Hej!
Jag har hittat en kaminleverantör som som levererar vattenmantlade skorstenar till en del av sina kamininsatser men inte till den jag ska köpa tyvärr.
Se bifogad bild
Är det någon som hört talas om denna smarta lösning så att jag kan köpa av någon annan skorstensleverantör?
Jag har hittat en kaminleverantör som som levererar vattenmantlade skorstenar till en del av sina kamininsatser men inte till den jag ska köpa tyvärr.
Se bifogad bild

Är det någon som hört talas om denna smarta lösning så att jag kan köpa av någon annan skorstensleverantör?
brunner "som länken åsyftar,har kaminer för olika värmetyper. Vatten, konvektion, värmelagring i keramik eller värmelagring + vatten.(kesselteknik). Ska du vattenmantla din egen kamin så finns det tex "economizer" som kan ge 3-5 kw om du har en lite sämre kamin. Använder du bara en blandningsventil så bör du klara kondensen. Heatacc har en lite större och klumpigare variant. Ju sämre kamin ju mer får du till vattnet.
http://www.varmekramarn.se/ är en variant som man hittar på blocket emellanåt. För mig känns det dock lite bakvänt att välja en dålig kamin för att kunna utvinna värme ur rökgaserna som lämnat kaminen. Bättre i så fall att välja en vattenmantlad kamin. Jag har å andra sidan inte använt den och vet inte hur bra den fungerar.
Erik
Erik
De flesta moderna braskaminer som är "opartiskt" testade har en verkningsgrad
runt 70%, under förutsättning att du inte eldar mer än ca 2 kilo ved i timmen.
Det står att läsa i testresultaten från Sitac t.ex. Vad som inte står i resultaten,
kanske är mer intressant. Eldar du upp till 6 kilo ved i timmen, som många gör när de snabbt vill ha varmt eller det är riktigt kallt ute, har kaminerna ofta en verkningsgrad som är hälften av den angivna (ställ in ett värmeljus i kaminen och du har garanterat en verkningsgrad på över 95%). och rökgaser som är flera hundra grader varmare, än vad skorstenen är gjord för.
Krister
runt 70%, under förutsättning att du inte eldar mer än ca 2 kilo ved i timmen.
Det står att läsa i testresultaten från Sitac t.ex. Vad som inte står i resultaten,
kanske är mer intressant. Eldar du upp till 6 kilo ved i timmen, som många gör när de snabbt vill ha varmt eller det är riktigt kallt ute, har kaminerna ofta en verkningsgrad som är hälften av den angivna (ställ in ett värmeljus i kaminen och du har garanterat en verkningsgrad på över 95%). och rökgaser som är flera hundra grader varmare, än vad skorstenen är gjord för.
Krister
Klicka här för att svara