Värme allmänt
gonebad: hejsan. skall flytta in i ett hus med massa värme alternativ. kw pris är 1kr. alternativen är. pellets luft/vatten el patron även öppen spis för eldning som kan värma ca:40% av huset. huset är på 150 kvm och bra isolerat. lutar åt att köra luft/vatten men vill kolla vad andra med hus tycker. är i södra sverige. alla tips och diskussioner är mkt välkommna.
HJFF1969: Har några funderingar, tänker bygga om min acktank så att jag kan montera den liggande trots nackdelarna det innebär, är det något man bör tänka på förutom så stora anslutningar som möjligt, är det någon fördel att sätta en plåt på insidan för skiktningens skull? Tänker även sätta in en kopparslinga, är en spiral bättre än en platt slinga.
R Göran: Har du luft i varmvattensystemet läcker det mindre. Kanske det blev mindre med luft vid bytet och då läcker det snabbt eftersom trycket byggs upp mycket snabbare. Kan även vara en bidragande orsak.
mexitegel: Kickspacen är en fläktkonvektor och kräver således el. Dock låter de tangetialfläkar som sitter i dem väldigt lite om du inte kör på högsta flakthastighet. Hittade en gammal offert på 5,5 kilo pengar per styck... Är du osäker så förbered för en kickspace men sätt in den i efterhand om värmespridningen inte räcker.
Matss: Har du nån shunt idag? Eller hur styr du hur varmt vatten som skickas ut? Tror att det bästa är att ansluta acken till k.ugnen och ta ut värmen på röret emellan via en shunt.
gerogwaa: Har jag stående i vardagsrummet sedan 25 år. Nu har en av de två sidostenarna i eldstaden, som skyddar sidokanalerna, spruckit. Jag har letat runt på nätet och kan konstatera att modellen utgått (sedan länge?) ur Cronspisens sortiment. Förra gången (kanske fem år sedan) lyckades jag hitta nya på nätet, men nu verkar det kört. Någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta stenarna
Yrrol: Jag har ett papper, där de gamla radiatorernas watt stod.. detta har jag för att gå vidare vid nyköp.. Men de är räknade på mycket högre ledningstemperaturer. Blir det då fel utav mig att utgå ifrån de watten jag som kommer köra mycket lägre på rören.. JAg tycker ju watten borde vara de samma iaf?
Yrrol: 552 watt tidigare... Z formad hall utan värme i andra änden - bara vid ytterdörren... blir inga dörrar, öppet till köket, och öppet till vardagsrummet - vardagsrum och kök är nu öppen planlösning ihop.. men jag har satt nytt fönster som ni ser i bakgrunden, lite tätare, och tänkte ta bort den radiatorn där under, alternativt ta den smalaste som går, dvs en c10 och bygga om
MathiasS: Jag hade kört med det mest prisvärda av dessa alternativ, alternativt det som finns att tillgå om leveranstid spelar roll. Utseendet i detta fall tror jag inte spelar någon roll alls. Däremot skulle jag undvika radiatorer som är bredare än fönstret, det tycker jag inte är snyggt.
lordi: [citat] Ok, eftersom du inte får varmvatten från pannan så behöver du troligtvis inte ha så höga temperaturer, som jag skrev ovan. Men de ska stå på olika värden. Tex 50, 40, 30. Det är inte säkert att patronerna sitter på olika höjd. Din panna har tre effektsteg, för att annars så blir det så att säga "fullt ös, eller inget" Har du gamla termostater med osäker funktion, så
Yrrol: Hafa själva har inte nämnt watt eller något... Tycks inte hitta någon återförsäljare som anger det heller... på handdukstorken Ellips från Hafa.... (vattenburen) Någon som vet?
Gabbe1: Min erfarenhet är att det blir en mycket jämnare värme med en kassett i en murad konstruktion. Det blir inte så jättevarmt snabbt, men å andra sidan får du en härlig eftervärme långt efter avslutad eldning. Efter 2-3 timmar lugn myseldning är vår murstock varm ca 12 timmar efter, vi eldar i en öppenspis och kassett med fläktkonvektion.
au1997: Hej, Vill lägga in vattenburen golvvärme på entreplan i en villa från 69. Plattan ligger på sprängsten och makadam, är tunn och utan isolering. Det är lågt i takhöjd så jag vill inte bygga mer än 10cm på höjden. Kan någon rekommendera hur jag kan bygga detta? Snickarn rekommenderar 5cm frigolit med spår för rören samt aluminium reflektorer i spåren, eventuellt lite flytspackel
Johan Gunverth: Tja, du skriver ju bergvärme själv, så varför inte? Vi har en Thermia Diplomat 12 till 280m2. Funkar fint även när det har varit smällkallt som i vinter. Ingen tillsatsvärme.
Johan Gunverth: [citat] Får se lite hur vi gör. Kanske flänsar direkt i rökgången, ett rejält paket slingor runt detsamma eller en kombination av båda. Det finns ett 30 mm utrymme mellan bakstycket och eldstaden där man kan dra rören och sedan vidare jämte hålet för friskluftsintaget. Alternativ gör man en välvd extraplåt på baksidan för utanpåliggande rör.
pr95: Går med största sannolikhet bra! lite om skorstens area /dim. : http://www.woodheat.org/chimneys/aboutchimneys.htm
BigGitt: Beror på storleken av badrummet. För 4kvm är det dyrt. För 10 är det ok.
ryabacken: Jag har två 500 liters tankar, en atmos vedpanna och en laddomat 5000 med styrenhet 3000. Systemet skall via en kulvert försörja en Nibe 360 frånluftsvärmepump.. Kan jag använda laddomaten till att försörja tankarna eller ska jag köpa en laddomat 21?
v94_hos: Få ner dt, det är bra för vp.
traktore: Tack Matss för svaret, ska tänka om nu. Det var en bättre lösning att shunta vattnet. MVH traktore.
knatte: Ska just nu lägga ett värmegolv över ett cementgolv i källaren...när jag läser instruktionen så ska man lägga en fuktspärr (0,2mm plastduk) ovanför värmeslingorna. Är detta rätt?...jag skulle nog vilja att mitt golv ska "andas" och inte stänga in ev fuktvandring i golvet eller bland elslingorna. Vad anser ni som kan det här?
pbengtsson: Vet inte om det finns program, men 45m täcker ju en viss yta, dela in plattan i dessa zoner, lägg ut slangen 15-20 cc. Det finns meteranvisningar på slangen så du ser rätt snabbt om 45m var rätt längd. Några meter hit eler dit spelar ingen roll. Kapa inte upp slangen i 45m bitar innan bara. En övning kan vara att ta ett rep i rätt längd och provlägga, måla sedan med sprayfärg så
XLM: Vid duschen skulle jag nog vilja ha golvvärme, klinkers känns så kallt att gå på. Kanske borde tillägga att det är bastu, dusch och omklädningsrum som ska värmas upp, totalt ca 15m². Idag finns ingen uppvärmning alls där så radiatorer är också en utgift.
2an: Är väl bara att stänga dom slingorna/fördelare där man inte vill ha värme t.ex på sommaren
pommesfrites: Är spekulant på ett hus där värmekällan måste bytas från gas till något annat inom kort eftersom gasen stängs av. Bergvärme är huvudalternativet. Nu råkar det vara så att huset (trä byggt på 20-talet) redan i nuläget har lite småproblem med fukt i källaren (som är delvis inredd). De delar som är inredda är gjorda med ett visst mått av försiktighet (ingen kontakt mellan