Har tvättstuga i källaren i vårt hus. I dagsläget har vi ganska kallt där nere, omkring 14 grader tror jag de bör vara.
I nuläget har vi en liten värmefläkt som vi sätter på när där hänger tvätt, för att få den torka. Har även avfuktare där nere, den funkar bäst om det är lite värme i rummet. Stänger dörren till tvättstugan.

Så egentligen vad är bäst att göra?
Sätta in oljefyllt element och ha de igång alltid, eller ställa värmefläkt och starta den när där hänger tvätt? Kan tillägga att den inte står på full värme isåfall, utan slår själv av när det blir lagom.

Jag skulle rekommendera en sorptionsavfuktare, den funkar lika bra ända ner till 0 grader.

Det är ju lite beroende på hur ni vill ha det. Om ni vill ha det varmt för jämnan är ett element bäst. Om ni inte behöver ha utrymmet uppvärmt mer än för att torka tvätt är en fläkt bättre. Alternativt kan man tänka i andra banor och skaffa en torktumlare. Det tror jag blir billigast i drift. Torka tvätt i 14 grader med en sorptionsavfuktare tycker jag låter både dyrt och långsamt.

Erik.

Alltså egentligen behöver vi ju inte ha det uppvärmt alltid, rummet används ju inte som något annat än tvättstuga. Ofta brukar det bli så att jag tvättar ganska många maskiner och hänger upp samma dag, sen går det några dagar innan nästa tvättrace. Men då bör väl absolut en värmefläsk vara effektivast energimässigt? Alltså bara ha den igång just under de timmarna tvätten hänger på tork, sedan samtidigt som man tar ner tvätten, stänger man av fläkten?

Jag skulle tro att det energimässigt blir ännu effektivare att torka tvätten i en torktumlare. Då behöver man inte värma hela rummet för att torka tvätten. Men av dina uppgivna alternativ är nog fläkten det bästa.

Erik

En torktumlare är utan tvekan det effektivaste, den tar även bort allt ludd ur kläderna som annars sprids överallt

Fast jag gillar inte att torktumla alla kläder, de blir så fula och konstiga i passformen. Där vi bodde tidigare var det underkläder, handdukar och sängkläder, resten hängdes upp.

Tack för era svar iaf, blir säkerligen en värmefläkt i tvättstugan!

Ola78
Jag håller med Avemo, det är nog energimässigt bättre med en torktumlare. Håll utkik efter erbjudanden från butiker, vi köpte våran tumlare för halva nypriset med fulla garantier, det var bara en liten buckla i plåten. Det behöver inte bli så dyr investering då. Ett annat plus med torktumlaren är att om det går så kan du ha dörren på glänt och få lite extra värme.

Lite sugen på torktumlare är jag allt, får se ifall vi kanske kan hitta någon på mellandagsrean sen, så att man kan köra såna kläder som man inte är rädd om.

En sorptionsavfuktare(kostar under 2000) kommer ju att ge all effekt som värme så det kommer ju att bli bra mycket varmare när den går. När tvätten sedan är torr så stannar den.I praktiken kommer den att ge samma resultat som en vanlig värmefläkt som man startar när man hänger tvätten, bara det att den även avfuktar så det går mycket snabbare samt att du inte behöver ventilera ut lika mycket av den goa värmen för att bli av med fukten samt att den startat och stoppar automatiskt.
Har svårt att tro att en torktumlare ens är i närheten av kostnadseffektiviteten. Däremot finns det kanske andra anledningar till en torktumlar.

Vart hittar man sorptionsavfuktare för under 2000:- dom billigaste jag sett ligger på ca 10 000:-

Är det inte så att vid 10 grader eller varmare är en kondensavfuktare effektivare än en sorptionsavfuktare? Det fanns redan en avfuktare i tvättstugan, men det får inte vara för kallt om det skall gå på rimlig tid att torka tvätten. Om angreppspunkten är att med någon elektrisk anordning få vattnet att avdunsta från tvätten så finns det en minsta tänkbara energi som skall tillföras nämligen ångbildningsvärmet för vattnet i kläderna. Varför skulle en apparat som är framtagen speciellt för att torka tvätt vara mindre effektiv än ett eget hopkok? Vare sig man använder värme eller avfuktare så kommer man att avfukta eller värma hela tvättstugan i stället för bara insidan av torktumlaren.

Erik

Jag har över huvud taget aldrig sett att dom fans i så "små" storlekar, kul att få se nått "nytt" ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.