2 696 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Rökgastemp gjutjärnskassett, ta vara på värmen
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hej,
Jag har eldat ett par säsonger nu i vår gjutjärnskassett. Den ger ju bra värme och så, men jag funderar på hur mycket som drar ut till kråkorna. Vad är normal temperatur på rökgaserna som går ut genom skorsten från en kassett i öppna spisen? Skulle man kunna få ut mycket mer värme om man stoppade in någon form av värmeväxlare med fläkt i rök-kanalen? Platsmässigt vore det möjligt att knacka ett hål i murstocken ovanför att leda rökgaserna igenom. Det är en stor öppen spis.
Är det bara dumsnålt eller en bra ide'?
Jag har eldat ett par säsonger nu i vår gjutjärnskassett. Den ger ju bra värme och så, men jag funderar på hur mycket som drar ut till kråkorna. Vad är normal temperatur på rökgaserna som går ut genom skorsten från en kassett i öppna spisen? Skulle man kunna få ut mycket mer värme om man stoppade in någon form av värmeväxlare med fläkt i rök-kanalen? Platsmässigt vore det möjligt att knacka ett hål i murstocken ovanför att leda rökgaserna igenom. Det är en stor öppen spis.
Är det bara dumsnålt eller en bra ide'?
Om du har en elektronisk stektermometer så kan du sänka ner proben i skorstenen när du eldat ett tag så får du en uppfattning om rökgastemperaturen. En kassett gör den öppna spisen mycket bättre, men ännu bättre är en eldstad som från början är bättre än en öppen spis. Det finns vattenvärmare att sätta på skorstensrör, men en luftvärmeväxlare tror jag kan bli problem att sota. Värmeväxlare inbyggd i murstocken tror jag kostar mer än det smakar.
Erik
Erik
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Jo, sotarn skulle nog få krupp om man korkade igen kanalen med en värmeväxlare. Tänkte inte så långt.
Känns bara synd att en massa go värme åker ut i atmosfären...
Det är en murad skorsten, så vattenvärmare för skorstensrör tror jag blir svårt att applicera.
Känns bara synd att en massa go värme åker ut i atmosfären...
Det är en murad skorsten, så vattenvärmare för skorstensrör tror jag blir svårt att applicera.
Klicka här för att svara