747 läst ·
6 svar
747 läst
6 svar
Sol
Någon som har koll på Solenergi
jag har sen solfångar e för varm vatten, går nu i tankar på att bygga ut systemet till solceller för el
pris? effekt? pengar tillbaka på investering?
alla förslag kommentarer är välkomna
jag har sen solfångar e för varm vatten, går nu i tankar på att bygga ut systemet till solceller för el
pris? effekt? pengar tillbaka på investering?
alla förslag kommentarer är välkomna
Jag är lite skeptisk till EL via solceller.
Till en sommarstuga eller en husvagn är en sak, men en villa förbrukar ju många gånger mer
och tillskottet du får av en solcellsanläggning är minimal(beroende på storlek)..
Något att ha i åtanke är att solen inte lyser jämt, så när solen lyser med din beräknade överproduktion
måste du lagra energi för mindre strålande tider, dvs ganska stora batteripaket som kräver regelbundet underhåll
och ganska kostsamma regler/ladd-system..
blir inte speciellt billiga kWh dom första åren, jag vet dock inga priser, men en bra anläggning till en sommarstuga
går ju på runt 15-20.000
Jag är långt ifrån expert på området, men iaf en åsikt
Till en sommarstuga eller en husvagn är en sak, men en villa förbrukar ju många gånger mer
och tillskottet du får av en solcellsanläggning är minimal(beroende på storlek)..
Något att ha i åtanke är att solen inte lyser jämt, så när solen lyser med din beräknade överproduktion
måste du lagra energi för mindre strålande tider, dvs ganska stora batteripaket som kräver regelbundet underhåll
och ganska kostsamma regler/ladd-system..
blir inte speciellt billiga kWh dom första åren, jag vet dock inga priser, men en bra anläggning till en sommarstuga
går ju på runt 15-20.000
Jag är långt ifrån expert på området, men iaf en åsikt
100-130Wt/m² --> c:a 8-10m² för att få en kWt (toppeffekt) uteffekt. Detta ger c:a 1000kWh/år i medeltal.
Hållbarheten på anläggningarna beräknas uppemot 20-25 år.
Man får 60% bidrag.
Lönsamt: Nej
Men jag säger såhär om man har pengarna NU så varför inte? Om 10 år är ändå Thailandsresan glömd
Hållbarheten på anläggningarna beräknas uppemot 20-25 år.
Man får 60% bidrag.
Lönsamt: Nej
Men jag säger såhär om man har pengarna NU så varför inte? Om 10 år är ändå Thailandsresan glömd
Lite enkelt brukar man räkna maxeffekt 4 timmar per dygn så har du solcellspanel som ger 100 watt så får du 400 watt per dygn.
Ungefär ström för 40 öre alltså.
146:- per år
Här: http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69 hittar du 100watts solpaneler för 3.375,00kr (2x50)
En återbetalningstid på 23år och det är utan diverse styrutrustning och batterier så tja
Som kul projekt är det säkert värt det men inte ekonomiskt.
Inte ifall man redan har el indragen.
I en sommarstuga utan kan det kanske va det.
Men det är kul att se nån fläkt snurra bara man håller panelen mot solen så allt är inte bara pengar
Själv är man av skolan att hellre betala för mycket kontant än att betala mindre på avbetalning
Ungefär ström för 40 öre alltså.
146:- per år
Här: http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69 hittar du 100watts solpaneler för 3.375,00kr (2x50)
En återbetalningstid på 23år och det är utan diverse styrutrustning och batterier så tja
Inte ifall man redan har el indragen.
I en sommarstuga utan kan det kanske va det.
Men det är kul att se nån fläkt snurra bara man håller panelen mot solen så allt är inte bara pengar
Själv är man av skolan att hellre betala för mycket kontant än att betala mindre på avbetalning
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
tackar för alla kommentarer kan inte låta att dra lite på smilbanden, kan det vara lördags groggen, men vi fortsätter att hålla öppethus i frågan.
allt är tänk värt, som sagt pengar är inte allt och Thailand finns ju kvar, och vem vet man kanske får 1.50 snart för bira burken..
hörs
K
allt är tänk värt, som sagt pengar är inte allt och Thailand finns ju kvar, och vem vet man kanske får 1.50 snart för bira burken..
hörs
K
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden