5 915 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Bergvärme, Blir jag lurad?? HJÄLP!!
Idag har dom borrat bergvärme åt oss.
Av någon anledning fick man stoppa borrningen efter 90 meter (hade nåt med vatten i hålet att göra sa dom). Nu ska dom borra 100 meter på ett annat ställe och sammanfoga hålen på nåt vis. Är detta normalt eller?? Det var ju meningen att dom skulle borra ett hål på 190 meter.
Blir jag lurad, eller kan jag vara lugn..???? :S
Av någon anledning fick man stoppa borrningen efter 90 meter (hade nåt med vatten i hålet att göra sa dom). Nu ska dom borra 100 meter på ett annat ställe och sammanfoga hålen på nåt vis. Är detta normalt eller?? Det var ju meningen att dom skulle borra ett hål på 190 meter.
Blir jag lurad, eller kan jag vara lugn..???? :S
Ser ingen anledning till varför de skulle vilja göra ett hål till om de inte var tvungna. Tvärom så är det väl en massa merjobb för dem med en ny omgång foderrör etc. Du kan nog räkna med att slutresultatet blir dyrare än vad du hoppats initialt men så är det ju med alla markarbeten. Prisplanen man får är liskom anpassad till best case scenario och sedan kan "vad som helst" hända. Har du valt en certifierad borrare så skulle jag vilja påstå att du nog kan känna dig 100% lugn. Om inte, så skulle jag kanske snarare fundera på om de är kunniga nog snarare än att de skulle försöka lura dig. Bara min åsikt dock.
Om borraren har för klena grejor så kan han inte borra när vatten trycket blir för högt, då får man borra 2 hål, vilket blir dyrare, men göra samma nytta (bara dom gradas så dom blir långt i från varan, allternativ att dom plaseras 15m från varandra)
Borren man andvände är en spagbormaskin i jätte fröstoring, om det är mycke vatten med högt tryck/flöde i borrhålet, så dämpas slaget, o det blir svårt/omöjligt att borra.
Slaget i borren kommer från en luft kompressor, har man för klen kompressor (& om borr rigen läcker för mycke luft) så blir det ju genast mycke svårare att få bra slag i borren, o det blir stopp redan vid en mindre vatten mängd.
Borren man andvände är en spagbormaskin i jätte fröstoring, om det är mycke vatten med högt tryck/flöde i borrhålet, så dämpas slaget, o det blir svårt/omöjligt att borra.
Slaget i borren kommer från en luft kompressor, har man för klen kompressor (& om borr rigen läcker för mycke luft) så blir det ju genast mycke svårare att få bra slag i borren, o det blir stopp redan vid en mindre vatten mängd.
Bra förklaring! Och i princip vad jag var ute efter. Certifierad =kunskap och sannorlikt bra grejer. Bosse på hörnet. Kanske inte rätt grejor (och kunskap) för att syssla med detta. Och isådana fall kan det bli dyrare "utan anledning". Trots att de inte försöker på något sätt lura dig.
Det är antal meter hål som räknas. o då kan man bara räkna dom meter det är berg som är fyllt med grundvatten (man kallar det aktivt borrdjup) Själva håler kommer att vara djupare, men du kan inte utvinna nån energi om det inte är vatten i hålet, o väldigt lite om det är vatten men inte berg.
Det är viktigt att det totala bordjupet, aktivt djup på borra 1 + aktivt borrdjup på borra 2 bilr lika långt eller längre än vad man beräknat att du behöver till din värmepump.
90m + 100m bile altså för kort, om man från början hade tänkt att borra 190m
Det är viktigt att det totala bordjupet, aktivt djup på borra 1 + aktivt borrdjup på borra 2 bilr lika långt eller längre än vad man beräknat att du behöver till din värmepump.
90m + 100m bile altså för kort, om man från början hade tänkt att borra 190m
en annan sak. om man nu inte lyckades borra med än 90m i borra 1, så har jag stårt att tro att man når 100, eller 110m i borra 2.
risken är att man lossas att man nått djupare (är du där när man borrar, kan du räkna borrstavar för att veta borrdjupet)
en annan sak oseriösa borrare kör med är at dom säger att du har så bra vaten flöde att det kommer att räcka med ett kortar bordjup. detta skulle jag inte gå med på, inte utan att jag har på papper att dom kommer o gör om hela borr jobbet med tillhörande instalation om det visarsig att borran är för klen, o deta helt kostnadsfritt.
