med två luckor. Vad fanns/var de tillför innan de pluggades ? Bak på pannan har jag två "rökgångar/utsläpp" till skorstenen, det övre är till pelletseldningen
B_Isak: Hej, Befintligt system är vattenburen el med frånluftåtervinning (= huset har mek frånluft), Elektrostandard Aquaes typ 480 A, från 1990 (Husets byggår 1991). Den betjänar 120 kvm och gör vv till 4 pers. Har så smått funderat kring en systemlösning med en kombination av luft/vatten värmepump komb med solfångare som jobbar mot ett värmelager. Min undran är: Om jag styr in
Sture Castor: soldi! Är bergvärmepumpen stor nog att värma hela huset? Ett snabbt överslag ger ca 20 kW. Värmepumparnas svaghet är begränsad framledningstemperatur. Det betyder att du måste ha stora radiatorer eller i övrigt effektiva värmeavgivare. - Titta gärna på fläktkonvektorer. De fungerar bra med värmepumpar eftersom de kan överföra relativt stora värmemängder även vid låg
Roev08: Bor i nybyggd OnsalaVilla, 81+81+ isolerad vind. Panna: IVT 490 Golvvärme på nedervåningen (vattenburen) Radiatorer (MMA-termostater) på övriga två plan (vatten) Jag vill ha c:a 22 grader inomhus men jag tycker att pannan väldigt ofta går över på eltillskott. I manualen står det att man ska öppna radiatorventilerna maximalt och sen sänka med värmekurvan, skala 0.0 - 10.0. Vi har den
Jens_H: Jag har den här vedpannan ståendes i källaren. Den har tidigare använts till att värma upp vattnet i huset när det var direktverkande el. Den enda märkningen jag hittar är "PlamenMagma7", antar att det är modellbeteckningen. Den är fullt fungerande och är i gott skick. Nu är det som så att jag inte behöver den längre, står mest och tar plats. Finns det någon här som kanske kan
Avemo: [citat] Jag tycker erfarenheten visar att det fungerar mycket bra med termostaten inbyggd i elementet. I mitt vardagsrum håller två element knappt 20 grader. Eldar jag i rörspisen så att det blir 22 grader så är elementet med nyast termostat helt kallt. Det andra elementet med en inbyggd elektronisk termostat från 1976 värmer fortfarande en aning. Nu har jag i alla fall köpt ett element
mullbi: Ah, tack. Vad dum jag är, nu fattar jag :D Tack för hjälpen!
PX-21: http://www.dinvvsbutik.se/insats-till-p-9909030.html Dubbelkolla först med din vvs butik (Mycket trevliga grabbar att snacka med) Mvh
Matss: Så gjordes ofta förr när oljetank byggdes om till ack, med den stora nackdelen att vattnet syresätts. Och att skiktningen blir dålig pga VVX. Därifrån kommer trycklösa systems dåliga rykte.
-PC-: Sökfunktionen är bra, om man söker på rätt ord :) http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/126726-expansionskaerl-i-pannrum-hur-fungerar-det.html
Skånepåg: Hej! Jag ska bila upp spår i golvet inför att vvs'aren kommer och ska dra nya ledningar till mina radiatorer. Tänker jag rätt att stammen går ut från pannan och sen för varje radiator man passerar sätter man på ett T och drar ut ett rör? Se bifogad skiss. Finns det givna dimensioner på rören (jag antar att vvs'aren ska lägga prisolrör), eller bestämmer han sig för dimensionen då
perra i skogen: Höjden är ungefär lika som hos mig. Har oxå 2X500 liters tankar. Pannan ska ge 18-20 Kw, men den verkliga effekten på vattnen ÄR lägre. Kör laddomaten på läge 2.
tdacke: Tyvärr så köptes aldrig huset då det var ett problem med mäklaren som inte hade alla hästarna i stallet... Så ingen erfarenhet av Fujutsi pumpen... Mvh Acke