4
4352Larsson: Hej Taxen! Har bytt termostaventil men det hjälper inte. Till och från lopp är ljumna men inte vidare ut i radiatorn.
2 svar · 850 läst
P
parpignol: Hej! Kommer med en rätt vanlig fråga. Har sökt i forumet men hittade inga diskussioner från senare tid. Vi har blivit erbjudna fjärrvärme från FORTUM. Installationen skulle kosta 67000:- inkl. rotavdrag, priset per kwh var 63 öre och fast avgift 5625:- Alternativet för oss är en luft/vatten då vi inte drar mer än 20 000 om året. Har fått en offert på 88 000 inkl rotavdrag Finns det
0 svar · 688 läst
B
Berka81: [citat] Kanalfläkt låter intressant. Antar att du inte menar någon vanlig värmeflyttare, för mina erfarenheter är att dom låter mer än vad dom gör nytta. Vart hittar jag en lämplig termostatstyrd kanalfläkt? Hittade detta paketet: http://www.soliduct.com/installation-varmeflyttarpaket.htm Dock ser jag att fläkten tar 65W, vilket är relativt mycket, sedan verkar den helelr inte vara
3 svar · 2,3k läst
A
Avemo: Ni tänker nog lite fel där. Temperatursänkningen och flödet avgör vilken effekt pannan måste tillföra. Det kostar lika mycket energi att värma vattnet från 20 - 25 grader som från 55 - 60 grader. Det kostar lika mycket energi att värma 10 liter vatten från 20 - 25 grader som 5 liter vatten från 50 - 60 grader. När du har elpanna så har framledningstemperaturen i princip ingen
4 svar · 1,1k läst
2
2an: [citat] Ja i det stora hela blir det rätt, men du får bara tillgodo 3360 kWh av dina 4800 kWh om du har 70% verkningsgrad, Så det blir ändå lite sämre för din del.. Vad betalar du för pelletsen? Förbrukar man 20-25000 kWh/år o har 2 sotningar/år o brandskyddskontrol vart annat år gör det ca 6 öre/kWh ;) Pellets är inte billigt idag o då biobränsle användningen i världen ska
11 svar · 3,6k läst
mexitegel
mexitegel: Vi tar det enklaste först; ja du kan koppla in flera golvvärmeslingor på samma shuntgrupp, lämpligen via en golvvärmefördelare. Om du ska välja IVT's integrerade system är väl en smak och prisfråga kanske. Man brukar inte rekomendera rumstermostat på shuntgrupper för golvvärme utan man justerar in rätt flöde på slingorna istället och låter utetemperaturen styra. Vet inte riktigt
1 svar · 1,2k läst
C
CarMan: om du har 2krets system så går det bra at koppla in handukstorken som en radiatore JA, men den ska strypas så den får et delta-t på 4 grader
3 svar · 993 läst
Y
Yrrol: Massa siffror och förkortningar på ritningen... Vid rören som går ut till pannrummet så nämns: "t-rör 15v22x15" "v22f" "v22r" Så huvudledningen kanske är 22mm... - ska jag passa på och be dem byta till 22mm rör upp mot radiatorerna då alltså eller?
5 svar · 1,5k läst
C
cstromblad: 01:45 EON på plats. 01:55 Fel i centralen på gatan konstaterat. Brunnen koppling på en fas. 02:15 Felet ordnat. Allt funkar! Skönt att ett skumt fel till slut fick sin lösning. Tac för idéer som ledde mig vidare. /Christian
10 svar · 2,7k läst
Y
Yrrol: Håller på och total-renovera villan mer eller mindre. Så nu när golvmattorna är borta vore det ju läge att låta dom bryta upp trälocken ovanför rören och löda om... Tänkte ta in offert från 4 firmor för sedan bedöma om det är värt det... Något jag klurar på är: * Är det värt besväret? * Ska jag låta det vara ett in och ett utlopps rör till pannrummet eller ska man sära
0 svar · 686 läst
J
jonas2307: Att det kanske tar lång tid för varmvatten att komma in i huset har jag tänkt på, det blir antagligen en liten, typ 15l, beredare inne. Angående ett schakt i kanten, vad bygger man det av? Känns som om det kan bli lite svajigt att göra det av markisolering, cellplast. Så rådet är att använda färdiga kulvertrör och eventuellt isolera runt dem med markisolering? Upp genom plattan då
5 svar · 4,3k läst
A
aprilia-tobbe: Nej jag har inget problem med lagren. Det jag har hört är att det kan bli problem med fläkten om man glömmer direktspjället öppet.
