Nu funderar jag på att installera jordvärme. Huset, gammalt trähus byggt 1935. Ca 150m2 fördelat på 2 plan. Tilläggsisolerat endast på 2 väggar i samband med byte av klädsel på 2 väggar. Tvåglasfönster. Nuvarande värme vedpanna.
Pannan install. 1988. Har gratis ved men börjar inse att jag framöver kanske inte orkar med vedhanteringen som uppskattningsvis uppgår till 30-35 m3. Åldern börjar ta ut sin rätt. Vi är två personer.
Har fått offert på jordvärmeinstallation "Tryckpåknappenklart" kr. 98 875,-
inkl.moms. Slangläggningen 450 m, är inte med på offerten (annat företag).
Anläggningen är då en IVT Greenline HT Plus E7 med separat varmvattenbered.
Detta pga låg takhöjd i källarplan.
I kalkylen är årskostnaden med VP beräknad till kr. 8790,-
Vad tror ni alla kunniga och erfarna på området om detta?
Pannan install. 1988. Har gratis ved men börjar inse att jag framöver kanske inte orkar med vedhanteringen som uppskattningsvis uppgår till 30-35 m3. Åldern börjar ta ut sin rätt. Vi är två personer.
Har fått offert på jordvärmeinstallation "Tryckpåknappenklart" kr. 98 875,-
inkl.moms. Slangläggningen 450 m, är inte med på offerten (annat företag).
Anläggningen är då en IVT Greenline HT Plus E7 med separat varmvattenbered.
Detta pga låg takhöjd i källarplan.
I kalkylen är årskostnaden med VP beräknad till kr. 8790,-
Vad tror ni alla kunniga och erfarna på området om detta?
Okej, jag misstänker att 8790,- är lite (förhoppningsvis) i underkant. Men om det klarar sig med 9000-10000,- får man kanske vara nöjd ändå. Någon energideklaration är inte gjord. Mängden 30 m3 ved är en gissning på vad som kan rymmas i min årligen uppkapade vedhög.
Hur uppskattar man mängden på ett någorlunda säkert sätt en vedhög?
Hur uppskattar man mängden på ett någorlunda säkert sätt en vedhög?
Det är alltid billigt och bra med egen ved, men priset är svårt att fastställa. Jag gjorde en jämförelse om du istället värmde huset med el. Uppskattningsvis kan det motsvara 35 000 kWh per år, men viss osäkerhet finns i denna siffra. I det huset satte jag in värmepumpen IVT Greenline HT Plus C/E 7.
Jag får fram att du skulle behöva köpa 12395 kWh av elbolaget per år. Sen kostar ju värmepumpen och slangen något. Och kanske behövs ett mindre underhåll och eventuellt större säkringar (högre fast avgift). Men om man räknar på ett energipris på 100 öre per kWh så ser det ändå ut att bli lönsamt. d^_^b
Se bifogade bilder. Du kan räkna lite själv om du vill ändra några siffror. Gå in på länken nedan så hittar du programmet.
http://www.byggahus.se/forum/isoler...ekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
Jag får fram att du skulle behöva köpa 12395 kWh av elbolaget per år. Sen kostar ju värmepumpen och slangen något. Och kanske behövs ett mindre underhåll och eventuellt större säkringar (högre fast avgift). Men om man räknar på ett energipris på 100 öre per kWh så ser det ändå ut att bli lönsamt. d^_^b
Se bifogade bilder. Du kan räkna lite själv om du vill ändra några siffror. Gå in på länken nedan så hittar du programmet.
http://www.byggahus.se/forum/isoler...ekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
Nu är det lite svårt att säga så exakt då du eldar med ved i äldre panna o om det är 30-35 m3 staplat el själpmått som menas..
Om det är staplade m3 så behöver du ersätta 30-35000 kWh o då har det hus ett max behov på 10-12 kW o då tycker jag du har fått offert på för liten pump, Det borde varit en E11 till den förbrukningen iaf då den ger 10 kW vid 0/50° för du behöver nog 50° kanske till radiatorerna då det är kallt.
En E7 ger 6,9 kW vid 0/50° så då kommer elpatronen måsta spetsa med 3-5 kW konstant då det är riktigt kallt, Kan tänka mej att E7 klarar utan tillskottsel ner till minus 8-10°..
