4 220 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Lönar det sig att byta ut frånluftsvärmepumpen? Professor kalkyl räknar...
Jag sitter med excel och pular och försöker få en uppfattning om det skulle vara någon idé ekonomiskt för mig att byta eller komplettera mitt uppvärmningssystem.
Förutsättningar:
Hus byggt 2005 i norra halland.
170kvm boyta 50kvm biyta (garage)
vattenburen golvvärme i träbjälklag
idag FLVP nibe 360p
Förbrukning i nuläget Värme+VV=12200 kWh per år
De alternativ jag räknar på är:
1. Luftvärmepump+befintlig FLVP, investering 22 000 kr, besparing 2950 kWh/år, livslängd 7 år+ny FLVP om 10 år
2. Byta till LV-pump, investering 100 000 kr, besparing 5390 kWh/år, livslängd 15 år
3. Byta till Bergvärme, investering 150 000 kr, besparing 6480 kWh/år, livslängd 15 år
4. Ingen förändring, ny FLVP om 10 år
Kalkylränta= 4%
Elpris= 1,50 kr/kWh.
Totalekonomi för 15 år:
Alt 1. 18 903 kr/år
Alt 2. 18 374 kr/år
Alt 3. 20 820 kr/år
Alt 4. 18 704 kr/år
Vill gärna ha feedback på de input jag använder i kalkylen dvs ränta, elpris, livsläng, investeringskostnad, förbrukning etc...
Förutsättningar:
Hus byggt 2005 i norra halland.
170kvm boyta 50kvm biyta (garage)
vattenburen golvvärme i träbjälklag
idag FLVP nibe 360p
Förbrukning i nuläget Värme+VV=12200 kWh per år
De alternativ jag räknar på är:
1. Luftvärmepump+befintlig FLVP, investering 22 000 kr, besparing 2950 kWh/år, livslängd 7 år+ny FLVP om 10 år
2. Byta till LV-pump, investering 100 000 kr, besparing 5390 kWh/år, livslängd 15 år
3. Byta till Bergvärme, investering 150 000 kr, besparing 6480 kWh/år, livslängd 15 år
4. Ingen förändring, ny FLVP om 10 år
Kalkylränta= 4%
Elpris= 1,50 kr/kWh.
Totalekonomi för 15 år:
Alt 1. 18 903 kr/år
Alt 2. 18 374 kr/år
Alt 3. 20 820 kr/år
Alt 4. 18 704 kr/år
Vill gärna ha feedback på de input jag använder i kalkylen dvs ränta, elpris, livsläng, investeringskostnad, förbrukning etc...
Jag tycker att du har använt rimliga värden och nått till en rimlig slutsats, nämligen att alla alternativ ger dig samma besparing. Det du har utelämnat är din otur eller tur, men den är ju svår att räkna med.
Om jag var i dina kläder skulle jag nog komplettera med billigast möjliga L/L-pump, t ex för garaget - det beror på vad du tycker om mer eller mindre bullrande ute- och innedelar och var du kan placera dem. I övrigt skulle jag skjuta på beslutet tills något går ordentligt sönder, och då ta ett rejält tag i hela systemet. Eller om du ändå ska bygga ut eller riva upp gräsmattan.. läge att överväga bergvärme/jordvärme.
Om jag var i dina kläder skulle jag nog komplettera med billigast möjliga L/L-pump, t ex för garaget - det beror på vad du tycker om mer eller mindre bullrande ute- och innedelar och var du kan placera dem. I övrigt skulle jag skjuta på beslutet tills något går ordentligt sönder, och då ta ett rejält tag i hela systemet. Eller om du ändå ska bygga ut eller riva upp gräsmattan.. läge att överväga bergvärme/jordvärme.
Nr 3 innebär ju inte att hela investeringen har en livslängd på 15 år.
Hålet håller ju även för en pump till så det är ju bara bytet av pumpen för ca 50-75 000 beroende på modell som behövs så det alternativet bör rimligen ha något bättre värden.
Hålet håller ju även för en pump till så det är ju bara bytet av pumpen för ca 50-75 000 beroende på modell som behövs så det alternativet bör rimligen ha något bättre värden.
