Värme allmänt
drakhenke: annars skaffar man sig MMA ROT-boken så löser man nästan allt http://www.mma.se/sv/index.htm
cheetah1: Stäng av cirkpumpen. Så länge rören kommer nerifrån borde det räcka. Ha inloppet stängt, öppna luftningsventilen helt och returventilen lite försiktigt. Borde kunna fungera.
Energiberäknaren: Jag fick energin till 1963 kWh/år och effektbehovet till 735 Watt när det är som kallast ute. U-värde = 0.28 Förutsättning: Ena långsidan ligger mot garaget och är då en innervägg. Förutsättning: Inget fönster eller ytterdörr. Förutsättning: Normal ventilation Du kan kolla (och räkna) lite själv enligt länken nedan. (Bortse från hushållselen som redovisas. Den vet vi inget
Jan-Å: Det billigaste hade ju varit att inte installera värmegolv så varför göra det om hon ändå inte tänker ha det igång? :rolleyes: Vi har iofs vattenburen värme men värmer hela huset när det är kallt, möjligt att man sparar pengar på att bara slå på värmen i det rum som man är i just nu men det verkar bökigt, mer komfortabelt att ha värmen igång :D Termostatstyrning är det som
hakaner: Bygg liknande som Passivhus-standarden, grundvärme ifrån elpatorn som redan finns i FTX-aggragatet som tar hand om din ventilation. Och en vattenmantlad kamin mot panna för att elda under kallaste Januari-dagarna, varmvatten & för "mysfaktorn". * Inget vattenburet uppvärmningssytem: -50.000:- * ingen värmepump: -150.000:- * Extra isolering: +100.000:- * Vattenmantlad kamin: +50.000:-
cheetah1: Om jag inte är felunderrättad så kan sotaren hjälpa dig att rengöra ventilationssystemet. Byt alla filter, se över fläktar osv, så att det inte finns avlagringar. En ventilationsinstallatör kan hjälpa dig att kontrollera så det är rätt flöde på ventilationen överallt.
Thorsella: Hur har ni ställt eran jag blir inte klok på min hur jag ska ställa in den tror den heter termomat 2 MVH
CarMan: [citat] om du har lån kvar på huset måste du sälja fonderna för att ha råd att bo kvar. Har du inga lån på huset behöver du inte det extra kapital du frår från fondera
prototypen: Legionella problemet beror på temperatur och vattenflödet. Direkt från Wikipedia Får vattnet stå stilla några timmar (medan ni är på jobbet)(eller sover) så ska 50 grader räcka. Men 55 ÄR bättre. Protte
Stew: Tack för inputen.Jag återkommer med siffror och bilder sedan när det är dags.
drakhenke: tja du får börja med att dra ett rör till runt till alla rad, sedan (om du har nya rad) går det att koppla om från enrör till tvårör, men någon enskild magisk ;) koppling som gör om till tvårör finns inte
Castrol: Ingen expert som har kommentar på detta förslag?
Hocke: Hej igen :) Häng för tjocka gardiner för fönstren, då kan du dra isär dom bara när rummet används. Sen kan du ju ev. sätta in en värmeflyttare (liten fläkt i ett rör i golvet) från ett varmare rum under detta rum och blåsa upp lite värme vid behov.
Jenzza: Ring till tillverkaren, Dom borde ju veta.
ingemar_o: när jag köpte mitt hus så stod c-p på 3 å det brusade i de flesta radiatorerna efter jag bytte panna så vart c-p ställd på 2 susade då åxå nu står den på 1 varmt överallt samt bara lite svagt sus kan höras
JOW: Mitt bygglov gick genom före årsskiftet, vilket innebär att jag får bygga på övergången... Så jag får ha större effekt än 5kw+kvm påslaget... Men jag kommer att låta en firma räkna på storleksbehovet av VP, oavsett.
Skånepåg: Hej! Jag undrar om det är en bra idé att by-passa radiatorerna i huset med någon ventillösning men låta elpannan vara igång för att endast cirkulera i golvvärmen i köket? Ekonomiskt bryr jag mig inte så mycket, men kan någon del ta skada av det? Förr (innan jag lade vattenburen komfortvärme i köksgolvet) har jag alltid stängt pannan och cirkulationspumpen över sommaren. Är det
tjockis: Tack för alla svar. Jag ska försöka få i lite luft och se om det hjälper, annars blir det ett byte framåt vårkanten.
Bambi: Sorry, jag har fjärrvärme. Jag antar att jag inte har något flöde i slingan om inte termostaten öppnar och begär värme, för det är först då som cirkulationspumpen hoppar igång.
mhacker: I det utrymme jag planerar att lägga ner vattenburen golvvärme så finns det idag totalt 3 radiatorer som ju skall plockas bort. Är det bara att "plugga/tjuvkoppla" dessa, eller är det något annat jag skall tänka på? Själva operationen får nog utföras av en rörmokare förstås. Är det något speciellt att tänka på när jag väljer vilken anslutning som golvvärmen skall kopplas in
Jenzza: Pumpaxeln ska vara horisontell, Då blir det inga luftfickor.
CarMan: [citat] termostat kan man ju köra med en extärn, finns mängder mad varianter på sånna (ungefär som att styra en golvvärme anläggning, där har du inte termostatvredet ingutet i golvet direkt ;) )
janne a: Kan nog hålla med till viss del,men när du eldar enbart för varmvattnet sommartid så är det inte direkt nödvändigt att elda upp för 2kubik vatten.Jag har 2 tankar med skumisolering o det ska vara bra isolering.Men du har ju kopplingar som släpper igenom
mexitegel: Glömde följande in min postning, max effekt för olika dimensioner vid max 55/45 (framledning/retur) 15mm 1,5 kW 18mm 2,7 kW 22mm 5,0 kW 28mm 9,0 kW 35mm 16 kW
johanpelle: Sätt in en eller ett par luftvärmepumpar i stället får du ned elkostnaden 3,5 gånger. Pellets ger en rätt liten besparing. Satsa pengarna för luftpelletsen på ett vattenburet system om det blir pengar över.