Värme allmänt
Taxen: En bild på reglercentralen. [bild] Jag använder bara "kugghjulet/solen" som är dagtid.Klockan och nattsänkning är ratten på noll.Knappen som kan klickas vä -hö.står på sol.Det går en kabel till en utegivare,en till shuntmotor och en till en tempgivare som sitter på utgående v-v från pannan.
Toggeboy: Tack mroing ! Nu lever hoppet igen. Ska samla kraft och kriga lite nu. Återkommer hur det funkar med den nya shunten som ska in.
HR35: Hej Jag står med 3 frågor och behöv er mkt akut svar av en expert. 1. Kan man behöva radiatorer under fönster i vardagsrum med öppen höjd upp till taket OKTAV modell)? Det finns golvvärme, braskamin och kommande värmepumpe. 2. Hur kan man kontrollera att avstånden mellan vattenburen golvvärmes slänga kurva är 30cm eller ej? 3. Har jag rätt att kräva att taket ska ha mönster i det
FredrikR: När jag läste liknande rekommendationer för 1år sedan (när Jr var knappa året alltså) så kände jag nästan för att anmäla inläggen till BarnOmbudsmannen! Dock, så blev det vinter igen, den 5-delade grind vi hade framför kaminen togs bort under sommaren och vi började elda igen - med en runtfarandes 1½åring. Och så länge det är varmt i kaminen, av eldning eller eftervärme, så
Rockers79: [citat] Får man fråga vad du fick betala och om du är nöjd med installatören? Letar själv efter en installatör i stockholm och har redan pratat med tre stycken som inte ingett något större förtroende. Pm:a mig gärna info. :)
2an: En brännare som ger 70% av effekten som pannan ger ved ved är lämpligt, Går ju ha något lägre effekt på brännaren oxå men risken är att du får problem med kondens i skorsten pga låg rökgastemp o att verkningsgraden blir dålig då rökgaserna går endast i centrum av rökkanalerna.. Annars är det bra med stor eldstad, Att tänka på är att du ska ha 1 cm fritt utrymme/kW på
vedklyven: undrar lite om gamla begagnade element som stått i kallgarage i några år( tomma dock) om det kan vara farligt att köpa-korrission eller liknande -vad ska man tänka på???
Avemo: Här kan man läsa lite: http://www.sotaren.nu/Tips_och_rad/rokkanaler1.html [citat] I gamla skorstenar som fortfarande får användas finns ofta flera eldstäder till en kanal. Jag tolkar infon som att man kan få lov till detta även nu. Erik
JOW: Det är nog ingen dum tanke med en lågpunkt i källare, där bör man då även kunna sätta en avtappning ned till golvbrunn via ett vattenlås så att eventuellt vatteninläckage till "förvärmaren" kan rinna ut.
v-g: Har man platta element kan man shunta ut plasma det kvittar blir knappt varmt ändå. Eldar man pellets/olja/elpatron/ved kvittar det egentligen och det är mer av akademiskt intresse vad framledningen ligger på sålänge den klarar av att hålla bra innertemperatur. Har man däremot värmepump eller vedeldat med acctank så är framledningen av ytterst stor betydelse. Ett element känns hett
mulpac: Antar att det nyligen hade varit driftstopp på fjärrvärmeleveransen så att din reglerventil hade öppnat fullt och du såg en transient just när fjärrvärmeleveransen kom igång igen innan regleringen hade hunnit ställa in lämpligt flöde. Har du ett deltaT på 3-4 grader på primärsidan vid normal drift är det förmodligen något som inte står rätt till med din anläggning.
skytte: Hej! Vi skall inreda vinden i vårt 20-tals hus. Vinden är idag en gammaldags vind med två sidofönster och ett takfönster och utan isolering och värme... Det jag undrar är om det finns någon "bästa" värmekälla dvs golvvärme eller radiatorer Vi har vattenburet system i huset baserat på bergvärme. Vinden blir ca 40 m2 och takhöjd snittar på ca 2m Vi har förberett vid tidigare
sagan1: Kolla www.exergon.se eller www.sunwind.se eller www.fogas.se ,antar att du vill koppla till större gasflaska med 30mbar reducerventil.
