CarMan skrev:
går gör det, men det blir en onödigt dyr instalation, då systemena "drar" åt olika håll
Värmepumpen ska absolut jobba utan termostater & med lägsta mäjliga tempratur i systemet. Att kombinara detta med ett system som ger hög värme, är lite knepigt (ialla fall om du ska ha billig drift på värmepumpen)
Detta var en av de märkligaste inlägg jag läst!
Det är klart att det går utmärkt att ha en vedeldad ackumulatortank som tillskottsvärme till en värmepump.
I vårt fall har vi en mindre pump på 4.5 kW som är inkopplads på husets returvärmeledning (låg temperatur). Om pumpen räcker till är shunten helt stängd för det hetvatten som kommer från tanken. Om innegivaren tycker att det blir kallt inne så öppnar shunten lite och släpper på lite vatten från tanken. Stigaren får då lite tillskott. Det spelar ingen roll om det är 100 gr eller 50 gr i tanken. Värmepumpen arbetar hela tiden mot lägsta möjliga temperatur oavsett tankens temperatur.
/Bosse

Hallå Orustbo,

jag har en gammal Nibe Fighter 1110. Var ej med vid installation av systemet, men jag skulle tippa på att det har ca 15 år på nacken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.