Modern skall bygga ett 100 m2 hus (1 plan med loftvind, ingen källare) ca 500 m från havet. Träkonstruktion med tjock isolering.
Blir inte så jättekallt i temp räknat i Varberg men vinden finns där alltid och den kan vara rejält kall på vintern.
Nu går vi här och funderar över uppvärmningssätt. Vi är inne på frånluftsvärmepump till ett vattenburet system kompletterat med en kamin av något slag (ved eller pellets). Ev vattenmantlad.
Kanske är detta inte de bästa valen?
Vi är tacksamma för alla tips!
Vilka fabrikat skall man välja för att få bra pris och slippa krånglande anläggningar i framtiden?
Totalkostnader inkl installationer? Tid innan man sparat in kostnader jämfört med direktel?
Tack så mycket!
Jimmy

såg denna intressanta tråd. jag går också och fundra på liknande. har cirka 90 kvm att värma upp övervåningen, i dagsläget enbart direktel. har tänkt att installera en kamin runt 4000-5000 kr från Kaminexperten. ringde de. och det skulle kosta runt 25000 kr. men jag undrar också över, hur långt tid det tar att spara in dessa pengar? hur räknar man? nån kunning som har svar? säg att man eldar runt 6-8 timmar på dagarna. på ett ungefär. mvh

Vattenmantlad kamin som tillskott är jättebra! Har du en pelletskamin så värmer den hela huset när du inte är hemma.

Vattenmantlad vedkamin i kombination med en ackumulatortank gör att du kan elda flera timmar när du är hemma för att senare kunna ha fulladdad tank som värmer huset när du inte är hemma. Frånluftvärmepumpen värmer också tanken, Värmen till huset utgår från tanken. Mer om detta läser du i biobränleforumet.

En vedkamin utan tank eldas bara lite grann när man är hemma. Man vill ju inte ha en bastu inne.

När du räknar så räkna inte för kortsiktigt. Intjänade pengar är alltid intjänade pengar. Jag skulle gå på ved/pellets även om payoff-tiden är 10 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.