Värme allmänt
Leffe_k: Hej jag har samma golvkonstruktion i mitt mockfjärdshus från just elementhus. Jag håller på att lägga spårad spånskiva (22mm) och 16mm slang, utom toa som det blir 12mm slang som flyts in men jag lägger även ett nät över för mer styvhet i golvet där. Det största bekymmret med mindre slang är att det blir väldigt många slingor, vid 16mm slang så vill man inte gå över 80m på en
PST: [citat] Har inga siffor på det, beror på hur mycket vermicultite som får plats mellan rör och tegel också. Men sätter in ett insatsrör gör man ofta i samband med att man installerar någon bättre eldstad. I en vedpanna kan man dessutom ofta sätta in mer turbolatorer i pannans rörtuber för att sänka rökgastemperaturen och låta mer stanna i pannan..
Sylar: Skorstenen är ny typ, så den blir inte ens småvarm. Ventilationen uppe kommer också att kopplas till frånluftaren för att få tillbaka lite. Hålet vi tar upp mellan våningarna kommer att bli ca 4-5kvm. Precis bredvid trappen så en del borde kunna cirkulera. Om man bara får cirkulation på luften dvs... Återkommer med ett beslut när offerten kommit.
Avemo: [citat] Jag skulle tro att det i datorns nätdel sitter små kondensatorer mellan fas och jord samt nolla och jord. Dessa bildar en kapacitiv spänningsdelare som placerar halva nätspänningen i jorden om denna inte är ansluten. Impedansen kan påverkas av andra saker runt omkring. Till exempel om du petar på chassit eller ansluter ett mätinstrument. Det bör i alla fall ligga nära 115V Erik
Castrol: Gå till www.varmepumpsforum.com där finns hur mycket info som helst om detta ämne.
Frankefranjo: Stämmer mina funderingar kring detta?: -Pellets 8mm: 1 kg = 4,8 kWh Verkningsgraden är 70% på min panna/brännare. Innebär detta då att effekten jag får ut är: 1kg = 3,69 kWh Jag betalar alltså för 1,1 kWh som jag slänger bort?! I mitt fall innebär det i så fall att jag betalar 0,94 kr / kWh. (Utgifter för sotaren tillkommer också) -Luftvärmepump: Jag köper 1 kWh och får ut 3
oljonsbikall: Hej! Är det någon som kan "artbestämma" anslutningen på bilderna? Huset är byggt 1991. Jag behöver motsvarande del som skall sitta mot kaminen och passa i denna. Tacksam för svar.
Taxen: Här kan du se hur ventilen är uppbyggd. http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/107656-byta-repearera-radiator-ventil-termostat-med-vad-hur.html
exerg: Se till att spjället i öppna spisen (om ni har någon) är stängd.Där försvinner annars 2½ kw när det är 0-gradigt ute.
ALundin: Jag har ett gammalt system från -81 med Euronom v30 dockad mot en elpanna. Det har fungerat bra förut men nu gör det inte det längre... Shunten kan väl inte rappa över... Enligt termometern så är ju shunten öppen. Men visst stänger jag shunten 3/10 så stänger den helt.
mexitegel: Det brukar ofta vara så, folk inser inte vilka renoveringskostnader som tillkommer och så drar buden iväg. Idotiskt i mitt tycke, men vi lever ju i en marknadsekonomi...
Castrol: [citat] Stämmer ej, kolla ex Nibes Luft/vatten. De små pumparna har COP 3,5 de större har 3,3
MMR: Tack för tipset med snöret, det var smart, med lite överslagsräkning har jag dock redan insett att 20 m kabel blir för långt (vi snackar väldigt litet utrymme), så jag måste hitta en kabel som är 12-15 meter. När det gäller röret till givaren så kunde man enligt instruktionen fräsa ner detta en bit i spånet. När det gäller röret till värmekabeln har jag sett bilder där man
dcdc: forsätter här http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/136293-kolla-och-ge-mig-ett-rad-om-ett-gammalt-golv-i-timmerhus-fran-1829-a.html
pjoffen: Gå in på http://www.varmepumpsforum.com och läs dig less om Comfortzone. Finns en engen avdelning där för Comfortzone under frånluftsvärmepumpar. :D
BAS: Förbigången passar både enrör och tvårör system. Gängorna är likadana. Röret ska bara koppla vattnet från stigaren till returen.
Skumpen: Helt rätt giantvalley läste för dåligt det är ju Schiedel Rondo Plus som har keramikrör, och varför väljer du inte det Kick3n.
Energiberäknaren: Om det är en ny tillbyggnad som skall byggas så skulle du kunna finna något användbart under länken nedan. Man kan slippa att göra en energiberäkning till kommunen om tillbyggnaden är mindre än 100 m2. Men man får isolera något mer och göra U-värdes-beräkningar för tak väggar och gölv.
CarMan: lite svårt att sätta sig in i hur din anläggning sak fungera, men om vi säger så här. har du varmvatten i kran & det är rätt inomhustempratur, så fungerar väll systemet.
sagan1: Om Du med detta menar en 32cm bred vedeldad spis avsedd att koppla mot centralvärme med radiatorer finns nog ingen så smal,Lohberger hade en kökspanna som var 40-45cm men finns ej i sortimentet nu kanske beg eller direkt från Tyskland,menar Du smalspis utan centralvärme finns ex vis smala Wamsler och Viking se www.hansforsman.se och www.exergon.se finns nog många fler att hitta på beg
Ewald: [citat] Jag tycker att ett golvvärmesystem bör vara dimensionerat rätt. Trögt system ... det beror väl också på vilken typ av golvmaterial att man har. Exempel på bra golvmaterial för golvvärme som lätt släpper igenom värme är kanske kaklor, plastmattor och klinker. Parkettgolv eller tjockare trägolv däremot håller tillbaka värmen från golvet.
Michael86: [citat] okej! Vad rekomenderar du för slang? dimension? Har valv hemma med källare under.
ppalm: [citat] Hej Detta stämmer. exempel enligt ovan 4,5kw är årsförbrukningen på ett 100m2 hus, detta måste styrkas i efterhand genom att det monteras en separat elmätare i säkringsskåpet till pumpen i nya hus. Detta är vad jag enkelt i stora drag fått till mig
Bambi: Hej! Tack! När man justerar på fördelarn är ungefär samma sak som om jag skulle köra den lite kallare slingan på 4:an på termostaten i stället för båda på 3.an som nu om värmen räcker till? Men nu gäller det två slingor som styrs av samma termostat så ska testa att öpnna den kalla ett halvvarv och stänga den varma något.
mulpac: Du kan testa att öppna och stänga den några gånger eftersom det kan vara så enkelt att något skräp har fastnat i den.
PST: Nytt eller begagnat ? På tex blocket.se är det ju alltid ngn som vill kränga radiatorer. Nytt ? http://www.rinkabyror.se/ .eller en tillverkare direkt :http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se
fiiong: Tack för svar! Väntar helst med vattenburet! Kan man värma upp dusch/kran vatten med ftx system? Vad behöver jag då? (Ftx system + vadå + vadå) Plast matta i badrum.. Det ligger klinker i rucklet som är nu så jag vet vad du pratar om ...haha
mexitegel: Av ditt resonemang förstår jag att du tänkt ha värmepumpen som huvudsaklig värmekälla och elda ved när lusten faller på? Det valet är viktigt för hur du bör prioritera investeringarna mellan de olika värmekällorna. Men om vi utgår från att du vill värmepump som huvudsaklig värmekälla så rekomenderar jag dig att undersöka markvärme eller bergvärme som ett alternativ till