T
Trasselkalle: Tack för hjälpen, Erik. Det var mest för att kunna utesluta lite vildare spekulationer jag ville fråga om kylans roll.
2 svar · 954 läst
Pompe1997
Pompe1997: Finns det någon som kan tala om för mej vad det e för motor som sitter i byske ugnens fläkt fabrikat och annan spec? Turbo 150 230 Volt 62 watt 150 m³/h 3875 kr
3 svar · 3,2k läst
L
Ljusbåge: Hur fungerar då energideklaration av hus? Om man inte lätt kan mäta fönstren, måste man ju ha ett värde från fabrikanten. Hur får man det på gamla fönster? Nu har ju visserligen energideklaration av hus inget med att spara energi att göra, men det är en annan diskusion.:)
3 svar · 5,5k läst
B
bybackarn: De brukar sitta i botten på kärlet, och alla hålen på uppsamlingsröret är till för avluftare, manometer,mm men det brukar bli en eller två kvar att plugga. Sedan låter 400 l väldigt stort om du bara har 1500 l. Det är ju nästan 22,5%. Det bör räcka med 10-15%.
3 svar · 1,5k läst
M
Mattias2: Intressant att höra om någon VVS certifierad skulle vara beredd att göra en liknande installation som yrkesman. ;) Edit: Bortsett från förtjänst och krånglighet såklart...
54 svar · 34,1k läst
·
Z
zettra: Ringde Nibe själva och de rekomenderar inte att stänga av normaldriften. Utomhusgivaren ger ju inga signaler att värma upp då det är varmt ute så verkar inte tjäna något på att ändra till sommarläge...
2 svar · 1,1k läst
S
skogsstjrna: Fönstren är inte 3-glas idag, men alla fönster uppe, och på sikt säkert de nere också, ska bytas. Tack för en massa bra info att ha med sig. Det känns dock som vi passar detta hus nu, har is i magen och kanske hittar ett annat hus med lika härlig tomt som har ett bättre utgångsläge, dvs. vattenburet från start. Vi har egentligen ingen brådska att hitta drömhuset, men bra att samla
6 svar · 1,0k läst
W
wretan: Jahopp, gjorde precis samma sak... visst var det metriskt! typiskt, 900spänn fattigare för kopplingar till höger och vänster och massa övergångar, men då fick jag iåf en ny termostat på köpet ;) tack för svaret!
2 svar · 5,7k läst
prototypen
prototypen: Kranen sitter oftast inte i/på pannan utan någonstans i rördragningen och den sitter mellan ett kallvattenrör och något av värmerören, Hur den kranen sitter är mycket LPP (löses på plats) av rörmokarn så har mekkat ihop rören. En bild på DIN rördragning behövs, kolla även efter en manometer. Protte
4 svar · 7,0k läst
·
G
gluecifer: [citat] Det har du ju helt rätt i.. Men i displayen ser man bara en symbol av en behållare som antingen fylls på eller är full. Så då gäller det att börja tappa upp badvattnet när den är helt full.. Men jag är rätt säker på att jag gjort det - ändå kommer det kallvatten efter lite drygt halva påfyllningen.
7 svar · 2,3k läst
Pompe1997
Pompe1997: Tack för svar! Ska köpa en sån med inbyggd backventil
5 svar · 4,3k läst
J
JOS81: Lutar nog åt denna http://www.conrad.se/?article=610701 Digital, Dag/Natt program, Extern givare, mm. Några synpunkter?
14 svar · 2,7k läst
N
Nike: Tack för feedback men meningen är att det ska ligga trägolv över isolering och Thermotech's vattenvärme sen.Så jag menar att om det idag känns bra så borde det bli ännu bättre om jag nu trycker in vattenburen värme under.Kommer ju inte direkt att minska dagens isolering.Bara utforma den på nytt sätt. Nike
2 svar · 1,1k läst
K
kronan67: Hej! Tvingas nu att byta vedpanna. Någon som har erfarenhet av Vedolux 40 UB? Tacksam för synpunkter.
0 svar · 3,2k läst
knekten
knekten: Kompressor o nån form av tryckmätare..
7 svar · 2,3k läst
L
Lars K: Har ni isolerat golvet? Bara tygmattor på en oisolerad (?) betongplatta låter lite klent i isoleringsväg.
4 svar · 1,6k läst
R
rikard55: Tappvattenautomat är en effektiv metod. Har du några lediga anslutningar på tanken?
1 svar · 681 läst
B
Bosse7: Det stämmer, priserna är ungefär detsamma, tror mani låg något lägre. Jag var mest nöjd med hjälpen jag fick när jag ringde till dem. Jag beställde vanliga compact, så det kanske stämmer att det var designmodellerna som man kunde få i andra färger.
