1 280 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
HJÄLP ATT VÄLJA RÄTT uppvärmning
Hej alla,
Vi har köpt nyligen ett hus i Göteborg-Bräcke där i området vi har bara naturgas för uppvärmning, då betalr vi för uthyrning av pannan samt gas nät cr 8000/år samt uppskattning på gasförbrukning på 25000Kr/år, då vi har uppskattning på årsförprukning på 22000KW/H för gas, huset är 80KM boarea o 76km Biare.
Vi tänkte inte att det kommer blir så jätte dyrt so här med natur gas plus de har höjt priserna från och med den första Januari för Naturgas till nästan 90 öre/KW!
Det som gör saken värre att vi bodde i bostadsrätt tidigare inget som hels erfarenhet med uppvärmning.
Då undrar jag vad finns för allternativ i dag? Vad rekommonderar ni för en billigt uppvärmning? har hört att Pellets är rätt billigt eller ska mans satsa på bergvärme? är värmepumper något som bra?
Har ingen aning? Snälla erfarna hjälpa mig med detta problem?
Jätte tacksam för alla som svarar och de som läser ochså.
Alla kommentarar är välkommna här
Vi har köpt nyligen ett hus i Göteborg-Bräcke där i området vi har bara naturgas för uppvärmning, då betalr vi för uthyrning av pannan samt gas nät cr 8000/år samt uppskattning på gasförbrukning på 25000Kr/år, då vi har uppskattning på årsförprukning på 22000KW/H för gas, huset är 80KM boarea o 76km Biare.
Vi tänkte inte att det kommer blir så jätte dyrt so här med natur gas plus de har höjt priserna från och med den första Januari för Naturgas till nästan 90 öre/KW!
Det som gör saken värre att vi bodde i bostadsrätt tidigare inget som hels erfarenhet med uppvärmning.
Då undrar jag vad finns för allternativ i dag? Vad rekommonderar ni för en billigt uppvärmning? har hört att Pellets är rätt billigt eller ska mans satsa på bergvärme? är värmepumper något som bra?
Har ingen aning? Snälla erfarna hjälpa mig med detta problem?
Jätte tacksam för alla som svarar och de som läser ochså.
Alla kommentarar är välkommna här
Är dåligt insatt hur gas funkar, men 22000 kWh för uppvärmning låter ju mycket. Skulle det gå åt lika många kilowattimmar i vanlig el för att värma huset, eller räknar man med någon energiförlust vid förbränningen i pannan så att man får ut färre kWh än man stoppar in?
Är biarean full uppvärmd?
Är biarean full uppvärmd?
Jag vet inte heller om hur gas fungerar har en panna samt vattenberedare.
Tror ni att det är värt att byta till pellets?
Jag håller på renovera så det är det bästa tillfället att byta värme systemet våre tacksam om ni kan hjälpa mig här......
Tror ni att det är värt att byta till pellets?
Jag håller på renovera så det är det bästa tillfället att byta värme systemet våre tacksam om ni kan hjälpa mig här......
Redigerat:
Nej, bytt inte gas till pellets, är mitt råd. Slutar som stor investering med liten vinst.Maxpayne skrev:
Kolla pelletspriser och priser för en värmeanläggning för pellets och jämför.
Låt gaspannan vara så länge den fungerar och lägg pengar på åtgärder som minskar din värmeförbrukning, tycker jag. Nu när du renoverar så har du all möjlighet att göra det.
Du har fått ett bra svar = jordvärme men tog inte upp diskussionen. Cheetah1 som gav dej svaret frågade också om tomtarean ..... utan att du svarat.
Förväntar du dej att få svaret serverat utan att du själv tar del i diskussionen?
gaia
Har inte läst detta ber om ursäkt.cheetah1 skrev:
Hur stort är investering i jordvärme, jorden omkring huset är lera vi håller på att dränera då uptäkte vi det.
vi har tomt på cr 500 km.
Jätte tacksam, ska av akta faktiskt samt ska kolla om jordvärme är värdt att satsa på.gaia skrev:Nej, bytt inte gas till pellets, är mitt råd. Slutar som stor investering med liten vinst.
Kolla pelletspriser och priser för en värmeanläggning för pellets och jämför.
Låt gaspannan vara så länge den fungerar och lägg pengar på åtgärder som minskar din värmeförbrukning, tycker jag. Nu när du renoverar så har du all möjlighet att göra det.
Du har fått ett bra svar = jordvärme men tog inte upp diskussionen. Cheetah1 som gav dej svaret frågade också om tomtarean ..... utan att du svarat.
Förväntar du dej att få svaret serverat utan att du själv tar del i diskussionen?
gaia
Klicka här för att svara