Jag undrar hur Göteborg Energi hade tänkt hantera min elförbrukning. Nästan 1 miljon kWh på 4 månader. :D :cool:

• elf.png
Börja spara till inbetalningskortet trillar ner i brevlådan ;)

Oj, vad har du för huvudsäkringar?

C
Minst en 1300A på huvudsäkringen iaf, om man tänker att förbrukningen har varit helt konstant och genomsnittlig. (Får ca 1260A konstant, räknar jag rätt?)

Edit: Har banverket skarvat in kontaktledningen på någon sträcka på din elmätare kanske?

Hehe...ringde GBG Ebnergi idag för att retas lite och visst har det tagits ut 985000 kWh genom min mätare. Det säger "datan".

Återkommer med uppföljning. Har börjat samla tomglas under tiden.

Går eltillsatsen mycket då eller är det mest kompressorn som gått?

Skämt å sido, kan det vara så att du fick en ny mätare under perioden, som då började om på 0? Ifall de inte registrerat ett mätarbyte korrekt så ser det ju då ut som att mätaren själv börjat om för att den nått taket och då kan det ju bli en hel del...

ordain skrev:
Går eltillsatsen mycket då eller är det mest kompressorn som gått?

Skämt å sido, kan det vara så att du fick en ny mätare under perioden, som då började om på 0? Ifall de inte registrerat ett mätarbyte korrekt så ser det ju då ut som att mätaren själv börjat om för att den nått taket och då kan det ju bli en hel del...
Du har helt rätt. De har bytt mätare och glömt rapportera in mätarställningen. Problemet är att de har bytt mätare fyra gånger och inte har en aning om verklig förbrukning.
Mitt hus är centralpunkt i avläsningssystemet. 18 andra hus kopplas till mitt mätarskåp som sedan skickar vidare trådlöst (Zigbee?). Det är tydligen den sista biten som varit problem.

Har de varit så mycket strul att de bytt mätare 4ggr så tycker jag att du ska ringa dom och säga att du inte vill betala ett öre för den perioden.. Är ju jobbigt med 4 avbrott.

Och kraftbolagen går det ju inte direkt dåligt för ekonomiskt så har du tur så går de med på de :)

Rrrrr skrev:
...Är ju jobbigt med 4 avbrott.
Har haft 26 icke planerade avbrott längre än 15 minuter sedan 2006. Västra Hisingen. Allt nytt.
Anledningarna är sällan de vanliga och man tappar hakan ibland. Vid två tillfällen har transformatorstationer exploderat. En gång utrymdes ett helt bostadsområde en mil från oss pga av branden i stationen som försörjde oss. En gång undrade jag varför den nybyggande grannen sprängde berg kvällstid. Det var transformatorn runt kullen som blev en fyrverkeripjäs. Vid tre tillfällen har högspänningskablar (5kV) smält.
Helt klart underdimensionerat system. Det är 5-ledarsystem på hela Hisingen pga av att man har haft svåra problem med jordströmmar och potentialskillnader.

100m ner i den bohusländska graniten ligger försvarets hemliga reservreaktor med tillhörande ställverk (du hörde det inte från mig :) )

Jahaja. Pratade med Göteborg Energi idag igen eftersom jag inte får några fakturor längre. De påstår dock att de både har skickat och att jag har betalt. Intressant.
När jag ber dem läsa upp anläggnings-ID, mätarnummer och kWh är det inte en siffra rätt. Fjärravläst medan jag sitter i luren dessutom. Det enda som stämmer är adress och kundnummer. Helt klart fel mätare. Frågan är dock vem som betalt min faktura?

Det krångliga i sammanhanget är att DinEl baserar sina fakturor på dessa felaktiga siffror. Dessa fakturor kommer till mig och jag har inte reflekterat över felet eftersom förbrukningen är rimlig.

Är bara räkningarna rimliga behöver du inte oroa dig.

Bambi skrev:
Är bara räkningarna rimliga behöver du inte oroa dig.
Du menar att jag skall ignorera det faktum att nätägaren inte skickar mig några fakturor längre? :cool:

Nej Johan, betala in en rimlig summa som du gjort innan sedan 2006, ingenting att oroa sig för. :)

Nej, jag lider med dig, svår sits, hoppas det löser sig till det bästa.

Redigerat:
Man kan ju bara skratta, Kalle med kollen jobbar inte på det elbolaget iallafall. Men en skrämmande tanke om det är så att det är luft i systemet och att det höftas till. Det enda det leder till är att elbolagen måste ta lite höjd för att vara på säkra sidan så det blir pengar över, äckligt mycket pengar dessutom. Jag känner direkt en obehaglig känsla av att jag betalar för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.