kbin: Ok, men är ändå inte alt #2 egentligen absolut enklast/snabbast? Det jag var osäker på var om det fungerar att göra så eftersom jag inte direkt läst att man "gör så" i någon av alla "förläggningsalternativ" från tillverkaren... men det är klart, dom vill väl att jag ska köpa deras system med specialspån, specialplåt, special allt...? Lägga ut golvspån, eventuellt
Bosse_A: [citat] Ja jag måste instämma nu när jag mätt l/l-pumpens föbrukade effekt den senaste veckan. När det är varmt ute drar den 1.5 kW. I natt var det -24 grader och då drog den 1 kW och avfrostade 1 gång i timman. När temperaturen sedan gått upp något på förmiddagen kollade jag den lilla värme som blåstes in i huset, men det var inte mycket och ett extraelement var på i köket på
Titan123: Hur mycket rekommenderas det att man isolerar underifrån?
prototypen: Billigast är väl en tjock tröja och raggsockor, nej det kvittar vad du gör. Ett högre flöde gör att golvvärmen blir jämnare. En högre temperatur gör att det blir dyrare och varmare. Det är bara så att uppvärmning kostar i vårt land och speciellt denna vinter i sydsverige. Här uppe i norr är det mesta som vanlig, vi får elda på. Protte
Celica: Man kopplade ju från elpatronen förra vinter. Hade en kille här som ordnade detta för att ALLT var felkopplat från början. Det drogs ingenting från fjärrvärmen. Sen vart det ju vår/sommar så vi tänkte inte mer på det. Först nu när vinterfakturorna droppar in som man blir förvånad. Vi har rörligt hos Godel.+ fjärrvärme med Eon. Jag tror inte att vi använder ovanligt mycket
mhacker: Ok, då låter det ju inte så krångligt. Bra tips med att lägga ner rör att dra slangen i! Tack för hjälpen.
martinradbo: Tack för bra svar. Ja bilden är roterad så som du säger. Blir ett besök hos Hornbach:s riktigt bra VVS-avdelning idag för införskaffande av diverse rördelar. Hade helst hittat ett gammalt 30 cm brett element för att slippa dra om rören men har letat förgäves.
Ljusbåge: I mitt fall måste jag ha flera VVX eftersom det är olika vätskor i systemen. Det enda som skulle kunna kopplas direkt är några av golvslingorna golvvärmen. Golvvärmen i garage och verkstad skall vara glykolfyllda. Men dels eldar jag gratis ved (förutom arbetet) och kompletterar med sol (gratis) och dels skall nya tanken vara ca 6 m3 så det bör räcka ett par dagar även om det blir lite
Fotografen: 28 räcker, lägg sedan stigaren just stigande från pannan till tank och returen lågt.
5.2 racing: Kommer ev ärva/köpa en gård i Småland vart det lider. Har lite funderingar ang värmesystemet då dagens vedpanna håller på att ge sig. Idag: Vedpanna i ett hus ute på gården med kulvert in till huset. Sent 60-tal på kulverten och pannan. Ingen acc-tank. Om vi skall ta över stället, kommer vi inte att bo där för jämnan, utan ha det som ett sommarställe plus några besök på
Tina123: Vi ska lägga Uponor golvvärme i vår källare, 3 cm skivor = 1 cm fligolit under rören. Vi har i princip ingen fukt, det är souterräng. Kan man lägga golvvärmeskivorna dvs frigolit direkt på betongplattan? Vad händer med frigoliten efter ett antal år på betogplatta på mark? Ska man lägga platon på betongplattan under golvvärmen? Detta tycker rörfirman INTE behövs, men Uponor
Jenzza: http://www.vvs-boden.se/lkgolvvrmeheater350212-p-9734.html?cPath=24_178_870_914&osCsid=259990fa7e277f82788720610dfc22e1
cheetah1: Det har jag inte sagt heller, men du frågade hur den funkar. Mig veterligen finns inget skydd till värmesystemet, eftersom det som sagt är en ganska begränsad mängd vatten. Där hålet uppstår kommer det ut som är ovanför i systemet, plus möjligen lite till från expansionskärlet och för att cirkpumpen orkar trycka ut lite.
rhymer: Jag har en teori om varför det blir kallt under insatsen som de flesta tycker verkar långsökt men jag tänke ändå "lufta" den här. De som installerade gissade nog fel i vilken höjd de skulle bila hålet ut från öppna spisen genom ytterväggen. Det verkar som marknivå är en bit över golvnivå inomhus (det är sutteräng). Så de hamnade högt med sitt friskluftintag. Det är nu draget
fritz76: Någon som vet om man kan byta ut stenen/isolering? i en gammal passat panna. Pannan får vara värmekälla så länge den fungerar. Men tyvärr så har stenen eller isolering eller vad det är börjat ramla ur bit för bit...Finns det ny att köpa?