En E11 med 2x400 meter slang o volymförstorare på 200-300 l så kommer du inte behöva just något tillskotsel o få billig driftskostnad
Volymtanken ska monteras i serie o komplettera pumpen med innegivare o köra med fullt öppna termostater på radiatorerna så får man bästa prestanda, Att jag nämner detta är för att några IVT installatörer tjuras med att pararellkoppla pumparna med volymtank o att dom hoppar över innegivaren o justerar med brantare kurva o låter termostaterna sköta innetempen fast det står just de jag beskrivit i installationsmanualen till IVT´s pumpar..
Om det är staplade m3 så behöver du ersätta 30-35000 kWh o då har det hus ett max behov på 10-12 kW o då tycker jag du har fått offert på för liten pump, Det borde varit en E11 till den förbrukningen iaf då den ger 10 kW vid 0/50° för du behöver nog 50° kanske till radiatorerna då det är kallt.
En E7 ger 6,9 kW vid 0/50° så då kommer elpatronen måsta spetsa med 3-5 kW konstant då det är riktigt kallt, Kan tänka mej att E7 klarar utan tillskottsel ner till minus 8-10°..
En E11 med 2x400 meter slang o volymförstorare på 200-300 l så kommer du inte behöva just något tillskotsel o få billig driftskostnad
Volymtanken ska monteras i serie o komplettera pumpen med innegivare o köra med fullt öppna termostater på radiatorerna så får man bästa prestanda, Att jag nämner detta är för att några IVT installatörer tjuras med att pararellkoppla pumparna med volymtank o att dom hoppar över innegivaren o justerar med brantare kurva o låter termostaterna sköta innetempen fast det står just de jag beskrivit i installationsmanualen till IVT´s pumpar..
Min "årsvedhög" har jag beräknat till knappt 30m3 stjälpmått, kluven och kapad. Kanske lite knappt i denna vinter. En viktig fråga för mej är om det är möjligt och kompliserat att använda den bef. vedpannan till att stödelda med extra kalla dagar. Tyckte det lät på den ev. installatören (som föreslog att jag skulle slänga ut pannan) att det skulle vara en komplisserad installation. Till pannan har jag en acc.tank på 625 L inkl. varmvatten
Nej, det är inte en "komplicerad installation" men för många rörkrökare verkar detav någon anledning vara höljt i dunkel hur man gör en sådan installation.Orustbo skrev:Min "årsvedhög" har jag beräknat till knappt 30m3 stjälpmått, kluven och kapad. Kanske lite knappt i denna vinter. En viktig fråga för mej är om det är möjligt och kompliserat att använda den bef. vedpannan till att stödelda med extra kalla dagar. Tyckte det lät på den ev. installatören (som föreslog att jag skulle slänga ut pannan) att det skulle vara en komplisserad installation. Till pannan har jag en acc.tank på 625 L inkl. varmvatten
Aha då blir det ett annat behov o inte alls så högt heller, Du behöver nog bara runt 17-20000 kWh då vilket inte är mycke o om du inte har högtempsystem utan klarar dej med 50° till radiatorerna kallaste dagen så kommer det bli ca 6000 kWh/år för VP..
Dit hus kanske kräver ca 7,5-8 kW kallaste dagen så möjligen vore det ide med en E9 som ger 8,4 kW vid 0/50° men det blir inte många tim tillskott som kommer krävas till E7:an heller, Kanske tar 20 år innan det blir lika kallt som denna vinter nästa gång
Dit hus kanske kräver ca 7,5-8 kW kallaste dagen så möjligen vore det ide med en E9 som ger 8,4 kW vid 0/50° men det blir inte många tim tillskott som kommer krävas till E7:an heller, Kanske tar 20 år innan det blir lika kallt som denna vinter nästa gång
Orustbo: Tja, jag själv till exempel
. Har förvisso inte kopplat in veduppvärming ännu men systemet är konstruerat för både det och solfångare.
Av din signatur att döma så bor du inte så långt från mig, så du är välkommen att kika förbi om du vill se anläggningen. Skicka ett PM isåfall. Jag installerade mitt system själv eftersom jag hade svårt att hitta nån installatör som jag fick förtroende för. Men principerna är väldigt enkla.
Av din signatur att döma så bor du inte så långt från mig, så du är välkommen att kika förbi om du vill se anläggningen. Skicka ett PM isåfall. Jag installerade mitt system själv eftersom jag hade svårt att hitta nån installatör som jag fick förtroende för. Men principerna är väldigt enkla.
Klicka här för att svara



