Jag ska byta ut en radiator i huset och behöver hjälp med delarna som ska inhandlas. Min rörmockare han säga (får inte tag i honom nu av personliga själ) att jag ska kapa dom befintliga järnrören och använda mig av en sk superblue klämring. Radiatorn jag ska köpa är:
Purmo kompaktradiator C22 från rinkabyror.se

Jag vill då ha hjälp med delarna från dom avkapade järnrören (tyckte han prata om en diameter på 12mmpå järnrören?) till anslutningen på radiatorn.
Han nämnde (har jag för mig) superblue->klämringskoppling->nån typ av ballofix->15mm kopparrör->anslutning till radiator. Kan detta stämma?

Finns det någon vänlig själ som kan skriva en liten inköpslista från tex www.dinvvsbutik.se
på vad jag ska köpa?
Kåkenb är en tegelvilla från -64.
Monteringen fixar jag men det känns som en djungel det här med alla klämringar och kopplingar.......
Tack på förhand.
 
RSKnr: 1965329 superblå klämring
RSKnr: 8547205 vsh mini kula 18 ( typ ballofix )
RSKnr: 1965251 för minsk set 18/12
är vad du behöver till järnrören förutsatt att det är 3/8 rör

om du vill utesluta kulventil och bara ha en koppling istället så använd en
RSKnr: 1965022 koppl 18/12
 
Tack!
Du den där minikulventilen va en dyr rackare........
 
precis , jag är inte riktigt med på varför du ska ha den för, ska du stänga av radiatorn och ta loss den ofta !? ;)
 
Ärligt talat vet jag inte men eftersom min vvsare satte ballofixer på värmerören i badrummet så tänkte jag att jag gör så där också.....Kanske ska skita i dom?
 
Så om jag hoppar över kulventilen så räcker det om jag inhandlar följande (jag ska ha 15mm kopparrör till radiatorn):

RSKnr: 1965329 superblå klämring
RSKnr: 1965023 18x15 vsh skarvkoppl ba 1401

Är det rätt eller har jag missat nåt?
 
Korrekt.
 
Ska man montera dessa super blue klämringar på nåt speciellt sett eller ska man hantera dom som vanliga klämringar? Tänkte mest hur hårt man ska dra etc.....
 
Hej igen!
Nu hittade jag en typ av unifix koppling på rinkaby rör fast mycket billigare.
Jag har som sagt järnrör ca 17mm i yttermått (3/8 står det på rinkabyrör) och vill skarva på ett 15mm kopparrör. Hur ska jag tyda tabellen på rinkabyrör då dom inte har med 15mm där? Visst är 15mm yttermått?
Jag tycker att deras hjälp tabell för rördimensioner är lite knepig, men det är väl jag som inte är så insatt i detta med rör men man lär sig hela tiden.....
Jag har kommit fram till att jag behöver en stålrörskoppling m utvändig gänga dim 10 artnr 4396, men sen då?
Hjälp önskas!
Sen ska jag sluta tjata om kopplingar;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.