Svårt att bedöma om det lönar sig att sätta en LLVP i garaget. Jag har ju vattenburen golvvärme där med och håller ca 15 grader och ventilerar minimalt på vintern. Men ingen dum idé, det är inga problem med placering av utedel och innerdel där iaf.svartöra skrev:Jag tycker att du har använt rimliga värden och nått till en rimlig slutsats, nämligen att alla alternativ ger dig samma besparing. Det du har utelämnat är din otur eller tur, men den är ju svår att räkna med.
Jordvärme är föresten antagligen ingen idé, min tomt består nästan bara av berg och den lilla gräsmattan som ligger emellan bergsknallarna lade jag ny för 3 år sedan och är inte sugen på att göra om...
Jag har gjort om kalkylen utifrån att min FLVP har gett upp och fick då följande resultat:
Totalekonomi för 15 år:
Alt 1. 21 551 kr/år (LLVP+FLVP)
Alt 2. 18 374 kr/år (LVP)
Alt 3. 20 820 kr/år (Bergvärme)
Alt 4. 19 358 kr/år (Ny FLVP)
Det jag inte räknat med är en ny effektivare FLVP (typ nibe 750p) eller en Comfortzone. Har någon bra koll på energibesparing och kostnad för sådana?
Jag tänkte faktiskt lite på det men lade in 100 000 istället för 150 000 i nyinvestering efter 15år i bergvärmekalkylen. Kanske ändå lite högt?Ville_Vessla skrev:
Nu kanske jag är trög och missförstår frågan men dina siffror är det vad du ska spara i utlägg per år eller är det vad det kommer att kosta dig per år att byta värmesystem?
Dina summor per år verkar ju ligga högre än vad det totala energiinköpet kostar om du idag köper 12200 kWh elström per år totalt? Då kan det ju inte vara besparingssummor du räknat fram?
Går det verkligen att spara 50% av den förbrukningen i praktiken?
Behöver du byta system för att ditt gamla är på upphällningen bör det inte vara någon tvekan om att välja ett som driver hela din anläggning och använder det befintliga vattenburna systemet i plattan. Att försöka komplettera med små luftvärmepumpar eller liknande kommer knappast ge dig något då dom behövs endast när det är riktigt kallt ute och då inte ger någon vidare effekt.
Dina summor per år verkar ju ligga högre än vad det totala energiinköpet kostar om du idag köper 12200 kWh elström per år totalt? Då kan det ju inte vara besparingssummor du räknat fram?
Går det verkligen att spara 50% av den förbrukningen i praktiken?
Behöver du byta system för att ditt gamla är på upphällningen bör det inte vara någon tvekan om att välja ett som driver hela din anläggning och använder det befintliga vattenburna systemet i plattan. Att försöka komplettera med små luftvärmepumpar eller liknande kommer knappast ge dig något då dom behövs endast när det är riktigt kallt ute och då inte ger någon vidare effekt.
Siffrorna visar vad det kostar mig per år. Summan inkluderar el, ränta och amortering.cem77 skrev:
Precis, att de hamnar högre beror på ränta och amortering.
Jag har tagit besparingssiffrorna ifrån energikalkylen på energimyndighetens hemsida. Jag tycker också att det låter mycket, men inte ens med så stor besparing så kan jag ju räkna hem investeringen...
Håller med. Dessutom är det ju varken snyggt inne eller ute med LLVP. En fördel är ju möjligheten att kunna kyla på sommaren. Det var främst därför jag tog med det alternativet i kalkylen.Behöver du byta system för att ditt gamla är på upphällningen bör det inte vara någon tvekan om att välja ett som driver hela din anläggning och använder det befintliga vattenburna systemet i plattan. Att försöka komplettera med små luftvärmepumpar eller liknande kommer knappast ge dig något då dom behövs endast när det är riktigt kallt ute och då inte ger någon vidare effekt.
Jovisst kan du få använda mitt excel-ark, men det är inte vidare användarvänligt, slängde bara ihop det för egen skull och har varken gjort det särskilt snyggt eller bra...mnorlin skrev:
Jag vill också att det ska löna sig med bergvärme, men det gör det helt enkelt inte. Plus minus noll i bästa fall verkar det...
Hur infogar man fil på det här forumet...
Jo jag vet att man kan docka L/V till 360P men är tveksam om det är så effektivt?cheetah1 skrev:
Har räknat med att byta pumpdelen efter 15 år i bergvärmealternativet inte hålet...
Klicka här för att svara