Hej!

Skulle vilja veta om ni andra som har en NIbe Fighter 310 upplever att den ger ifrån sig vibrationsljud eller brummar en hel del. Har även problem med resonans i rummet ovanför. Någon som har förslg på åtgärder?

Tee

Tycker nog att min också låter en del, har sovrummet i rummet bredvid. När övervåningen blir klar hoppas jag verkligen att man inte störs så mycket av den.
Eftersom jag inte har något att jämföra med vet jag inte om den brummar för mycket eller om det är enligt spec.

Limma bildämpningsmattor på insidan öppningsbara plåtar och på ovansidan plåten till kompressorn upp mot innertaket och insidan på täckningen där. Finns i olika tjocklekar och själv använde jag ca 25 mm. Se till att ha flexibla kanaler i alu eller dito kanalljuddämpare som anslutning uppåt till husets kanalsystem, ej fasta spiro-rör. Jorda husets kanalsystem med separata jordledningar till ovansidan på pannan om fasta spiro ersätts av annat.

Överkurs: Sätt mjuka "gummikutsar" lite i kläm på tunna kopparrören från kompressorn ner mot tanken på några ställen så inte dessa rör kan vibrera lika mycket i hela dess längd. All el måste vara avslagen dubbelt om och arbetsspärras, det kräver särskild kunskap att ta bort plåtar som är fastskruvade på pannan!

Mätte 38-39 dBA ca 60cm rakt framför i rummet med dämpade plåtar:)

Josth skrev:
Limma bildämpningsmattor på insidan öppningsbara plåtar och på ovansidan plåten till kompressorn upp mot innertaket och insidan på täckningen där. Finns i olika tjocklekar och själv använde jag ca 25 mm. Se till att ha flexibla kanaler i alu eller dito kanalljuddämpare som anslutning uppåt till husets kanalsystem, ej fasta spiro-rör. Jorda husets kanalsystem med separata jordledningar till ovansidan på pannan om fasta spiro ersätts av annat.

Överkurs: Sätt mjuka "gummikutsar" lite i kläm på tunna kopparrören från kompressorn ner mot tanken på några ställen så inte dessa rör kan vibrera lika mycket i hela dess längd. All el måste vara avslagen dubbelt om och arbetsspärras, det kräver särskild kunskap att ta bort plåtar som är fastskruvade på pannan!

Mätte 38-39 dBA ca 60cm rakt framför i rummet med dämpade plåtar:)
Mätte du innan du dämpade plåtarna? Skulle vara intressant att se hur mycket det påverkade?
Jag kommer bara åt min panna framifrån, kommer man åt att göra detta då?
Varför behöver man separata jordledningar om spiro-rör ersätts?
Mvh

--B

Hade tyvärr inte dB-mätare innan men det blev stor skillnad i upplevd ljudnivå, både i grovköket och i sovrummet ovanför bjälklaget. Särkilt gamla anslutningen med de stela spirorören tror jag förde ljudet till bjälklaget. Längst upp har jag en lös huv med tre sidor som går att dra bort. Den kan man limma dämpningsmattor på alla insidor plus ovansidan av pannan. Går att sticka ner en matta bakom "ryggen" på pannan därifrån också. Resten bara framifrån. Eftersom det är propan i värmepumpen måste kanalsystemet vara väl jordad för att undvika gnista om det skulle uppstå en läcka. Mjuka flexrör säkrast att komplettera med extra jordledning.

Skall testa dina förslag på åtgärder, låter lovande!

Tee

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.