5 svar · 1,9k läst
mexitegel
mexitegel: Har du kollat med din kommun att du inte får anlägga bergvärme/jordvärme? Bara för att du bor inom ett vattenskyddsområde betyder det inte automatiskt att du inte får, det är hårdare regler men det måste inte vara omöjligt. Men det har du säkert redan kollat upp ;)
4 svar · 790 läst
F
Forbo: Framförallt blir jag inte klok på vilket upplägg som i praktiken kommer dra mest ström. Någon som är duktig på att räkna ut sånt?
3 svar · 738 läst
B
Bambi: Hej! Jag är ingen expert men kan bidra med lite ideer från mig :) Hur var det med värmen på cirkualtionsvattnet, är det 55 grader när båda går eller hur mycket var det när golvvärmen hade gått ett tag? Sjunker den till 35 grader så har du problemet där. Har du strypt in golvvärmeslingorna så inte alla står öppna? annars går det åt rejält med vatten när golvvärmen kallar.
1 svar · 3,2k läst
K
Krister17: Läckage behöver du nog inte oroa dig för om du har 220 mm isolering i bjälklaget. Höjden är svårare att bedömma. Skall du riva ut så kan du ju kortla mellan bjälkar för ny nerfälld golvvärme då bygger det ingenting på höjden, skall du lägga ovanpå befintligt, räkna golvärmeslang 15- 18mm. flytande golv eller flytspackel 14 respektive 30mm (om du skall ha klinker behöver du
1 svar · 831 läst
A
Avemo: Jag inbillar mig att termostaten är en så billig del av elementet att det bara är de riktigt billiga som inte har en elektronisk termostat. Både Jula, Rusta och Biltema har element med sitt eget märke på som är billiga. På Clas Ohlson finns det också en del att välja på. Jag föredrar oljefyllda och har använt Myson, Wösab och Gnosjö klimatprodukter med bra resultat. Biltemas var
1 svar · 1,5k läst
N
Nyhusägare: Nu har jag kört mitt system i två dagar. Har upptäckt en miss i min koppling som måste göras om tyvärr. När min innetemp kommer upp i ved pannans styr reglering på ca 22,5-23grader . Då sätter Vp delen det sommarstatus och stryper framledningen helt. Och stänger även av cirlulationspumpen. Jag missade att då suger ved pannan cirkulationspump vattnet baklänges i Innedelen till Vp.
10 svar · 1,7k läst
U
Ulrik74: Har hunnit med två fulla ilägg idag och skall försöka sköta eldningen imorgon så att det blir riktigt fulladdat tills på kvällen och sen skall jag åka och hämta rörisolering på måndag och klä in rören så det inte blir så stora värmespill på inloppet till tanken så skall vi se om det hjälper upp det. Har inte riktigt rätt vedträn som är 50 cm utan "bara" 35 cm men har
7 svar · 1,9k läst
·
P
plm: Hej! Om du sänker tempen på vinden ökar risken för kondens och fukt problem. Läs under rubriken Byggnadsdelar § arbetsmoment på detta forumet sök under temat tak och vind. Där finns många trådar på dette temat. Du ska givetvis isolera men det viktiga är att varm luft inte kommer upp på vinden, detta hindrar du med en ångspärr (plast). Denna ska sitta på den varma sidan av
3 svar · 779 läst
S
svante.a: Lin och pasta, används det till combipexrör. Det är väl inte själva gängan som tätar utan konan. Jag har för mig att rörmokaren brukar lägga pasta till kopparrörens kopplingar. Men i detta fallet tänkte jag använda wirsbos plastslang. Men jag kan mycket väl tänkas använda tätningsmedel till slangkopplingarna om det skulle försäkra framtida läckage.
7 svar · 1,3k läst
B
Bambi: Hej! Jag har två frågor som rör :) vårat slutna värmesystem. Vi har fjärrvärme med vattenburen golvvärme nere och tvårörs radiatorsystem uppe. 1. Jag har läst att trycket i totala systemet varierar med tempen på vattnet, min fråga är hur mycket om man har trycket 1,5 Bar? Jag får fylla på ibland och undrar om det är vanligt på ett nytt hus, två år gammalt, pga automatisk
0 svar · 1,0k läst
imported_jo
imported_jo: I hus byggda på 60-70 talet var det rätt ovanligt med golvvärme, då visste man nog egentligen inte hur mycket isolering som verkligen behövdes så det blev oftast 50 el 100 mm på sin höjd. Jämför detta mot dagens minimum på 300 mm, men de flesta kör med mera. Kan hålla med vvs killen du pratade med, slangen kan vara av tveksam kvalitet o livslängden kan vara förbrukad/ på gränsen.
5 svar · 8,9k läst
·
imported_jo
imported_jo: Tveklöst ....kör vattenburen golvvärme, du kommer att ångra dig annars. Visst, nog kanske det går snabbare att komma upp i temp inne i huset om du har kallställt/låg temp då ni inte är där med element, men ni kommer att gå med tjocksockar o klaga om kallt golv ändå. Jag skulle gjuta in golvvärmeslang , 300 mm S80 el S100 isolering under o köra en liten elpanna till en början iaf.
4 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.