Hellooo alla! Jo det är så här att vi har en Diom topp panna ved/olja 110l från -89 och en el patron. Men kör bara med ved. En tank på 500l. Och ett expansionskärl Reflex winkelmann liten röd ful sak. Har källare med ett element, "första" våningen finns 5 element och ovan våningen 4 därav ett är iskallt. Toan och hallen porlar. Andra blir varmt och gott. Nu till problemet och lite frågor :)

ex.kärlet står på 1.5 bar vilket jag tycker är högt!? Kan man lufta de på ventilen som som sitter uppe på??

Vad ska manometern på pannan ligga på?

SKA circkulationspumpen vara på vid luftning??

Har ju förmodligen för lite vatten i systemet men pannan ska va kall när det sker har jag förstått.
Men ska shunt och cirk.pump vara på?

Hur luftar jag pannan? På ventilen som sitter precis ovanför pannan? För där pös de iaf och även cirk.pumpen.

Och returen, hur ska den va? Vid luftning? Av eller på?
Och hur ska den stå i vanliga fall?

Har aldrig fixat med sånt här för ;) min sambo har bott här i c:a 6 år och tror att de aldrig blivit översett. Kan tillägga att jag inte har tummen i mitt i handen ;) men man läser så mycket hit å dit och lite expert hjälp skadar ju aldrig. Har fått systemet att fungera bättre än vad de gjorde innan. Om bilder önskas på systemet så lägger jag gärna upp det.

Tacksam som fan för svar :) tack och hej!

Nicke H skrev:
Toan och hallen porlar.
Avlufta dessa.

Nicke H skrev:
ex.kärlet står på 1.5 bar vilket jag tycker är högt!?
Ja, det är högt. Troligen öppnar säkerhetsventilen vid det trycket. Mer än 1 bar borde inte behövas. Eller det borde åtminstone helst vara under 1.5 bar när systemet är varmt.

Nicke H skrev:
Kan man lufta de på ventilen som som sitter uppe på??
Nej, där ansluter man en kompressor och fyller luft för att ha lämpligt förtryck, normalt ca 0.5 bar, när det är trycklöst på vattensidan. (Om det är luftnippeln du syftar på, fast den kan också sitta under och det kan ju förstås vara säkerhetsventilen eller en avluftning du hittat också. En bild skulle underlätta identifieringen.)

Nicke H skrev:
SKA circkulationspumpen vara på vid luftning??
Har oftast ingen större betydelse (förutom i trycklösa system där pumpen lyfter vattnet till radiatorerna). Testa vilket som gör det lättast att få ut luften. Brukar funka fint med pumpen på.

Redigerat:
Ja hör av mig lite mer specifikt senare. Lägger upp bilder på hela skiten ;) tack som fan så länge!! :)

Har luftat både som porla där uppe. Fick ju komma på en patentare eftersom att nipplen var rundad..men den andra är fortfarande kallt. På baksidan av tryckmätaren finns där en liten nippel som man kan skruva på? Trycket ligger på c:a 1.4. Säkerhetsventilen slår ju till om de går över 1.5. Sen returen till pannan hir mycket ska den va ställd på? För om jag nästan stänger av returen blir röret till exp.kärlet varmt skruvas den sen fullt ut så blir röret kallt. Sen manometern på pannan vad ska den ligga på ungefär? Är ju från 5 till 20 på mätaren. Annars så verkar de funka fint nu iaf :)

Systemtrycket skall när systemet är kallt vara lite drygt antal meter/10 som du har mellan manometern och översta radiatortoppen. (Dvs är det 10 höjdmeter däremellan drygt 1 bar., mätaren verkar vara graderad i höjdmeter och skall då stå på drygt 10). I ett system med slutet expansionskärl ökar sedan trycket när vattnet i det blir varmt, ju mindre tryckexp-kärl man har desto mer ökar trycket....har man för litet kärl löser säk-ventilen ut (förhoppningsvis)

(Vissa anger att det skall vara 0,2 bar = 2m vattenpelares övertryck i översta radiatorn, vilket i ovanst exempel då skulle betyda 1,2 bars systemtryck i pannan vid kallt system)

I ett system med slutet kärl skall vattnet nå upp i botten på expansionskärlet vid kallt system, och inte över spillvattenledningen när systemet är varmt (annars har man ett för litet expkärl)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.