Vårt Husqvarna FTX-LV6 system för luftburen värme närmar sig utbyte efter att ha värmt huset på 156 kvadrat i snart 20 år. Bytte en av tilluftsfläktarna idag så det är troligen bara en tidsfråga innan de andra fläktarna eller elektroniken lägger av... fläktar finns fortfarande att köpa men pajar elektroniken är det kört.:(

Är det någon som har erfarenhet av att byta från LV6 till något annat system? Det nuvarande hänger i taket över varmvattenberedare och skåp så golvmoterat får inte plats. Har sett att Heru och Villavent också har takmonterade system men det finns kanske fler alternativ.

Heru mm är inte ett luftvärmeaggregat utan bara ventilationsvärmeväxlare.I h-qvarnan är det bägge funktionerna. De flesta luftvärmesystem är delade på dvs växlaren för sig och cirkulationsfläkten för sig.Temovex VU är annars en variant som står på golvet.

Verkar som om motorstyrningen fått stryk när en av fläktmotorerna för tilluften skar för oavsett vilken motor jag kopplar på den kontakten så verkar den motorn inte gå med full effekt. Startar inte heller direkt som den andra motorn men om jag öppnar luckan efter en stund så går den i alla fall och jag tror inte det bara beror på luftflödet från den andra fläkten.
Går det att enkelt koppla förbi styrningen så att den går på max hela tiden för att slippa överhettning av värmeelementet och utlöst överhettningsskydd? Eller kan jag koppla in motorns elkabel till frånluftmotorns uttag om det ger full motoreffekt? Ger visserligen sämre frånluft och övertyck men kan ju öppna ett fönster.

Skulle behöva få det att fungera några veckor till så att jag kan byta hela systemet under sommaren.
Tacksam för snabba svar!!!

Uppdatering...
Kunde flytta kontakten för tilluftmotorn som krånglar till frånluftmotorns eluttag och då startar den och verkar gå med fullt varvtal som den ska.
Ser ut som om det är tilluftens styrning för en motor som har fick stryk när den gamla motorn skar eftersom motorn funkar när jag tar spänning från frånluftuttagens ellutag istället. Frånluftmotorn är alltså helt bortkopplad och ska få gå så några timmar så får jag se hur det fungerar.
Vad tror ni om att köra så här några veckor utan frånluftfläkt?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.