(det måste också benämnas i kontraktet exakt vad för tempratur som räknas som för klen)
Om det villsig riktigt illa så kan ju vattnet faktiskt kompensera o göra så borran fungerar fast den är för kost. men vad händer om flödet minskar i framtiden!
risken är att man lossas att man nått djupare (är du där när man borrar, kan du räkna borrstavar för att veta borrdjupet)
en annan sak oseriösa borrare kör med är at dom säger att du har så bra vaten flöde att det kommer att räcka med ett kortar bordjup. detta skulle jag inte gå med på, inte utan att jag har på papper att dom kommer o gör om hela borr jobbet med tillhörande instalation om det visarsig att borran är för klen, o deta helt kostnadsfritt.
(det måste också benämnas i kontraktet exakt vad för tempratur som räknas som för klen)
Om det villsig riktigt illa så kan ju vattnet faktiskt kompensera o göra så borran fungerar fast den är för kost. men vad händer om flödet minskar i framtiden!
För att svara på frågan: Nej det är inte djupet i sig som avgör energibrunnens nytta. Det är hur mycket energi man kan plocka upp från det. Det avgörs av två saker, hur mycket energi som finns tillgängligt (per djupmeter) och hur många meter man borrat.
Borrningar som får avbrytas för att utrustningen inte klarar av vattenmängderna kan vara ett gott tecken, eftersom mycket strömmande vatten i energbrunnen är oerhört mycket bättre än inget vatten alls.
Så två parallella brunnar på 90 m kan faktiskt vara väl så bra som en brunn på 180m.
Sen kan man ju iofs borra några tusen meter ner och hitta värme från de nukleära processerna i jordens kärna....(Jäkligt mkt värme) men det är inget man gör i det här landet normalt sett..
Borrningar som får avbrytas för att utrustningen inte klarar av vattenmängderna kan vara ett gott tecken, eftersom mycket strömmande vatten i energbrunnen är oerhört mycket bättre än inget vatten alls.
Så två parallella brunnar på 90 m kan faktiskt vara väl så bra som en brunn på 180m.
Sen kan man ju iofs borra några tusen meter ner och hitta värme från de nukleära processerna i jordens kärna....(Jäkligt mkt värme) men det är inget man gör i det här landet normalt sett..
Redigerat:
Ja, om man bara får välja mella inget vaten o mycke vatten så är det klart att mycke vatten är bäst ;-)
Jag hade ialla fall väldigt on om vatten i mitt hål, tog flera dagar innan det vart "fult"
Vatten rinner det alltid in till grundvatten nivån, det tar bara olika lång tid beroende på hur tätt berket är.
Jag har alltså båligt flöde i mitt hål, men jag har en ganska bra bergart (olika bergarter lagrar energi olika bra)
Trots att jag har dåligt föde så är mitt hål väldigt varmt. så jag vet inte vad jag ska tro om det där med avv högt flöde är viktigt?
Sen när det gäller energi i hålet/berget. så är det ju igentligen tempraturer vi praar om. Vi skickar ner Brine vätska i en slang. vätskan håller nån minusgrad i värsta fall. Det vi vill är ju att vätskan ska vara så varm som möjligt när den mommer tillbaka.
Jag hade ialla fall väldigt on om vatten i mitt hål, tog flera dagar innan det vart "fult"
Vatten rinner det alltid in till grundvatten nivån, det tar bara olika lång tid beroende på hur tätt berket är.
Jag har alltså båligt flöde i mitt hål, men jag har en ganska bra bergart (olika bergarter lagrar energi olika bra)
Trots att jag har dåligt föde så är mitt hål väldigt varmt. så jag vet inte vad jag ska tro om det där med avv högt flöde är viktigt?
Sen när det gäller energi i hålet/berget. så är det ju igentligen tempraturer vi praar om. Vi skickar ner Brine vätska i en slang. vätskan håller nån minusgrad i värsta fall. Det vi vill är ju att vätskan ska vara så varm som möjligt när den mommer tillbaka.
Klicka här för att svara