J
johanpelle: Sätt in en eller ett par luftvärmepumpar i stället får du ned elkostnaden 3,5 gånger. Pellets ger en rätt liten besparing. Satsa pengarna för luftpelletsen på ett vattenburet system om det blir pengar över.
1 svar · 798 läst
A
akhagen: Jag har nya på väg från Lenhovda då jag vill behålla stilen även i min tillbyggnad. Inte galet dyrt heller tyckte jag. Men, ännu inte anlända. Köpte genom Rinkaby.
4 svar · 2,2k läst
B
byggankan: Har läst en massa och känner mig inte sådär jätteklok efteråt... Har växt upp med bergvärme och tycker det är toppen, men investeringskostnaderna är tyvär för höga. Lutar mot att det får bli en frånluftsvärmepump då (vad jag förstått i alla fall) man inte behöver köpa ett separat ventliationssystem vilket gör att det känns praktiskt. Men det känns som en djungel.
0 svar · 629 läst
B
bammerud: Den brinner neråt, har keramikinsats och ingen fläkt. Kräver bra drag för att fungera bra. Jag fick montera skorstensfläkt för att det skulle fungera över huvud taget. Den har 16 liggande tuber som sotas framifrån. Jag ser stående som mer fördelaktigt då löst sot faller till botten av pannan i stället för att bli liggande i tuberna.
1 svar · 4,7k läst
B
Bambi: Ursäkta att det blir lite rörligt men jag blandar golvvärme från två ställen, ena elpanna och dåligt justerade slingor och på andra fjärrvärme med lappar med injusteringen för slingorna. Läste på lapparna som visar 80m slinga ostrypt 0031l/s, två 60m slingor 3,25 strypt flöde 0,022l/s och tre 20m slingor strypt 2 varv flöde 0,006l/s, jag trodde det angivna flödet skulle vara
12 svar · 3,8k läst
B
BigGitt: Jag är ingen expert i ämnet. Men. Själv hade jag byggd 2 slingor med egna pumpar och shuntar. Och på detta sättet fördelat energin.
6 svar · 4,8k läst
prototypen
prototypen: Kan väl inte vara så svårt, stäng kranen på oljetanken, ta loss oljeledningarna, ta loss el ledningen sedan är brännarröret låst med någonting, kanske så enkelt som en stoppskruv sedan drar man ut brännaren. Protte
1 svar · 2,6k läst
·
K
källare: Vill du köpa en? Jag har en som satt i vardagsrummet när jag övertog huset. Tog bort den eftersom frugan ville ha en byrå där. Nu står den oanvänd i hobbyrummet.
3 svar · 10,9k läst
L
loven: Kan man blanda över- och undervåning från huvudstammen eller måste man dra en stam för varje våning? Enligt en rörkrökare vi pratat med är det inte bra för luftningens skull. Stämmer det? Stammen/stammarna är 22 mm och går på övervåningen. Vilken dimension på rör ska det vara till radiatorerna på undervåningen? Ca 2,5-3,0 m. Värmepumpen står på nedervåningen. På
0 svar · 1,3k läst
P
Psycho Dave: När man inte använder den 100 kvm stora övervåningen och bara har den på sparlåga. Eller när man har mycket spring i dörren på nedervåningen så kan det vara varmt och gosigt där uppe men kallt och jävligt där nere. Det skall i detta tilläggas att de som lade golvvärmen på bottenvåningen i detta huset måste ha gjort något stort fel då den är väldigt ineffektiv då det krävs
4 svar · 973 läst
Hocke
Hocke: Är du lite händig så hittade jag en frånluftsvärmepump i Värmland: http://www.blocket.se/varmland/Autoterm_480_25518124.htm?ca=7&w=1 Duger ypperligt som vv beredare. Har du mekanisk ventilation så är det värt att köpa tycker jag. Blev nästan lite sugen själv....
6 svar · 5,5k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Att det ingår behöver man inte stirra sig blind på. Jag får ju ändå betala för det i slutändan :) Ventilationen ingår och jordvärmepump köper jag själv på sidan om. Tillverkaren av huset blir Villa varm.
