Hejsan!! Vi har tänkt att skaffa en ny panna, ev en beg. är det sant det med att man inte får installera en beg panna?? Jag har hört rykten om det.

Redigerat:
Nej

Ved och pellets är dock inte någon bra kombination. Pannan blir inte bra på något.

En äldre panna lever kanske inte upp till dagens miljökrav som skärps hela tiden.
Vilket visar att utvecklingen går framåt.
När du lämnar in Bygganmälan på ditt pannbyte får du reda på om din tilltänkta panna är godkänd. / MLj

Finns det redan en panna ska det inte behövas någon bygganmälan.

Mats Lj, vilka regler syftar du på som kan vara tillämpbara på denna situation?

injonil skrev:
Nej

Ved och pellets är dock inte någon bra kombination. Pannan blir inte bra på något.
Hej! Det va ju inte det svaret jag väntade mig.Läs frågan igen.

Svar till injolin:
De flesta kommuner kräver Bygganmälan "vid väsentlig förändring av eldstad" dit pannbyte räknas.
Vissa kommuner kanske tolkar det annorlunda, ytterst är det eldarens närmiljö som påverkas om inte rätt teknik används./MLj

Svaret var till injonil:blushing:/MLj

H
Allt beror på om det är ved eller pellets du avser. Som injonil säger är ved och pellets i samma panna en riktigt dålig kombination.
Många installerar en några år gammal oljepanna och eldar pellets i den. Bra verkningsgrad men asktömning varje vecka.
Att installera en gammal icke miljögodkänd vedpanna är däremot ovanligt dumt.
Strängare regler när det gäller eldning med ved är att vänta då som kan läsas på detta forum många vedeldare skiter fullständigt i allt vad regler heter.

Redigerat:
hondabiker skrev:
Hej! Det va ju inte det svaret jag väntade mig.Läs frågan igen.
"Nej" var mitt svar på din fråga!

Om kommunerna tolkar reglarna olika vet jag ej men i Uppsala är det inte en väsentlig förändring att byta ut en befintlig panna. Låter egendomligt att det skulle tolkas som väsentlig förändring i vissa kommuner. När jag bytte panna behövdes det inte ens kontrolleras av sotare.

Men ok, det korrekta svaret är väl att kolla med kommunen hur de tolkar regelverket.

Redigerat:
Pellets får man elda i vilken panna som helst o den kommer klara framtida krav oxå så länge pellets är godkänt, Pannan är bara en värmeupptagande yta vid pelletseldning..

holmertz skrev:
Allt beror på om det är ved eller pellets du avser. Som injonil säger är ved och pellets i samma panna en riktigt dålig kombination.
Många installerar en några år gammal oljepanna och eldar pellets i den. Bra verkningsgrad men asktömning varje vecka.
Att installera en gammal icke miljögodkänd vedpanna är däremot ovanligt dumt.
Strängare regler när det gäller eldning med ved är att vänta då som kan läsas på detta forum många vedeldare skiter fullständigt i allt vad regler heter.
Hej!! Jag har inte tänkt att elda med båda alternativen utan bara en av dem. Sen va min fråga om att sätta in en beg panna som är ca 10 år gammal om det skulle vara godkännt. men jag får kolla upp det på annat håll.

Hej.

Du får installera en begagnad panna. Jag kollade upp noga (2008) innan jag köpte en beg. panna från 2004. Det var ingen som kunde säga att jag inte fick göra så, bara pannan var miljögodkänd. Detta skulle kontrolleras av sotaren som i sin tur sa att han aldrig fått någon lista över vilka pannor som var miljögodkända. Jag visade provningsintyget ifrån SP som Nibe har på sin hemsida. Det ska vara en miljögodkänd panna kopplad mot accumulatortank vid nyinstallation i tätbebyggt område.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.