Ska huset byggas vid vatten kanske sjövärme skulle vara en ide, Skillnaden mot att man stoppar markslangen i ett hål är att man då fäster vikter på slangen o lägger ut den i sjön vilket gör det billigare än berg/jordvärme då man slipper borrning/grävning..
Visst går det ha pellets oxå, När tempen är nerställd så blir det inte så mycket aska pga låg förbrukning men å andra sidan är en pelletsanläggning med solfångare o acktank o vad det innebär dyrare än bergvärme..
Pelletsanläggning inkl solfångare får du räkna kostar minst 150000:-, Bara materialet går nästan på de..
Med storlek på 130 m2 blir det minsta pumpen på typ 6 kW o 140 borrhål vilket blir dryft 100000:- men slår pelletsuppvärmning inkl sol i driftskostnad för med golvvärme får du ett cop på ca 4 o om du isolerar enligt normerna ska det huset dra max 14300 kWh/år vid åretruntboende vilket då gör ca 3600 kWh/år med bergvärme o med pellets kommer de gå knappt 3 ton/år om du får ut 2700 kWh/år från solen..
1 ton pellets kostar 2700-3000:-/ton så vp har halv driftskostnad jämfört med pellets+sol..