7 svar · 2,4k läst
R
R Göran: Det är alltid vanskligt att stoppa och starta en cirkulationspump. Sannolikheten att den stannar är stor. Antar att du har en panna med elpatron och termostat för maxtemp i tanken. Den mest eleganta lösningen är ju då en termostatstyrd shunt. Men det kostar. Ett annat alternativ är att styra elpatronen från ett termostat via relå men då är tanken halvvarm och det tar tid att få upp
1 svar · 2,5k läst
Göran.W
Göran.W: Det är aldrig fel att ha pannan i en brandcell. Förstår inte varför kravet bara finns om det är ett "pannrum" I mitt fall så talade jag om direkt att det var en källare pannan stod i när dom skulle ha brand skydds kontrollen för annars kan det bli dyrt. Vet ett fall där det kostade 30 000kr att få det godkänt för att hon inte sa källare utan tjafsade med sotaren istället. Min
10 svar · 6,6k läst
mexitegel
mexitegel: Då bör du kunna återanvända den shuntgruppen. Din kamin bör ha en säkerhetsanordning så den kyler ner eldstaden för att förhindra att hela systemet går i kok (därav att du behöver kallvatten och avlopp för detta) Ja, du kommer få en låg driftskostnad om du har billig ved men du kanske inte orkar elda tillräckligt ofta för att din investering skall vara möjlig att betala tillbaka
3 svar · 3,1k läst
S
SvenD: [citat] 60 C: Hört av en gammal rörmokare och det stämmer bra med min egen erfarenhet. Det går också att observera fenomenet genom att värma en kastrull med kallvatten på spisen. Gaser med syremolekyler? Det är ju luft, 79 % N2, 20 % O2 och ca 1 % ädelgaser. Om man nu skall vara riktigt noga så gäller en annan sammansättning vid diffusion genom PEX, då t.ex. kväve torde ha större
9 svar · 1,7k läst
M
MIXTRAREN: Om du inte vill byta EL-pannan kan du om du har plats bredvid din befintliga, kapa rören och koppla dom till en fristående varmvattenberedare och sedan pluggar du de gamla in- och utloppsrören på EL-pannan, som sedan enbart försörjer ditt hus med värme och slipper lägga ut 40 - 60 000kr på en ny panna
7 svar · 10,0k läst
B
bobomajs: du skall ha en shunt grupp till fördelaren om du har det i huset annars så är det redan ned shuntat vid din fjärvärmecentral så då är det bara att ansluta sig till v¨rmekretsen. glucoleller sprit ger en sämre värmeöverföring men inte så mycket.
5 svar · 1,3k läst
F
fredda: Kolla här!
1 svar · 9,3k läst
altaxis
altaxis: Ca 22-25grader i vardagsrummet (där luft-luft pumen sitter) runt 18-19 grader i övriga rum. I söndags när utetempen låg på ca -19 grader hade vi ca 8 grader i kök och sovrum, blev till att sätta in extra elelement där...
24 svar · 5,0k läst
·
C
CarMan: men varför har ni instalerat en pucher? är det inte bättre att köra direkt mot värmepumpen. jag kan inte förstå att det går åt så hög temptatur. om man tittar på radiator ytan ett golv ger så borde det blir väldigt låg tempratur, även om det blir en del förluster. jag tror "experterna" har fel
23 svar · 23,9k läst
·
S
snygg: jag undrar om du har fått något svar för nu sitter jag och undrar detta också , bygget ett nytt hus på ca 152m2 :)
1 svar · 2,6k läst
B
bugatti: ...och isoleringen lämnar helt klart en del att önska, liksom tätning kring gamla tvåglas-fönster (bara ett par stycken i orginal, tyvärr, resten är ett hopplock från sextiotalet och framåt, de tidigare ägarna hade inte kvalat in på byggnadsvårdsforumet) och dörrar... Finns en hel del att göra för att få ner elräkningarna med andra ord!
14 svar · 8,5k läst
Y
yoxler: Jag har ett problem och det är att vattenledningen fryser när det blir skitkallt ute. Det är röret till duschen som ligger i yttervägg och tydligen så har de j*vla snickarna inte isolerat tillräckligt bakom. Rören heter nog combipexrör, sånt här: http://www.dinvvsbutik.se/images/2418522.jpg Då har jag nu två alternativ vad jag kan se. Antingen riva fasaden och tilläggsisolera eller
0 svar · 1,1k läst
M
mIkEtReE: Jag har den nya Nibe 1245F och har golvvärme på hela nedervåningen. Men uppe har jag 3 element. En i varje sovrum som har rör (slang) dragning direkt från pannan. De har brusat mycket och jag fick för mig att ställa in "strypningen" på elementen. Dum som jag va så mätte jag inte innan vad det var för temperatur diff på ett element. Men om jag ställer in dem på 5:an (på 9 gradig
0 svar · 1,5k läst
v-g
v-g: Skit i reglering kör konstant temp istället. jag kör med en sån här: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=146 ställde upp den lite nu när det var/är så kallt och det är himla skönt med alltid dryga 30 grader på golvet! P.S. Vattnet torkar upp väldigt fort också ;)
1 svar · 1,4k läst
Z
Zbyszek: Hej, Mina gamla radiatorer är sönderfrusna. Anslutningsrör till de är D15 (21mm), D20 (27mm) och D25 (34mm) avstånd mellan anslutningsrör är inte c/c 40. Nu tänker jag köpa nya kompaktradiatorer. Min fråga är hur kan jag på enkel sätt bygga om anslutningsrör till de nya kompaktradiatorer? Med vänlig hälsning Zbyszek
0 svar · 1,3k läst
M
mxmacke: Är med intresserad av detta ??
1 svar · 1,5k läst
B
Bambi: Hej! Har Wirsbo golvvärme där en slinga är kall. Jag har kollat så slingan öppnar och den släpper iväg varmvatten, även returen är jättevarm, vart tar värmen vägen? Det är två slingor i vardgasrummet som styrs av samma termostat och det har inte varit det här problemet innan? Kan det vara luft i ena slingan trots att returen på slingan är varm? De har satt returfördelarn lägre
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.