Någon som har någon uppfattning om vad man får och inte får göra som lekman?

Hade tänkt anlita en firma för hela kalaset från början men nu verkar det som att en firma fixar borrhålet och den biten och en annan värmepumpen... och då har jag börjat fundera på om det egentligen är så mycket som man behöver en firma till förutom elinstallationen då...

Någon som har "gjort det själv"?

Du får göra allt utom elinstalationen själv. Pumpen är ju en färdig enhet, bara några rör som ska anslutas.

Jag får alltså... Är det en bra idé då? Jag brukar reda ut det mesta och är inte rädd att prova mig fram men... Hur krångligt är det att få till saker och ting...

Själva monteringen klarar tom de flesta rörkrökare så det är inte så svårt. Du behöver en anordning att fylla köldbärare med.

Hur kommer det sig att man får fylla köldbärare i en bergvärmepump men inte i en luftvärmepump? Olika klassningar på köldmediet eller?

Köldbäraren i kollektorslinagn brukar vara en blandning av etanol och vatten. Det du inte får fylla på själv är det köldmedia som finns inne i kompressorn, det brukar heta något på R, t ex R410a .
Det besvärligaste momentet för dig kommer att vara att få ut all luft ur kollektorslangen.

Jag installerade min VP själv, det var inte alls svårt. Gå bara metodiskt till väga. Dock lät jag borrfirman fylla köldbärarvätskan för det blev inte många kronor dyrare och framförallt mycket smidigare än att jag själv skulle skaffat/hyrt pump osv och börjat blaska.

Är väl inte så mycket att tänka på annars. En rekomendation som jag läst är att man skall undvika klämringskopplingar på den kalla sidan (köldbärarsidan) eftersom om det kommer kondens i dem och temperaturen faller under nollan (vilket inte är ovanligt) så finns det risk att de sprängs av isen som bildas. Lödning eller presskoppling är det som gäller alltså.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.