Värme allmänt
Göran.W: Cortens stålet vrider sig i hettan vilket jag vet av egen erfarenhet. Gör själv keramiken http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59373-gjuta-keramik-sjaelv.html
cheetah1: Som du säger, det lär nog inte påverka nåt. Det är möjligt förstås, att det under vintertid kan hålla värmen bättre om solen skiner på marken, men det kompenseras kanske å andra sidan av att snön smälter bort så det isolerar sämre, dessutom är det ju inte sol särskilt lång stund under vintern.
Matss: Alt. 2 funkar också med en så liten tank, det räcker med en hjärtvägg mitt under tanken som stöder bjälklaget
myrstack: Såklart upptäckte jag att något inte var normalt just som telefonsupporten hos uponor slog igen för helgen! Eftersom jag inte lekt innan med elpatronen innan i min elpush tänkte jag kolla och se hur mycket snabbare golvet torkar efter en dusch med den inkopplad. När det är lite drägligare temperaturer ute tänkte jag att man kunde unvika att göra en bastu i badrummet. Har hittils bara
StefanKarlsson: Vi har provat att stå tillsammans - inget brak! Vi har dessutom fått reda på att golvvärmen tydligen är ingjuten i betongplattan så nu känner vi oss lugna! Tack för tips! (Återkommer om vattnet trots allt börjar spruta...)
Matss: Är det en jätteliten läcka så är trycket nere på noll snabbt, med 99,9% sannolikhet är slangen tät om du har tryck kvar. Och trycket varierar med temp.
Arisaevar: Vi har tänkt oss köpa en gjutjärns kamin från Jötul närmare bestämmt en F400. Finns det någon som har eller har haft en sådan och vad tyckte ni om dom.
sillstryparen: Hej. Jag ringde sotaren för att kolla om han hade tips om brandspjäll. Jag läste tidigare i en (stängd) tråd här på forumet att man inte behöver isolera imkanalen (i mitt fall Spirorör) från köksfläkt till skorsten om man har brandspjäll. Sotaren sa att man alltid måste isolera även om man har brandspjäll och då är det ju ingen vinst (arbetsmässigt) med brandspjället för mig
cheetah1: Värmen från värmepumpen kostar nog inte hälften av värmen från fjärrvärmen...
egge: Ursäkta för sent svar. Se bifogad bild för skiss över mitt system. Jag ser nu att ventilerna V1 till V4 möjligen inte är korrekt markerade för sommardrift (röd = stängd, grön = öppen) men du kan säkert förstå principen för att snylta lite på värmen i manteln till golvet. Det är shunt + pump på golvvärmeslingan ja, Förra året och i år har jag däremot testat en annan
Majgårdarna: Ett förslag 2 st 1500L tomma tankar från rinkabyrör 9.100,00 kr/st En st Baxi TVA ca 10000 kr/st Vedpanna Effecta Lambda 60 Ca 50 000kr
Yrrol: Okej... :) eller som nibe svarade; 1145/1245 har väldigt hög kapacitet och kan producera 65 gradigt vv, med en blandningsventil kan vi då få ut 15-20% mer än den angivna volymen.
mexitegel: Ibland tar det tid att få svar - ibland får man inga alls. Jag är ingen expert på pipor men ska se om jag kan ge dig lite matnyttigt ändå. Hur dina eldstäder är anslutna idag och hur du kan ansluta nya kan sotarn bäst hjälpa dig med. Han måste ändå godkänna installationen i slutändan. Regelverket kan variera en del och hur reglerna såg ut på 70-talet vet jag inte. I dag får du
Superjet700: Har fått offert av en känd hustillverkare på ett hus med en Nibe F750 frånluftsvärmepump, den är prissatt i offerten till 85031:- vilket känns ganska rimligt. Däremot om jag väljer fjärrvärmeväxlare med FTX-ventilation så kostar detta 87395:- alltså 2364:- dyrare. Känns detta rimligt? Enligt hussäljaren är det ventilationen som kostar, huset är ett 2-planshus på ca 180 kvadrat.
