4 053 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Jordvärme+vedpanna
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Det värmer lika gott med vedvärme som med elpatronsvärme.
På förra VP hade jag oljepanna som tillskott
På nuvarande VP har jag en ny pelletspanna som tillskott.
Protte
På förra VP hade jag oljepanna som tillskott
På nuvarande VP har jag en ny pelletspanna som tillskott.
Protte
går gör det, men det blir en onödigt dyr instalation, då systemena "drar" åt olika håll
Värmepumpen ska absolut jobba utan termostater & med lägsta mäjliga tempratur i systemet. Att kombinara detta med ett system som ger hög värme, är lite knepigt (ialla fall om du ska ha billig drift på värmepumpen)
Värmepumpen ska absolut jobba utan termostater & med lägsta mäjliga tempratur i systemet. Att kombinara detta med ett system som ger hög värme, är lite knepigt (ialla fall om du ska ha billig drift på värmepumpen)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Varför skulle det vara så omöjlig, när VP kallar på tillskott så endera ökar den shunten från pannan eller startar en cirkulationspump som spär på framledningen.
Jag är inne på andra värmepumpen, till den första hade jag en oljepanna och nu en pelletspanna.
Nu behöver det inte bli så mycket rör och grejs, till första installationen behövdes en bit grovt rör, en backventil och en cirkulationspump.
Nu kör vi med en shunt + cirkpump.
2:an, vilket företag dimensionerar en VP att klara sig utan tillskott?
Vad jag förstått bör du efter västerbottenskusten, kom förbi när du ska åt Ume.
Protte
Jag är inne på andra värmepumpen, till den första hade jag en oljepanna och nu en pelletspanna.
Nu behöver det inte bli så mycket rör och grejs, till första installationen behövdes en bit grovt rör, en backventil och en cirkulationspump.
Nu kör vi med en shunt + cirkpump.
2:an, vilket företag dimensionerar en VP att klara sig utan tillskott?
Vad jag förstått bör du efter västerbottenskusten, kom förbi när du ska åt Ume.
Protte
Jag kör med Jordvärme + vedpanna, det funkar hur bra som helst. Har elpatronen avstäng och eldar på i vedpannan när det behövs istället.
Bor i stockholmsområdet så det brukar inte gå åt så mycket ved på en säsong, undantaget är väl denna vinter då.
Bor i stockholmsområdet så det brukar inte gå åt så mycket ved på en säsong, undantaget är väl denna vinter då.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Andreas_Hansson skrev:
Där slog du huvet på spiken, min "rörmokare" kapade rören till gamla pumpen, sedan kliade han sig på flinten, ringde VP leverantören, sedan fick jag rita ihop ett kopplingsschema och om han hade följt det så hade det fungerat 100% men jag ska koppla om det en vacker dag.
Nä vi var utan värme en vecka pga (liten hjärna), han behöver inte komma tillbaka.
Protte
(Problemet är att vi inte kan spetsa varmvattnet samtidigt som vi kör värme)
Förkara gärna exakt hur era system är bggda o fungerar. jag kan forfarande inte se att detta blir bra.
om värmepumpen kallar på tillskott, så behöver den kanske tillskott i 40 minuter klockan 03 på nattan & sen i gen 40 minuter klockan 05, o sen sn sista gång klockan 08, men då bara i 20 minuter.
hur kan en ved anläggning göra detta på ett smidigt sätt???
i exemplet så rör det sig alltså bara om 1timma o 40 minuter elpatron (kostar ca 6:- om vi antar att den bara går på 3kW steget & att priset är 1,5:-/kWh)
är det värt att elda upp en panna med ved, bara för att det ska finnas vatten i en ack så man kan schunnta in vatten???
om värmepumpen kallar på tillskott, så behöver den kanske tillskott i 40 minuter klockan 03 på nattan & sen i gen 40 minuter klockan 05, o sen sn sista gång klockan 08, men då bara i 20 minuter.
hur kan en ved anläggning göra detta på ett smidigt sätt???
i exemplet så rör det sig alltså bara om 1timma o 40 minuter elpatron (kostar ca 6:- om vi antar att den bara går på 3kW steget & att priset är 1,5:-/kWh)
är det värt att elda upp en panna med ved, bara för att det ska finnas vatten i en ack så man kan schunnta in vatten???
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
I mitt första fall så startades oljepannan i januari och gick ca 2 månader, om man håller koll på hur ofta VP kallade på tillskott så behövde pannan inte gå så mycket i onödan, tilläggas att det var en befintlig panna (investering 0kr).
Pannan fick stå för en ganska stor del av uppvärmningen då vi har ganska kallt på vintern.
Nuvarande VP kallar på värme från verkstans panna som ändå brinner 9 månader om året för att värma verkstan.
Protte
Alla dessa små eltillskott kommer att knäcka det svenska elsystemet. Om vi bara räknar el till uppvärmning så får elleverantören bara 1/3 betalt från de som har VP men måste bygga och underhålla en anläggning som klarar 100% elvärme (värst är L/L pumparna). Privat ekonomiskt är VP en vinnare men elleverantörerna kommer att behöva dubbla elpriset till VP om dessa ska ha tillskott i form av direktverkande el.
Därför planar min effekt ut vid 3,5 kW och sedan eldar jag upp något om det behövs.
Pannan fick stå för en ganska stor del av uppvärmningen då vi har ganska kallt på vintern.
Nuvarande VP kallar på värme från verkstans panna som ändå brinner 9 månader om året för att värma verkstan.
Protte
Alla dessa små eltillskott kommer att knäcka det svenska elsystemet. Om vi bara räknar el till uppvärmning så får elleverantören bara 1/3 betalt från de som har VP men måste bygga och underhålla en anläggning som klarar 100% elvärme (värst är L/L pumparna). Privat ekonomiskt är VP en vinnare men elleverantörerna kommer att behöva dubbla elpriset till VP om dessa ska ha tillskott i form av direktverkande el.
Därför planar min effekt ut vid 3,5 kW och sedan eldar jag upp något om det behövs.
Det är olika bud i inläggen om det fungerar eller inte, lönsamt eller inte, då det gäller jordvärme med vedeldning som tillskottsvärme med avsikt att minska tillskott av el. Kostnaden för nätanvändning har ju ökat nu igen och kommer fortsätta öka framöver så det är ju angeläget att hålla den kostnaden så låg som möjligt. Det skulle vara intressant att se hur systemen är byggda med fungerande jordvärme/vedeldning ser ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Man kan se det från andra hållet att man har vedeldning med tillskott av VP.
VP för varmvatten på sommaren.
VP för att det inte ska vara så kallt på golvet när man ska masa sig ur sängen för att elda på vintern.
Som det blev hos mig så var gamla VP på 14 kW och det visade sig vara för lite.
Nya VP är pga bättre COP på bara 10 kW, 460m jordvärmeslang skulle enligt rörkrökarn inte räcka till mer än 10kW (men jag har fortfarande plusgrader på KB) så jag kör med VP som komfortvärme.
Protte
VP för varmvatten på sommaren.
VP för att det inte ska vara så kallt på golvet när man ska masa sig ur sängen för att elda på vintern.
Som det blev hos mig så var gamla VP på 14 kW och det visade sig vara för lite.
Nya VP är pga bättre COP på bara 10 kW, 460m jordvärmeslang skulle enligt rörkrökarn inte räcka till mer än 10kW (men jag har fortfarande plusgrader på KB) så jag kör med VP som komfortvärme.
Protte