Hej,
Jag bor i nybyggt hus sedan i våras. Den korta tid det var kallt då så funkade pannan dåligt. Jag skyllde det på etablering av borrhål och torkning av hus mm. Nu när det är kallt igen funkar den forfarande dåligt.

Jag har sökt igenom hela internet och bläddrat i alla papper. Förstår fortfarande inte helt vad som är fel.

Pumpen kör då och då och pumpar runt varmvatten i golvvärmeslingorna. Sedan slutar den och tempen blir snabbt låg igen.
Gradminuterna börjar ticka mycket långsamt, trots att det är stor skillnad mellan värmekurvans börvärde och ärvärdet för framledningstempen.

Vilka värden är det som används vid beräkning av gradminuter? Jag tycker det borde vara beräknad framledningstemp minus ärvärdet.
Problemet verkar vara att beräknad beräknad framledningstemp inte kommer från värmekurvan. Den antar hela tiden värdet jag knappar in som minsta framledningstemp. (Som fram till idag stått på 25)
När jag ändrar den till 30 tickar gradminuterna snabbare.

Någon som förstår mitt problem och vet vad som är fel? (hos mig eller pannan)

mvh

/Hasse

C
Vad visar den för utetemp, och vad är den inställd på att gå över i vinterläge vid för temp?

Den visar 9 grader ute. den senaste veckan har det varit runt 10 och någon natt under 0.
Vinterläge har jag inte sett något om. Var hittar jag det?

/H

C
Det heter nåt med högste utetemp för värmeproduktion eller liknande, kika i manualen. Är det över det så går den mot lägsta värmebärartemp och inget annat.

C
Meny 4.9.2 och 4.9.3 är intressanta i sammanhanget. "Stopp av värme" i 4.9.2 var det jag tänkte på ovan.

Jag såg det. Min stopp av värme stod på 15 grader och filtertid 24 timmar.
Tycker dock att medeltempen borde varit lägre än 15 grader den senaste tiden.
Har ändrat till 20 nu.

Beräknad framledning 1 styrs fortfarande av min lägsta framledningstemp. Ska det vara så?
Jag hade förväntat mig att det skulle vara värdet från värmekurvan som står där.

Jag checkade bort rumsgivare (meny 1.9.4). Då ändrades börvärdet.
Nu har jag läst lite mer om vad rumsgivare är. Vet inte om jag har en sådan inkopplad.
Kan alternativet ändå finnas i menyn?

C
Det lär det göra. Innegivaren ser precis lika dan ut som utegivaren, en liten dosa som ska sitta monterad på ett bra centralt ställe i huset (eller på norrsidan på ytterväggen gällande utegivaren). Har du innegivare aktiverad utan att ha nån inkopplad lär det gå åt h-e. Du kan lätt se det om du står i startbilden i menyn, uppe till vänster, "inomhusklimat", står det en temperatur inne i huset s.a.s. så lär det vara en innegivare inkopplad.

Ok. Då har jag inte någon innegivare inkopplad. Nu börjar det klarna lite. Kände inte direkt något förtroende för installatören av pumpen när det skedde.
Nu är det ännu lägre. Han har till och med varit och tittat på den i våras men inte hittat felet. Fläkten till FLM var dessutom inte påslagen...

Tack för hjälpen! Hoppas det blir lite varmare snart. Golvvärmesystemet är trögt, så det känns inget ännu.

C
Har du fått nån innegivare? Den ingår nämligen i pumpinstallationen normalt sett. Kan vara bra att ha.

Jag ska ta upp det på telefon i morgon. Har inte fått någon sån.
Huset ligger i soligt läge men också utsatt för vind. Tror det är nödvändigt med en rumsgivare och inte bara köra på utetemperatur för att få bra inneklimat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.