1 svar · 2,3k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] eller 80år. Låt säga 60år. Om 60år ger man en lite vekare slang till en robot som kutar runt i befintliga rör och drar i slangen medan du spelar Playstation 33. Inte direkt så du behöver lyfta bort huset och bila upp all betong och lägga ny slang.
10 svar · 1,5k läst
A
Avemo: Jag inbillar mig att det inte speciellt ofta är kallare inomhus än utomhus under någon längre tid även om ingen värme är på. Det är mycket spekulationer, men är det någon som sett problemen på riktigt? Det borde ju även spela roll vad för slags hus det är. Det finns många fritidshus utan el. Dessa är normalt utkylda när ingen är där. Många som har fritidshus med el och vatten
13 svar · 2,8k läst
gadeberg
gadeberg: Lycka till-!
5 svar · 767 läst
L
Laban: Hej, ska riva upp golven i hall och gästtoa. Har träbjälklag över källare. Båda rummen ska få klinkers med vattenburen golvvärme. Hur gör jag konstruktionen för att få minsta möjliga bygghöjd? Gästtoan ska få en släng våtspärr men kommer inte ha någon brunn.
0 svar · 1,2k läst
M
-MH-: Bättre och bättre! :)
7 svar · 1,8k läst
M
mhacker: Ja, det kommer att bli värme även under köksön i varje fall, men jag lägger slingorna så att de vänder 60cm från väggen och inte går in under bänkskåpen.
6 svar · 980 läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] T2Röd är självbegränsande. Den kan du linda in kudden i sängen med om du så vill :D
19 svar · 8,0k läst
A
Avemo: Helt fel ser det väl inte ut. Det kunde gärna vara lite lägre, men det skulle tåla att vara lite längre. Ofta finns inte så många format att välja på. När det kommer till effekten brukar en tumregel vara 70W per kvadratmeter rumsyta. Erik
2 svar · 1,1k läst
·
U
Ulrik74: Jag köpte tjänsten från detta stället: http://www.sundahusradgivning.se/ , mycket serviceinriktade och informativa om förbättringar som kan göra huset till det bättre energimässigt och riskkonstruktioner.
2 svar · 1,2k läst
I
imported_Tessan: [citat] Jag tror vi kan behålla ventilen då fjädern i den "fjädrar". Eller är det lika bra att byta allt? Eller man kan börja med termostaten och byta ventilerna till sommaren?
8 svar · 3,5k läst
·
gadeberg
gadeberg: DEt är inget farligt eller ovanligt med nattsänkning
2 svar · 803 läst
V
Västerhaninge 17: Bor i ett hus från 2008(1,5 pl) med golvvärme i cementplattan nere, har fönster med U-värde 1,2 :) Upplever (kan ju ha soffan nära vägg/fönster) ett kallras från fönster och tilluftsventiler:( Vill nog förespråka vattenradiatorer under varje fönster för komforten. Har du räknat på vad rör och radiatorer kontra värmeslang/fördelningsplåtar,fördelare kostar. Fick en offer på
17 svar · 3,1k läst
B
b8q: Skulle jag bygga ett nytt hus skulle jag definitivt köra med vattenburen värme där värmekällan skulle vara någon sorts värmepump (bergvärme, jordvärme, sjövärme), gärna med möjlighet till framtida komplettering med solvärme.
3 svar · 1,3k läst
P
PST: Som sagt, en ullmatta gör ju jobbet också, eller vilken annan matta som helst, bara den inte har en tät sida mot golvet, då kan det bli fuktproblem.. Tofflor funkar också iofs...:D
5 svar · 5,8k läst
M
Memnok: Tack!
2 svar · 832 läst
Bosse_A
Bosse_A: [citat] Om det rinner ur skvallerröret när tankarna börjar bli varma, så är det där vattnet försvinner. Detta är helt normalt, men om du fyller på när tankarna gått ned i temperatur, kommer det rinna i skvallerröret nästa gång du eldar igen. Vad gäller hur ofta nya meddelanden ska annonseras så kan du ställa in detta i din profil. //Bosse
17 svar · 2,8k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Precis! d^_^b
5 svar · 983 läst
L
Leffe_k: Hej jag har samma golvkonstruktion i mitt mockfjärdshus från just elementhus. Jag håller på att lägga spårad spånskiva (22mm) och 16mm slang, utom toa som det blir 12mm slang som flyts in men jag lägger även ett nät över för mer styvhet i golvet där. Det största bekymmret med mindre slang är att det blir väldigt många slingor, vid 16mm slang så vill man inte gå över 80m på en
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.