Nu är min Atmos kopplad till Nibe 360 p via en laddomat N.

Nibes inkoppling för ved gör att när pumpen normalt behöver köra värmepatron så väljer den värmen från vedpannans värme istället.

Jag skulle ju dock vilja att även kompressorn är avstängd och all värme kommer från vedpannan när där finns värme..

Nån som vet receptet?

Jag har samma inkoppling som du men med en kamin istället för din panna. Enda sättet jag har hittat är att sätta 360'n på "elpannedrift" och vrida ned tanktermostaten till säg 15C. Då kommer den alltid vilja hämta värme från tanken. Utan att start kompressorn. Det är lite krångligt då man måste ställa om till "servicemeny" för att hitta "elpannedrift"

Vilken termostat ska ner till 15 menar du?

Jag menar termostaten som sitter i ackumulatortanken som är ihopkopplad med 360'n (om du köpt Nibes dockningssats dvs). Över 15C acktanken kommer då 360'n starta laddomat N för att hämta värme. Under 15C kommer 360'n start sin inre elpatron. Du kan ju förstås välja en annan temp än 15C eftersom det kan hinna bli ganska kallt i huset om du inte eldar...

Ok, jo det är nibes dockningssats jag köpt. Men om man gör på detta vis är det antingen elpatron eller vedpannevärme..

Önskvärt hade ju varit om den först kopplade in kompressor och sedan elpatron i de lägen det saknas värme i vedpannan. Känns lite piss just nu när tankarna har 90 graders värme och kompressorn är igång och drar ström..

Jag provar och göra som du, det verkar iallafall vara en snabb och enkel lösning

Ja enda sättet jag hittat då är att välja vinterläge (obs! ej auto) och vrida ned tanktermostaten till ca 35C. Då kommer det vara en kombination av kompressor och laddomat N ned tilll 35C. Under 35 C kommer det vara en kombiation av kompressor och elpatron.

(läste inte riktigt i ditt inläg #5)

Det borde finnas ett "dockningsläge" precis som du beskriver. Det borde inte vara så svårt för Nibe.

För min del vill jag att den ska ha kompressorn igång så mycket som möjligt då vi bara har 500L tank och liten kamin som ej räcker till riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.