Hej

Vi har nyligen köpt ett äldre hus och vi har just upptäckt att vår vedpanna läcker. Vi ställs nu inför beslutet (snabbare än anat) hurvida vi skall behålla vedeldning som vår huvudsakliga uppvärmning eller om vi skall installera någon som kräver lite mindre arbete.. Det är mycket att ta hänsyn till när vi skall ta detta beslutet, självfallet spelar den ekonomiska frågan roll men också husets hälsa. Det är ju konstruerat för eldning.

Vi har tankar på att enbart sätta in ett nytt vedsystem med nya kärl etc för effektivare eldning. Sedan när solpanelerna blivit billigare och bättre kan vi kanske kompletera med dem..
Eller är det någon ide att försöka laga en panna från 89?

Vi har också tankar på en luft/vattenpump.. Vi tänker att man kan komplettera med en kamin i källaren för att hålla den eldad sedan har vi också en kakelugn som vi använder.

Vi har också pratat om bergvärme men de blir så attans dyrt, speciellt om man gärna vill ha någon slags eldning också...

Snälla kom med tankar, kommentarer, egna erfarenheter och förslag på andra lösningar

MVH Jessica

ser du vart det läker ? kan ju vara en packning till ev elpatron eller liknande
då är det ju enkelt å laga.
vet du vilken temperatur det krävs i era radiatorer när det är riktigt kallt ute ?
värmepumpar är kassa på höga temp (över 50°C)
vad kostar veden ?

Försök se om det är möjligt att laga pannan först så ni inte behöver hasta fram ett beslut.

Om ni har orken och lusten och veden är billig så är det ekonomiskt sett den allra bästa uppvärmningen. Moderna vedpannor i kombination med stor ackumulatorvolym gör också eldandet lättare.

Funderar ni på värmepump så vill jag faktiskt avråda er från luft/vatten, när ni som bäst behöver värmen så räcker de inte till på samma sätt som bergvärmen som ger lika mycket oavsett utetemperatur. Dessutom har ROT-avdraget medfört att storleken på investeringen är jämförbar. Att kombinera värmepump med vedeldning behöver inte bli kostsamt heller.

ingemar_o skrev:
ser du vart det läker ? kan ju vara en packning till ev elpatron eller liknande
då är det ju enkelt å laga.
vet du vilken temperatur det krävs i era radiatorer när det är riktigt kallt ute ?
värmepumpar är kassa på höga temp (över 50°C)
vad kostar veden ?
jag länkar en bild på pannan.. läckan upptäcktes när det rann vatten ur effektspjället.. som man ser på bilden sitter tubpaketet precis ovanför... kan man komma åt att svetsa eller byta ut paketet tro?
http://www.nibeonline.com/pdf/039300-3.pdf

vi saknar termostater på flera element i huset så vi vet inte riktigt för de slutar aldrig att kalla på värme.. men jag vet att det inte räckte med 40 grader i tankarna i vintras...
Ny fråga då.. om man har ett system som inte värmer upp på högre än 50 grader..hur undviker man problemet med legionella bakterier som dör vid 65 grader? som ved eldare är man ju allergisk mot elpatroner :)

just nu har vi mängder av billig ved som vi vi vunnit på aktion..ca 200/m3...men annars ligger nog m3 på 350-500 kr

jessicatragardh skrev:
just nu har vi mängder av billig ved som vi vi vunnit på aktion..ca 200/m3...men annars ligger nog m3 på 350-500 kr
200 m3!! Det räcker ju i sex,sju åtta år! Då skulle jag nog köpa en ny panna.

Min gamla far köpte en ny vedpanna för något år sedan för runt 50k. Varje gång jag är där säger han att det är det bästa köp han gjort. (Ps han är lite senil)

Så han har indoktrinerat mig till att köra med ved.d^_^b ( Men jag bor ju i lägenhetq(;^;)p)

Svårt att säga om det går att svetsa eller inte på en skiss, när man inte vet var läckan är mer exakt.

Räknar vi på 450 kr/kbm för veden så blir priset c.a 50 öre/kwh med en modern panna med 80% effektivitet. En bergvärmeanläggning hamnar med dagens elpriser på ungefär 40 öre/kwh (årsCOP=3). Jag ger mig inte in på att spekulera på framtidens elpriser....

I en värmepumpsanläggning så höjer man periodiskt (1 ggr/vecka eller varannan vecka) temperaturen i varmvattenberedaren, sk. legionellakörning. Värmepumpen skapar då så varmt vatten som möjligt (moderna pumpar klarar betydligt högre än 50 grader, men deras effektivitet minskar) och spetsas ev. med elpaton. Merkostnaden för en sådan körning jämfört med normal drift är nog högst några kronor. Har du dessutom en sk. varmvattenberedare med slingor i som värmer vattnet allt eftersom du förbrukar det (och alltså inte har en uppvärmd volym, sk. förrådsberedare) så behöver man normalt inte göra legionellakörningar.

barajag skrev:
200 m3!! Det räcker ju i sex,sju åtta år! Då skulle jag nog köpa en ny panna.

Min gamla far köpte en ny vedpanna för något år sedan för runt 50k. Varje gång jag är där säger han att det är det bästa köp han gjort. (Ps han är lite senil)

Så han har indoktrinerat mig till att köra med ved.d^_^b ( Men jag bor ju i lägenhetq(;^;)p)
Det var nog 200 KR/m3 som menades, inte 200 m3. :)

mexitegel skrev:
Det var nog 200 KR/m3 som menades, inte 200 m3. :)
Ja.:blushing: Läser man lite mellan raden där så, är det nog så.

Tyckte det var en bra vinst annars.d^_^b Är det inte sånt man vinner i Norrrland.:wow:

barajag skrev:
Ja.:blushing: Läser man lite mellan raden där så, är det nog så.

Tyckte det var en bra vinst annars.d^_^b Är det inte sånt man vinner i Norrrland.:wow:
jo precis! 200 kr/m3 var det som gällde...

Hur gör man för att för att få fram exakt vart läckan är?
Kan man byta ut tubpaket? Brukar det finnas som reservdelar?

Jag har förstått att luft/vattenpump inte klarar riktig kyla så bra..men om man skulle kompletera med en vattenmantlad kamin i källaren skulle det kanske funka?? En kamin är inte så dyrt och det skulle dessutom vara bra om vi eldade lite.....Ved i all ära, billigt, miljövänligt och skön känsla, men det kräver tid....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.