Tjenare,

Börjar blir lite kallt här i dalarna nu så idag drog jag igång pelletsanläggningen. Allt funkar som det ska och så men cirkulationspumpen låter mycket mer än vad jag har för mig att den gjorde förra vintern (har bara bott i hus under en vinter). Det är som ett fräsande ljud. Jag har testat att lufta den men det ger ingen skillnad.

Pumpen har varit igång under större delen av sommaren och varit tyst. Det är först nu när pannan är igång som den låter.

Tycker även den känns varm, men är osäker på om det är onormalt..

Tacksam för tips.

Jag skulle gissa på luft. Fortsätt att lufta.

Jag kan inte mycket om VVS alls, men som jag gjorde var att stänga av pumpen och sedan lossa på mittenskruven på pumpen. Det började då komma vatten direkt. Ingen luft pös ut först. Då borde det väl inte vara luft i den?

Prova att lufta på elementen.

Hmm. Det testade jag förstås inte igår. Gjorde det dock för några veckor sedan, men ska testa det ikväll. Tänkte att problemet var lokalt vid pumpen då det bara är där det låter..

Verkar ha hjälpt med luftningen. Den låter då i alla fall väldigt mycket mindre nu. Jag avvaktar några dagar få se om det stabiliserar sig helt.

Gör det inte det så är det bara att fortsätta lufta.Tillslut försvinner det.

Och sätt fart på elementvattnet så du har så varmt som möjligt som går ut innan du stänger av pumpen och luftar, är vattnet varmt så drivs luften ut lättare.

Jep. Så var det. Luftade direkt efter att pelletsen eldat klart, så det var så varmt det gick..

Min VVS kille luftade pumpen medans den var igång, det hjälpte en hel del...

Jag luftar alltid med pumpen i gång och det funkar utmärkt hemma hos mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.