Avemo: Generellt är inte lätta kaminer lämpade till varmhållning. De ger för mycket värme när man eldar och kallnar fort när elden slocknar. En kakelugn, rörspis eller täljstensugn som väger något eller ett par ton går att ha som primär värmekälla även om det innebär en påtaglig arbetsinsats. Kaminer i gjutjärn eller plåt samt täljstenskaminer som bara väger ett par hundra kg är
KBJ: Ska bygga 65m2 garage. Vill hålla det varmt vintertid, kanske +5 vanligtvis men kunna höja då ska jobba där. Vi har dag&nattström, vill använda billigare nattström så mycket som möjligt. Garaget separat från huset. Undrar över bästa uppvärmingsalternativ: 1. Elradiatorer: Billigt, enkelt, inget problem med kondens på fönstren. Inget ackumulerande system. Kallt golv. 2. Elslingor i
Jan-Å: Kan ju finnas åsikter eller rent av erfarenheter som visar på risker men vi har som sagt inte märkt av några problem. Båda husen vi gjort så i har varit väl dränerade och hade inga fuktproblem i övrigt. Jag har uppfattat fuktproblemen så som jag skrev att det är under perioden när man har den avslagen som det kan hända, inte att de delar av plattan som är ouppvärmda skulle drabbas.
bybackarn: Svetsa i hop pe slangen med electrmuff sedan är det bara att gjuta!!
bybackarn: Hej. Det är tvunget att vara trycklöst från värmekretsen. Sedan spelar det ingen roll om det är varmt eller kallt, men du skall ha 0,2 bar mindre i förtryck mot driftstryck. Drifts trycket är 0,1 bar/m. Exempel översta radiatorn sitter på 8 m över pannan då skall förtrycket vara 0,7 bar och drift trycket minst 0,9 bar. Du fattar nog prinsipen.
sweFredrik: Jag planerar att ha glycol i slingorna till garaget för att ha möjligheten att kallställa samt ej riskera frys vid elfel mm. Tanken är att ta en genomströmningsvärmare från en gammal(-96) oljepanna (Nibe City). Värmeväxlaren är på 1.5 liter, Jag kan plocka av växlare, kopplingar och cirkulationspump. Jag har 30 m kulvertslang till garaget från pannrummet, är det då något negativt
Yrrol: Kollade lite på deras sida, jag vet dock inte hur jag ska kunna omvandla för rättvis jämförelse, samt så vet jag inga priser heller iofs. Hittills bara hittat en butik men de säljer bara enkelpanel, inte kompaktmodellerna. Detta var vad jag fick ut ur Korads sida: [citat]
Yrrol: Då jag såg att mina gamla är Thermopanel så ringde jag dem och ställde lite frågor. Han ansåg inte det var problem då Thermopanel har anslutningsmöjlighet på sidan och då kunde jag använda lite vinklar att koppla det samman. De hade dock inga färdiga lösningar - lite kasst då det trotsallt är deras gamla paneler jag tänkt ersätta så fler borde ju stött på problemet... Purmo
Sölve: Well, det jag skrivit bygger på tron att en shunt har en by-pass (som i bilden nedan hämtad från http://www.floore.se/filer/installation_FS36.pdf). Det vatten som inte tas in släpps förbi. En person jag talade med på telefon idag hävdade att shunten stänger förbindelsen mellan värmekällans tillopp och retur då slingan inte behöver värme. Rätt märkligt att inte ens wikipedia kan
Göran.W: Torkskåp med avfuktare är ingen direkt nyhet för dom har funnits i många år problemet är nog snare att dom kan ta bra betalt för skriver man drar 1\3 el jämfört med tork tumlare köper folk det för att spara energi utan att tänka på hur många kw el dom får för pris skillnaden.
ubbla: hej, har lite funderingar innan jag lägger ner värmegolv i källaren. Var tvungen att fixa lite avlopp och så var golven ganska dåliga i källaren så golvvärme tycker man ju givetvis och tyckte att lk system på rinkeby rör var prisvärt och verkade vettigt. Tyvärr väldigt struligt att få en spec och ritning över helheten dock. Men man har ju läst en massa nu om fel och brister, för
BigGitt: Jag gissar att den måste ha en separat elmätare i centralen...
olle45: Hej CTC har eller har haft en typ draglucke regulator som stänger primärluckan när veden brunnit färdigt ! Den lösningen borde gå att utföra på vilken draglucke regulator som helst, Tips att prova Så här kan en enkel lösning se ut..( funkerar på så sätt att när dragarmens vinkel lyfter kedjan, i kedjans ända som ligger löst på dragarmen när veden närmar sig utbränd öppnar