1 136 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Termostat/ventilval, vad tänka på?
Finns det bättre eller sämre alternativ när man bygger ihop en komplett radiator, är det något speciellt man bör tänka på?
Finns det tex någon risk för temperatursvängningar med varierande returtemp som följd?
Skulle man kunna använda Danfoss RA-G för självcirkulation eller tillsammans med cirkulationspump?
Kan difftrycket någonsin bli så stort att ventilen tvångsöppnas?
Finns det tex någon risk för temperatursvängningar med varierande returtemp som följd?
Skulle man kunna använda Danfoss RA-G för självcirkulation eller tillsammans med cirkulationspump?
Kan difftrycket någonsin bli så stort att ventilen tvångsöppnas?
Har det någon praktisk skillnad mellan vintil ra-g och ra-n om förutsättningarna är grova ledningar, självcirkulation samt radiatorer stora som möbler?
Hittade dessa värden, skillnaden är ju dubbel men vad innebär detta i praktiken?
ra-g 15: kv=1,25 kvs=2,06
ra-n 15: kv=0,040-0,73 kvs=0,9
Någon som har nån uppfattning om strömningsförluster med att använda ett färdigt radiatorkoppel eller använda sig av separata rör?
Hittade dessa värden, skillnaden är ju dubbel men vad innebär detta i praktiken?
ra-g 15: kv=1,25 kvs=2,06
ra-n 15: kv=0,040-0,73 kvs=0,9
Någon som har nån uppfattning om strömningsförluster med att använda ett färdigt radiatorkoppel eller använda sig av separata rör?
Om du ska köra med självcirkulation är det knappast att tänka på annat än RA-G.
Inte heller färdiga koppel, man får spara på det lilla drivtryck man har och koppel har lite av en labyrint inbyggt.
Använd så grova rör som möjligt inom rimliga gränser tex 3/4" R20 om det inte är små element då 1/2" R15 passar.
Värdet kvs innebär en standardiserad ventilkoefficient dvs hur många m³/h som passerar vid ett difftryck på 1bar över ventilen. Omräkningen av flöde vid andra tryck sker sen pga det kvadratiska beroendet genom:
Qp = kvs x √p, alltså ger 25kPa 0.5 x kvs och 200kPa 1.4 x kvs.
Inte heller färdiga koppel, man får spara på det lilla drivtryck man har och koppel har lite av en labyrint inbyggt.
Använd så grova rör som möjligt inom rimliga gränser tex 3/4" R20 om det inte är små element då 1/2" R15 passar.
Värdet kvs innebär en standardiserad ventilkoefficient dvs hur många m³/h som passerar vid ett difftryck på 1bar över ventilen. Omräkningen av flöde vid andra tryck sker sen pga det kvadratiska beroendet genom:
Qp = kvs x √p, alltså ger 25kPa 0.5 x kvs och 200kPa 1.4 x kvs.
Ok, då använder jag mig av RA-G ventiler och raka rör, hade tänkt mig 22mm rör som får försörja 2 radiatorer med ca-mått 500*1100, bägge av typen **33, från stammen trodde jag det skulle räcka med 15mm kopparrör, dessa blir bara 2-3dm långa, man skulle ju kunna använda sig av en RA-G 20 och förminskningshylsor för ännu bättre ventilgenomströmning.
Ja, kan du hålla dig till R20 på ventilerna är det säkert en stor fördel, du kommer att förlora mest över dem jämfört med övriga delar av systemet. De klenare korta rören stör ju inte mycket, mest av praktiska och kanske estetiska skäl skulle jag nog köra 22mm till ventilerna också.
Du har väl skaffat radiatorer med R15 anslutning? Vanligt är ju annars R10 om man inte ser upp med det.
Du har väl skaffat radiatorer med R15 anslutning? Vanligt är ju annars R10 om man inte ser upp med det.
Redigerat:
Ska försöka hålla mig till R20 och söker för fullt, Kanske denna ( RSK 4819033) funkar mellan radiatorn och en R20 RA-G?
Radiatorerna är inte inhandlade än men kommer att köpa med 15 anslutning, har inte hittat något fabrikat med större.
EDIT// Vet inte riktigt vad jag pratar om än, måste kolla vidare eller om någon har nåt tips?
Radiatorerna är inte inhandlade än men kommer att köpa med 15 anslutning, har inte hittat något fabrikat med större.
EDIT// Vet inte riktigt vad jag pratar om än, måste kolla vidare eller om någon har nåt tips?
Redigerat:
Hur gör man egentligen?
Anslutningen på radiatorn är DN15 och anslutningen på ventilen är DN20 och då behövs en förstoring mellan, går det med en vanlig och lin eller finns det speciella med oring som tätning?
I inloppet till ventilen kan man väl sätta en vanlig halvkoppling med klämhylsa för 22mm rör?
Anslutningen på radiatorn är DN15 och anslutningen på ventilen är DN20 och då behövs en förstoring mellan, går det med en vanlig och lin eller finns det speciella med oring som tätning?
I inloppet till ventilen kan man väl sätta en vanlig halvkoppling med klämhylsa för 22mm rör?
Klicka här för att svara