6 851 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Återbetalning av FTX
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Man får nog tänka på att det ska vara brandisolerat mellan garagedelen och huset, så det är nog inte så bra att pumpa en massa luft genom brandisoleringen...kamilenski skrev:
Sen är det tryckfall/ljud och andra parametrar att tänka på också, jag har mitt FTX på vinden och jag ser det inte som ett större problem att gå upp där 2ggr/år för samtidigt kollar man ju över vindsutrymmet efter ohyra och ifall det kommer några fuktproblem eller annat otygkamilenski skrev:
Men då krävs det att ha en vindkolvas skrev:
Mitt hus är i planeringsstadiet. Kan tänka mig bara problem med att "skapa" vind då man har pulpettak. Hellre fyller taket fullt upp med cellulosa isolering typ 600-700mm och gömmer alla rör där, än skapar ett utrymme för FTXen. Och har FB emot att ha den i garaget, kan jag installera den i tvättstugan.
Ni får hemskt gärna komma med kommentarer och tips.
http://www.flaktwoods.se/bostadsven...em/produkter/varmeatervinnings-aggregat/rdar/kamilenski skrev:
finns fler som har sådana men jag har vid ett antal tillfällen varit med om att dessa aggregat skapar lite oljud och att kapaciteten är lite dålig, sen ifall det varit mera projekteringsmiss än aggregatens fel är en annan femma men dom lovar ofta att aggregaten ska ha en högre kapacitet än vad det blir i verkligheten och då kommer ljud och annat som ett brev på posten.
Med tanke på oljudet ville jag placera den i garaget. Annars får det bli mycket bra isolerat tvättstuga. Men med tanke på att en jordvärmepump och sep tank ska ha plats där, kan det bli problem med ytan.
Tvättstuga på 20 kvm? Låter som idioti.
Tvättstuga på 20 kvm? Låter som idioti.
Har klurat på samma saker som du. Hade tankar på vinden först för att bli av med den och så inget utrymme i tvättstugan skulle gå åt. Men jag har disskuterat lite med en hussäljare och han kom med fina tips varför det är bra att ha den i tvättstugan.kamilenski skrev:
Det är ju igen jätteapparat. Ca mått 60 bred 60 djup 80 hög eller nått sånt. Det är ju grejer med rörliga delar som mår bra av lite tillsyn och underhåll. Börjar en motor låta illa upptäcker du det i tid. Filter koll och byte blir en enkel sak. Ev kondensvatten rinner ut okej.
Har du prylar på vinden och kollar till 1-2 gånger per år är det väldigt lång tid det kan vara något som gått snett.
Jag var helt inne på vinden förut men det lutar mer åt tvättstugan nu. Kommer nog bygga in den lite då jag inte gillar oljud. Sen ska jag ha en riktig dörr till tvättstugan med tätningslister så det blir knäpptyst.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
som sagt så har jag varit med om 4 olika projekt med dessa små aggregat och inget har blivit bra ljudmässigt, enligt tillverkarna ska dessa klara upp till ca 220-300kvm men i praktiken där jag varit med så har problemen börjat redan vid ca 130-150kvm.Suhagg skrev:Har klurat på samma saker som du. Hade tankar på vinden först för att bli av med den och så inget utrymme i tvättstugan skulle gå åt. Men jag har disskuterat lite med en hussäljare och han kom med fina tips varför det är bra att ha den i tvättstugan.
Det är ju igen jätteapparat. Ca mått 60 bred 60 djup 80 hög eller nått sånt. Det är ju grejer med rörliga delar som mår bra av lite tillsyn och underhåll. Börjar en motor låta illa upptäcker du det i tid. Filter koll och byte blir en enkel sak. Ev kondensvatten rinner ut okej.
Har du prylar på vinden och kollar till 1-2 gånger per år är det väldigt lång tid det kan vara något som gått snett.
Jag var helt inne på vinden förut men det lutar mer åt tvättstugan nu. Kommer nog bygga in den lite då jag inte gillar oljud. Sen ska jag ha en riktig dörr till tvättstugan med tätningslister så det blir knäpptyst.
Börjar en motor låta illa hör du det garanterat väldigt fort även vid en placering på vinden, dessa ljud fortplantar sig genom rörinstallationen tämligen omgående.
Jag anser att vinden (om man har någon) är den ultimata placeringen just p.g.a att man i samband med underhållet gör en översyn på sitt hus.
ljuddämpning är man tvungen att ha och dimensionen på rören beror på mängden luft och hur man projekterar anläggningen, men 100 mm till ca 300 mm är ganska normala dimensioner i en bostad, tyvärr så är det ett problem att många tillverkare av både ljuddämpare och aggregat är VÄLDIGT optimistiska i sina ljud/flödesuppgifter.kamilenski skrev:
När du tittar på de besparingar FTX ger är det ju inte alternativet att bara köra ut den varma luften på utsidan du skall jämföra med (som testet det länkas till gör). Jämför med en frånluftsmodul till värmepumpen som är ett mer realistiskt alternativ.
Så i ett 140kvm 1-plan skulle du rekommendera ett större aggregat och sätta det på vinden? Jag vill ha något som är extremt tyst.kolvas skrev:som sagt så har jag varit med om 4 olika projekt med dessa små aggregat och inget har blivit bra ljudmässigt, enligt tillverkarna ska dessa klara upp till ca 220-300kvm men i praktiken där jag varit med så har problemen börjat redan vid ca 130-150kvm.
Börjar en motor låta illa hör du det garanterat väldigt fort även vid en placering på vinden, dessa ljud fortplantar sig genom rörinstallationen tämligen omgående.
Jag anser att vinden (om man har någon) är den ultimata placeringen just p.g.a att man i samband med underhållet gör en översyn på sitt hus.
ja, med dom erfarenheterna jag har så skulle jag göra det, men bäst är att ta kontakt med någon som jobbar som injusterare eller en projektör/besiktningsman, dom har mer kunskap än vad jag har inom området.Suhagg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden