S
stiga_villa: oki får kika lite, har en tysk pump som e turkos till färgen kommer inte ihåg namnet, men den har funkat bra =)
8 svar · 14,2k läst
L
lordi: Hej, vilken framledningstemp, har du, och vid vilken utomhustemperatur? Har du inomhusgivare? Vilken värmekurva har du valt? Ett tips, kolla smutsfiltret som sitter på radiatorkretsen, så inte det är fullt med skräp
6 svar · 3,1k läst
Besserwissern
Besserwissern: Jag har idag ett golvärmesystem med pump, tryckkärl och en värmekälla som inte räcker till fullt ut på vintern. Jag tänkte komplettera detta med en elpanna, men så började jag fundera på att istället använda en acktank med elpatron- skulle det fungera eller vad är det som jag tänker fel på. Är det styrningen som jag missar om jag inte har en panna? Vänligen någon som kan bringa
0 svar · 1,8k läst
yxet
yxet: det beror på om man har kopplat ifrån värmen manuellt,annars så sköter den sig själv året runt om man inte stänger av värmen så behöver man "alldrig"göra något. just hur pumpen justerar värmen efter ytter temperaturen är inte jag någon fena på men kurvlutningen avgör ju hur mycket värme som pytsas ut vid en viss ytter temperatur,det är derför man inte ska ändra just
5 svar · 12,2k läst
S
hokanp: Kanske ligger det gips under klinkern.
4 svar · 11,7k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Tycker det låter orimligt högt. Men är det inte så de menar att driftkostnaden är 31000 kr/år. Jag betalar 1 kr/kwh. Jag bor i Sundsvall ca 230 kvm uppvärmd yta + eluppvärmt varmgarage.. Se min signatur.
12 svar · 5,7k läst
B
BigGitt: [citat] Perfekt. Tackar alla!
6 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Hur stort är huset och vilken oljeförbrukning har du haft? Om du tänker dig att värma huset med något som inte brinner så kan du behöva se över ventilationen också.
1 svar · 620 läst
S
Snabelost: yxet: Missade din kommentar så jag svarar på den nu: Problemet med avloppsvärmeåtervinning är att jag inte har något bra ställe att placera vvx'en på. Enda alternativet är att använda en duschkabin och dom är ju i sig en katastrof. Skall man få till något bra bör man nog ha källare på huset. Jag får nöja mig med att den varma ångan sugs in i ftx-aggregatet och ger någon liten
9 svar · 1,4k läst
K
KnutH: Hej Vet inte om detta är rätt forum, men försöker i varje fall. Vi står i begrepp att bygga om vår villa byggd 1986 och är då tvugna att byta ut vårt, i mitt tycke väl fungerande luftburna värmesystem, modell Bacho Minimaster. Systemet består av en värmeväxlardel samt ett värmebatteri som står för uppvärmningen av huset. Vi vill få upp systemet på kallvinden och funderar på
0 svar · 959 läst
Korpen
Korpen: Det var påfyllnadsventilen :)
6 svar · 3,1k läst
M
mrw: Hej Min cp låter väldigt illa av å till (kan gå dagar mellan). Låter precis som det är något som ligger å skaver inne i pumpen, har provat att lufta hur många gånger som helst men det har aldrig hjälpt. Min undran är om man kan öppna upp pumpen för att helt enkelt titta i den utan att man havererar den helt? Pumpen är en Perfecta Pivo 25-6u/130. Själva pumphuset se ut att bara
0 svar · 2,2k läst
R
Rigor: Under dagarna som kommer, blir det lite rörmeckande till... Jag har väldigt dålig skiktning och ska offra den ena förvärmings slingan till förmån av en övre laddkrets som styr in solvärmen i den övre delen av tanken när temperaturen stiger....med andra ord toppladdning. Riktigt hur parametrarna ska vara vet jag inte än? Förslag?
34 svar · 3,7k läst
·
H
hama65: Hej! Försök att köpa ett med inbygd fläkt. Blir mycket trevligare och jämnare temp i garaget.
1 svar · 3,5k läst
·
GK100
GK100: Det skulle till ganska speciella omständigheter om inte en pump av normal villatyp skulle räcka till även vid den tillbyggnad du gör. Troligtvis inget du behöver bekymra dig om.
4 svar · 1,0k läst
A
appotinn: Efter en ganska värmemässigt ohållbar vinter så har vi beslutat oss för att uppgradera/byta ut värmesystemet. Vi har vattenburet system och tänkte byta till en ny vedpanna och nya acktankar, jag har kollat in ett paket som verkar otroligt prisvärt. Någon som har erfarenhet av det? http://www.blocket.se/kalmar/Vedpaket_focus_eco_nature_37990_kr_22384283.htm?ca=2&w=3
0 svar · 646 läst
L
Lidan: Hej! Jag står inför att installera bergvärme. För att komma undan lite i kostnader tänkte jag lösa det med radiatorerna i "gamla" källaren själv. Den delen som har golvvärme är tillbyggd och den andra delen är äldre (1945) dock isolerat utvändigt. Jag vill bara försäkra mig om att jag tänker rätt. Min tanke är enligt bilden, att dra 18 mm PEX som jag bilar ned i plattan och
0 svar · 1,8k läst
·
D
drik: Hej Vi ska bygga en vinterbonad gäststuga på garagetaket då vår tomt är en sluttningstomt. Dvs i ena änden kör man in bilen och i andra änden är det jord upp till taket.I samband med detta ska garaget dräneras om då den förra klåparen inte gjorde det riktigt. I samband med dräneringen kommer vi även gräva ner avlopp och i samband med detta funderar vi även på att gräva ner en
0 svar · 2,5k läst
scubasteve1983
scubasteve1983: Jag har fräst 20mm golvvärmeslang i mitt 35mm trägolv och lagt 8mm laminat på. funkar skitabra. Men hör direkt med golvvärmetillverkaren, LK eller Uponor t.ex. han vet bäst.
2 svar · 1,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Nu sa han ju att han skulle lägga 25mm furuplankgolv som han ska skruva fast. Går ju inte så bra då med sån där folie. Och lägger man resistiv värmekabel/värmefolie så får man inte lägga/ställa något på golvet som försvårar värmespridningen (tjocka mattor, möbler osv) Den enda seriösa lösningen är T2 röd med reflecta skivor = svindyrt.
3 svar · 1,1k läst
P
pekivan: [citat] Ok så jag bör spara ca 15-20.000 kwh / år. Detta blir väl ca 20.000 kr med dagens elpris eller? Vågar man sikta på att klara detta innan 31/12? Med tanke på ROT-avdrag och konverteringsstöd? Såg ett exempel på ett annat forum enlig följande: Pris för komplett bergvärme (allt) : 229.000 kr inkl moms Efter ROT och Konverteringsstöd så blev det netto: 150.000 kr. Om jag kör
11 svar · 825 läst
mhg_3
mhg_3: Vi går och kikar efter braskamin till vårt kommande husbygge och har på nätet sett en kamin som heter Wiking Atlantic som faller oss mycket väl i smaken. Enligt en butik vi varit i kontakt med som kan ta in den men egentligen inte säljer den så är det en bra produkt. Någon här som har något bra/dåligt att dela med sig om denna? Tack :D
0 svar · 1,0k läst
B
BigGitt: www.ivarssonsverige.se Hydropanel
10 svar · 2,0k läst
Göran.W
Göran.W: Det enklaste hade varit att ta ut en elektriker som kolla på hur det ser ut så man inte får någon otrevlig överaskning. Men generelt så bör ni nog köpa en tre fas pump om ni bara har 16A huvud säkring för om man tar en en fas pump på 6kw så kräver den ca 10A och då kan man inte belasta den fasen med någon elpatron utan bara dom andra 2 och då får elpatronen bara 4kw i effekt.
16 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: Två 90-graders klämringskopplingar? Eller också går till närmsta VVS-butik och ber dem kröka till en rörstum som passar.
1 svar · 464 läst
R
roybean: hur ser resultaten ut i övrigt, har du möjlighet att lägga upp energibalansen i "tabellform"?
4 svar · 1,4k läst
I
ichgary: Hade jag varit dig hade jag nog kopplat solvärmen att endast jobbar mot den första tanken.. Och ja, du kan ladda ur samma väg som du laddar i, men se till så att det är kortare rörlängd till tank än panna. Dvs så nära tanken du kan.. En fördel med att koppla så är att du kommer ha varmvatten direkt när pannan är tänd eftersom du har en TVA..
5 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Om det är konkopplingaså hjälper det föga med klet på gängorna tyvärr, likaså hjälper det inte på konan heller. När tar isär det så kolla hur konan ser ut (på båda halvor) så det inte ligger smuts emellan eller att den kommer snett när du monterar ihop det.
10 svar · 4,7k läst
P
p.malmis: Hej! Jag blir inte klok på hur siffrorna i tulikivis katalog. Tex: så har PATHA/F Nominell effekt på "hela" 2,6kw och en avsvalningstid på "hela" 33h ner till 25% och klarar "Bara"att värma upp till 90kvm väger "bara" 1800kg. Medans den betydligt tyngre (2500kg) har en nominell effekt på "bara 2,3kw och en avsvalningstid på "bara" 27,5h men klarar att värma upp till 100kvm. siffror är
10 svar · 14,4k läst
B
BigGitt: Läs #5. Det var en annan tråd jag tänkte på men denna visar risker...
6 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.